تعطیلی100 واحد قطعه سازی خودرو، تنها در 4 سال/دولت قبل با واردات چه برسر تولیدکنندگان آورد؟

صنایع قطعه سازی خودرو طی نیمه نخست دهه 80 طلایی ترین روزهای خود را سپری کردند. اما ستاره اقبال این صنعت اشتغالزا از سال 87 به بعد روبه افول گذاشت و طی تنها 4 سال بیش از 100 واحد تولیدی قطعه سازی تعطیل شدند.

مریم یعقوبی

صنعت قطعه سازی خودرو یکی از صنایع نوظهور در کشور ما است که همزمان و همپای رونق صنعت خودروسازی طی دو دهه گذشته، جایگاه ویژه ای در صنعت و اقتصاد ایران پیدا کرده است.

این جایگاه ویژه که عمدتا از رهگذر تعداد فرصت های شغلی و کاستن از ضریب وابستگی به واردات در مورد قطعات خودرو برای قطعه سازان حاصل شد اما نتوانست از فعالان این حوزه در برابر امواج سهمگین رکود، پیامدهای تحریم و مهم تر از همه عواقب عدم شفافیت خودروسازان محافظت کند.

بیراه نیست در نخستین سفر خارجی وزیر صنعت پس از توافق هسته ای به وین، قطعه سازان بیشتر صندلی های پرواز تهران-وین را اشغال کرده بودند؛ قطعه سازان به دنبال بازگشت به دوران اوج خود هستند و برای این آرزو از هر فرصتی استفاده می کنند.

بررسی روند شاخص‌های کلان نشان می‌دهد که صنعت قطعه‌سازی کشور در شرایط بدی به سر می‌برد و از یک سیاست مشخصی پیروی نمی‌کند ادامه روند موجود، بر سرعت تعطیلی این واحدها خواهد افزود. با توجه به سهم بالای این صنعت در اشتغال‌زایی بخش صنعت، معضل بیکاری کشور عمیق‌تر خواهد شد.

بررسی روند تعداد کارگاه‌های صنعت قطعه‌سازی کشور نشان می‌دهد از سال 1387 تا 1390، حدود 100 واحد قطعه‌سازی کشور تعطیل یا حذف شده‌اند که این امر بیانگر رکود در این صنعت و نامساعدبودن شرایط فعالیت تولیدی طی سال‌های اخیر است.

قطعه سازان به دنبال سرمایه

وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر وضعیت مناسبی نداشته و روند سرمایه‌گذاری در این صنعت طی سال‌های 1380 تا 1390 گویای این حقیقت است که سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی کشور فاقد یک الگوی مشخص و مدون یا رویکرد هدفمند است. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت قطعه‌سازی کشور طی سال‌های 1380 تا 1385 سالانه کمتر از 2000 میلیارد ریال بوده و فقط در دو سال 1387 و1390 با افزایش مقطعی به مرز 12000 میلیارد ریال رسیده است.

واردات 10 برابر صادرات

روند موازنه تجاری یا نسبت به واردات به صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور طی دوره 80 تا 93 حکایت از این امر دارد که به استثنای دوره 1380 تا 1383 که دارای ارقام فاحشی بوده، در بقیه سال‌های مورد بررسی این نسبت در محدوده رقم ده بوده است.

به عبارت دیگر در سال‌های اخیر بیش از ده برابر ارزش صادراتی صنعت قطعه‌سازی کشور، قطعات به کشور وارد شده است که این نسبت به رغم روند بهبود نسبی آن در فاصله سال‌های 1390 تا 1392 مجددا در سال 1393 به رقم فزاینده 41.7 برابر افزایش یافته که تقریبا با نسبت موازنه در سال 1382 برابری می‌کند.

بررسي روند سهم صادرات صنعت قطعه‌سازي نیز نشان مي‌دهد كه طي دوره مورد بررسي به رغم نوسانات زياد، در فاصله سال‌هاي 1389 تا 1393 ، جايگاه صنعت قطعه‌سازي در كل صادرات صنعتي كشور با روند نزولی همراه بود و به شدت دچار افول شد، به‌ گونه‌اي 0.68 درصد در سال 1389 به 0.27 درصد در سال 1393 کاهش پیدا کرد.

به عبارت ديگر صنعت قطعه‌سازي از فرصت ايجاد شده ناشي از افزايش سه برابري نرخ ارز در سال‌هاي اخیر در راستاي تحريك و افزايش صادرات خود استفاده نکرده است.

ارزش صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور در مقایسه با واردات قطعات به کشور، اندک بوده و در سال‌های اخیر یعنی سال‌های 1390 تا 1393 (بجز سال 1392)، از وضعیت مناسبی برخوردار نبود وصنعت قطعه‌سازی کشور نه‌تنها نتوانست روند افزایشی سال‌های قبل را تداوم بخشد بلکه از فرصت ایجادشده در نتیجه افزایش سه برابری نرخ ارز در این سال‌ها نیز نتوانست برای تحریک صادرات وافزایش چند برابری آن استفاده کند.

عمده ارزش صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور (بجز برخی سال‌ها که با افزایش مقطعی به مرز 140 میلیون دلار رسید) حدود 100 میلیون دلار بود که در سال 1393 به حدود 80 میلیون دلار تنزل یافته است.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    36 6
    خبر ان لاین ممنون بابت نشر اشتباهات دولت قبل مهربان توسی
    • نادر7 A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      26 1
      خدایا این پاکدستان و صادقانرا از ما نگیر
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
      1 1
      یعنی این دولت که واردات خودرو را 3 برابر کرد شما ازش میخاین تشکر کنین؟ سود آوری قطع ساز ها بخاطر افزایش دلار چند برابر شد نمونش شرکت مهرکام که قبلا سهامش بی ارزش ترین سهام بورس بود و در سال 91 شروع به رشد کرد و 7 برابر شد چرا واقعیت ها رو معکوس جلوه میدین؟
  • جعفر برخی IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    32 3
    با سیاست های دولت قبل از بیخ و بن مشکل داشتم و دارم حرف زدن درباره دولت بی برنامه را بی فایده و بی نتیجه میدونم اما در مورد قطعه سازی خودرو بیش از سیاست های غلط دولت قبل کیفیت پایین قطعات تولیدی این بلا رو سرشون اورد کما اینکه اگر کیفیت بالایی داشت تولیداتشون حتی با واردات محصول همچنان سر پا بودن
  • ایرانی A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    48 7
    قطعه ساز بی کیفیت و گرانفروش نمی خواهیم. اگر نگران اشتغال هستند بروند کشاورزی و یا تولیدات دیگر که کشور ما مزیت دارد. مسئله جان و سلامتی مردم از قطعه سازی بی کیفیت مهم تر است.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    28 3
    قطعه سازی که خودش میره جنس چینی وارد میکنه تو جعبه ایرانی میفروشه بیشتر مقصره البته براش مهم نیست کارخونه خودشه میخواد درش تخته بشه. بساز بفروش بیشتر نون داره اینجاش تقصیر دولته البته قطعه ساز هیچ ضرری نمیکنه سود برجهاش رو میبره مردم عادی ضرر میکنند که پول تو جیبشون به خاطر وامی که قطعه ساز گرفته و به بهانه کسادی بازار پس نداده ارزشش یک سوم شده
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      5 18
      تو خبر داری که قطعه ساز برج داره؟ عادت کردید به حرفای بیخودی زدن.
  • 303 IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    17 4
    از بیان این مطالب چیزی حاصل نخواهد شد محمود باید پاسخگوی عملکرد دولت خود باشد
  • پرنده IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    28 3
    قطعه سازها کلاً عادت دارند به ناله کردن و غُر زدن. وقتی که اوضاع خوب بود هم همیشه آه و ناله شون بلند بود. الان هم که بوی کاهش قیمت از اوضاع به مشام می رسه طبیعیه که دست و پا زدن هاشون در رسانه ها بیشتر بشه.
  • علی A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    10 11
    واقعا حیفه..من به شخصه در گزینش اول قطعات ساخت داخل رو به قطعات بی کیفیت چینی ترجیح میدم
  • مجتبی IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    27 2
    البته اگه دقیقتر بررسی بشه تعداد واحدهای تعطیل شده طی سالهای 88 تا 93 بسیار بسیار بیشتر از 100 واحد و بدون اغراق بیش از 5000 واحد است. چراکه بسیاری از کارگاههای کوچک قطعه سازی که تعطیل شدند ناشناخته بوده و عموما در جایی ثبت نشده بودند ولی در هر حال بطور میانگین با تعطیلی هر کدام از آنها حد اقل 15 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم بیکار شدند. که کارگاه من یکی از آنهاست. خدا لعنت کنه اختلاسگران رانت خور را
  • میثم A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    20 1
    نفهمیدیم بلاخره تحریم بودیم؟؟ واردات شده .. میخوادبشه ک خودرو ارزون بشه ؟؟ ارزون بشه اشتغال زایی میشه؟ یا بیکار میشن ؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    14 1
    حتما قطعه سازان قطعاتشان را از کره مریخ می خریدند
  • پرنده IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    41 2
    حاجی نظر منو خوردی؟ چون نظرم ربطی به تخریب دولت قبل داشت، نباست منتشرش کنی؟ بعد انتظار دارین روز خبرنگار رو هم بهتون تبریک بگیم؟
  • عطا IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    16 2
    همه مشکلات ما از این تاجرها هستند که منافع خودشان را به منافع کشور ترحیح میدهند و البته در سیستم هم طرفدار دارند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    21 3
    مردم بسیار خوشحالند که قطعه سازها و خودروسازهای بی کیفیت داخلی برای همیشه تعطیل شوند
    • ناشناس A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      0 0
      فکر میکنی کارگرهای که بیکار میشن میرن میشینن خونه هاشون ؟ نه خیر،میان ماشین های خارجی که امثال شما واسش له له میزنین را می دزدند پس خود شماها ضرر میکنین
  • شهاب IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    19 2
    قيمت بالاست .قطعه بي كيفيت . انصاف نيست. طمع خودتان قضاوت كنيد
    • آشنا A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      21 1
      واقعا همه خوشحال میشن این صنعت مونتاژ بی کیفیت و گران رانتی تعطیل بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    14 2
    به دوستی مطلب را نشان دادم .سریعا پاسخ داد اگر جنس خوب تولید میکردن در هر شرایطی به کارشون ادامه میدادند و تعطیل نمیشدند
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    30 3
    همون بهتر که در همه قطعه سازی ها تخته بشه.اگه اندازه نخود کیفیت داشتن کارشون به اینجا نمی رسید
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    12 17
    درست نيست كه همه چيز رو بندازيم گردن دولت قبل و اين در حاليكه دولت قبل كلا اعتقادشون بر توليدات داخلي بود و بجايي فرافكني قبول كنيم كه بازار قطعه افتاده دست يه عده دلالهاي كه حتي تو خود خودرو سازان داخلي جزء كله گونده ها بحساب ميان و سود هنگفتي از واردات قطعات به جيب ميزنن اميدوارم چاپ كني خبر جان
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    8 2
    من تو ی شرکت قطعه ساز کار میکنم 600نفر نیرو به 120نفر رسیده و همچنان بوی کاهش نیرو میاد.اگه این کاهش نیرو را هم حساب کنیم خیلی بیش از 100واحد تعطیل شده
  • مهندس A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    3 6
    دولت قبل اگر فقط یک کار درست انجام داده باشد همین ازادی نسبی واردات خودرو و تعطیلی قطعه سازان بی کیفیت بوده است . شما هم اگر خودرو صفرتان معیوب بود و ته راه پیش داشتید نه راه پس قضیه را بهتر درک میکردید.
  • بی نام RO ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    باید به قطعه ساز داخلی فرصت داد هرچه باشد بهتر قطعه چینی بی کیفیت است به نفع اقتصاد کشور است که
  • آرشیدا IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    دولت قبل اصرار داشت کار نیمه تمام صدام رو تموم کنه.نابودی ایران
  • موسوی A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    باسلام ایا فقط بفکر قطعه ساز هستید ایا پراید با قیمت نجومی که فقط بدرد کنترل جعیت بفکر قیمت گرانش نیستید
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    شرم اور 2ساله تدبير اومده سركار فقط كارش ياداوري گذشته است واينكه تا حالا وعده سر خرمن را داده و هنوز هيچ فقط تخريب
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    جدای از مسئله بی کیفیتی ساخت و قیمت چند برابری در مقابل ارزش واقعی موضوعی بس مهم تر و قابل تامل وجود دارد و آن موضوع اینست که با نگاهی دقیق و آماری متوجه خواهید شد تعداد کشته هایی که فرغون های داخلی از مردم صبووور ایران گرفته اند به مراتب هم بلحاظ تعداد و هم در فجیع بودن نوع کشتار به مراتب بیشتر و وحشیانه تر است .. حداقل داعش موضع خود رو در مقام دشمن مشخص کرده اما این خائنین در لوای دوست به مال و جان مردم دستبرد میزنند .. هدف از ایجاد کمپین کاهش قیمت نیست ... ورشکستگی است ان شاالله
  • نازی A1 ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    تنها راه اینه دولت با برداشتن تعرفه واردات خودرو ، گزینه ای جلوی مردم بذاره تا اینا هم مجبور بشن بیارن پایین، وگرنه مردم خواهند دید که آیا نظامشون پشتشونه یا دستش تو جیب ملت... زمان و عملکرد ثابت خواهد کرد