نبود نظارت بر سموم دفع آفت/ از کشاورزانی که سم ارزان می خواهند تا فروش سموم تاریخ مصرف گذشته

با اقتصادی تر شدن نگاه به کشاورزی و استفاده از سموم شیمیایی، حساسیت بر روی سلامت مواد غذایی در سال های اخیر بیشتر شده و اما و اگرهایی در این زمینه به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از بزرگترین دغدغه های مردم در سال های اخیر، سلامت مواد غذاییشان است. این که هر از گاه خبری از گوشه و کنار مخابره می شود و نشان می دهد یکی از چیزهایی که تا دیروز توسط مردم زیاد استفاده می شده مشکل دار بوده و توصیه می شود از خوردن آن پرهیز شود، مردم را نگران می کند.
در سال های اخیر اقتصادی تر شدن نگاه به کشاورزی و این که کشاورز می خواهد هر چه سریعتر و بیشتر به سود برسد، موجب استفاده بیشتر از سموم شیمیایی دفع آفت شده. تا جایی که در خیلی از موارد تخلف هایی صورت می گیرد و سلامت مردم به خطر می افتد.


در قانون برای کنترل و نظارت بهداشتی بر سموم و مواد شیمیایی پیش بینی هایی شده است. آیین نامه ای که سال ها پیش تنظیم شده، کمیته ای برای اعمال هماهنگی در امور مربوط به کنترل بهداشتی و نظارت بر سموم و مواد شیمیایی تشکیل شده را موظف کرده تا بر این قضیه نظارت داشته باشند که این کمیته که متشکل از نمایندگانی از سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات، سازمان حفظ محیط زیست وزارت صنایع و وزارت بهداشت است.


در این آیین نامه اجرایی که اسم آن آیین نامه اجرایی کنترل و نظارت بهداشتی بر سموم و مواد شیمیایی است، جزئیاتی از برخورد با متخلفین در زمینه استفاده از سم دفع آفت نیامده است.
در همین راستا و به بهانه شکایت یکی از کشاورزان اردبیلی در مورد بی کیفیت شدن سموم که منجر به استفاده چندباره آن ها می شود، گفتگویی با مدیرکل سازمان حفظ نباتات محیط زیست انجام شد. او معتقد بود که سموم مشکلی ندارند و بر آن ها نظارت صورت می گیرد و نحوه استفاده از آن ها درست نیست.


کاربران خبرآنلاین که درگیر این مشکل بودند اما نظر متفاوتی داشتند. یک باغدار در همین زمینه می نویسد: "خبرانلاین ازاینکه مشکلات باغداران استان اردبیل رابامسیولان درمیان گذاشتیدواقغا تشکرمیکنم ولی من ازاین مسیول حفظ نباتات استان یک سوالی دارم تمای کشاورزان مشگین شهر ازسمومی که برای ازبین بردن لکه سیاه سیب که بزرگترین خسارت رابه ماباغداران میزنه استفاده کردیم این سم باید سه باردراویل بهاراستفاده شود ولی باشش باراستفاده هم بازلکه سیاه سیب تمامی باغات ماراالوده کرده به فرض اب من الوده بوده یا زمان سمپاشی رارعایت نکردم ایا چندهزارباغدار مشگین شهری همه ابشان الوده بوده چرایک بار تا حالا یک مهندس شما نیومده ببینه که مشکل چی هست به ادرات جهادکشاورزی مراجعه میکنیم میگند چون مواداولیه ساختسموم چینی هست به خاطراونه چرایک بارنمیگوینداین سموم هیچ اثری ندارندهیچ بلکه باعث افزایش بیماری هم میشوند"
این کاربر به سموم چینی اشاره کرده و دلیل بی کیفیت بودن آن را همین مورد می داند.


باغدار دیگری می گوید: برای اگاهی این مدیرکل عزیزهم میتونم بگم بیشترمحصولاتی که کشاورزان برای لکه سیاه سیب استفاده میکنندساخت کارخانه شیمی قزوین میباشد.ومشکل دیگه که میشه گفت بیشتر جاهایی که این سموم رامیفروشند سموم تاریخ مصرف گذشته را باحذف تاریخ تولید یا چسباندن تاریخ تولید جعلی روی سموم به علت سودبیشترچون سموم تاریخ گذشته حتما خیلی ارزان به دست انهامیرسهوعدم نظارت هیچ ارگانی به باغداران عرضه میکننداقای مسیول حفظ نباتات استان اصلا ما باغداران شهرستان واصلا مردم استان به جهنم گناه کسانی که دردیگراستانهای ایران که ازاین میوه ها استفاده میکنند چیست میدانیداستفاده ازیک سم ان هم هشت باریعنی چه چرانمیخاهید برای اولین بارازپشت میزخود بلندشید یه خاطررضای خداوند وحفظجان هموطنان خودتان سری به کشاورزان بزنید


این کاربر، به تاریخ مصرف بودن سموم اشاره می کند که در این جا هم جای خالی نظارت به وضوح به چشم می خورد.
اما فرد دیگری از بعد دیگر به مسئله نگاه کرده. او که تولید کننده سم است می گوید: ما تولیدکننده سموم کشاورزی هستیم عوامل زیادی 30 مورد در کارایی سموم به شدت تاثیرگذار است ولی متاسفانه کشاورزان ما به دنبال سموم ارزان قیمت هستند که کیفیت ندارد و این خود به کشاورزان بر میگردد که چه چیزی را از تولیدکنندگان مطالبه کنند .


تمامی این ها نشان از یک خلا بزرگ که همان نظارت بر استفاده و فروش سموم شیمیایی است دارد.
در همین رابطه، نرگس روحانی، کارشناس محیط زیست در مورد اجرای قانون و نظارت بر استفاده از مواد شیمیایی به خبرانلاین می گوید: در قانون تمامی موارد تخلف دیده شده اما برای نظارت کارشناس وجود ندارد.
او ادامه می دهد: در حال حاضر متاسفانه سموم چینی به شکل قاچاق وارد شده و چون این سموم ارزان تر هستند کشاورزان به آن روی خوش نشان داده اند که کسی روی استفاده از آن ها تسلطی ندارد. کشاورز می خواهد با کمترین هزینه بیشترین سود را به دست بیاورد در نتیجه از این سموم برای کم کردن افت ها استفاده می کند.


این کارشناس محیط زیست می گوید که در همه جای دنیا روی محصول اسم سم و تعداد دفعات استفاده شده درج می شود و خریدار با علم به این که این محصول چند بار مورد سمپاشی قرار گرفته آن را می خرد. این اتفاق در ایران متاسفانه نمی افتد.
در قانون حفظ نباتات، وظیفه بررسی این که چقدر از سموم شیمیایی بر مواد غذایی باقی مانده به عهده وزرات بهداشت و هر منطقه هم موظف شده توسط بهداری ها مواد غذایی را پیش از عرضه بررسی و معاینه کند. اتفاقی که طبق گفته کارشناسان عملا نمی افتد.


روحانی از عوارض وحشتناک استفاده از مواد غذایی که تحت تاثیر بیش از حد سموم قرار گرفته اند می گوید و به مسمومیت در کوتاه مدت و عوارض جسمی مزمن در دراز مدت اشاره می کند.
البته در قانون، وزارت بهداشت مکلف شده محصولاتی که در بررسی های آزمایشگاهی رد شوند و مشخص شود که دارای باقی مانده های سم و کود هستند را امحا کند و نگذارد به بازار راه پیدا کنند.
از آن طرف وزارت جهاد کشاورزی در صورت مشاهده استفاده میزان غیرمجاز از سموم به متخلفان اخطار می دهد و در موارد پیشرفته تر آن ها را به مراجع قضایی معرفی می کند.
حمید یدایی، مدیرکل سازمان حفظ نباتات استان اردبیل در مورد فروش سموم می گوید: کشاورزان خودشان از فروشندگان مجاز سموم دفع آفت را تهیه می کنند که این سموم می بایست از شرکت های مجاز باشند و فرمول تهیه آن ها روی سم درج شده باشد.


او ادامه می دهد: در مواردی دیده شده که بعضی از سم فروشی ها به خاطر بازارگرمی و سود بیشتر، اختلاط های من درآوردی در سمومی که ثبت نشده ایجاد می کنند و همین ترکیبات را به عنوان نقطه قوت خود مطرح کرده و محصولشان را توصیه می کنند.
مدیرکل سازمان حفظ نباتات استان اردبیل می گوید: برای نظارت بر کار این فروشنده ها، اکیپ ها و گشت های مشترکی با تعزیرات و وزارت صنعت و معدن داریم که در مواردی این گشت ها منجر به پیدا شدن متخلف و صدور احکامی شده. ابتدا به متخلفان برای جبران تخلفشان مهلت داده می شود و اگر قانون را اجرا نکنند، مغازه شان پلمپ می شود.


روحانی، کارشناس محیط زیست می گوید: با توجه به اتفاقاتی که در زمینه سموم دفع آفت افتاده، توصیه ما استفاده از محصولات ارگانیک است و از مسئولان می خواهیم تا با دادن یارانه به این محصولات، قیمت آن ها را برای استفاده پایین بیاورند و یا با دقت و نظارت بیشتر روی زمانی که باید از زمان سم پاشی تا مصرف طی شود، سلامت مواد غذایی را تضمین کنند.
وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی به عنوان دو متولی بحث آلودگی فراورده های غذایی، کارگروه مشترکی برای رسیدگی به نحوه مصرف و کنترل سموم و کودهای کشاورزی تشکیل دادند که در آخرین جلسه مقرر شد تصمیمات اتخاذ شده به مرحله اجرایی نزدیک شود. باید منتظر ماند و دید این تصمیمات تا چه حد عملیاتی خواهد شد و در آینده چقدر شاهد کم شدن آلودگی مواد غذایی خواهیم بود.


علاوه بر آن، نارضایتی باغداران و کشاورزان از سموم و عدم آگاهی آن ها از چگونگی مصرف و همچنین نبود نظارت و کنترل بر کیفیت سموم، معضلی است که باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود.
17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روحانی تنهانیست A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    واقعاازخبرانلاین که پی گیر مسایل ماباغداران میباشدتشکرمیکنیم من تمامی مطالب درج شده راخوندم ازشماخواهشمندم لااقل یک سمی برای مامعرفی کنید که برای لکه سیاه سیب مفید باشه قیمت هم مهم نیست چون که ماشش بار این سموم رااستفاده میکنیم بایک سم خوب سه باراستفاده کنیم برای ما صرف اش بیشتره درضمن اگه ممکنه بگیدچطورسم قلابی راازاصلی تشخیص بدهیم میتونم سمومی که شمامعرفی میکنید به تمامی باغداران شهرستان معرفی کنم فقط خواهش میکنم ساخت کدام کارخانه راهم درج کنیدودراخربازم ازخبرانلاین کمال تشکررادارم