«پوست مار» پلوتو که دانشمندان را شگفت زده کرده است

تازه‌ترین تصاویر با کیفیت بسیار بالا که فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا به زمین ارسال کرده دانشمندان ناسا را شگفت زده کرده است.


در اين عكس‌هاي پر رمز و راز نماها و ويژگي‌هاي تازه‌اي از سطح  پلوتو آشكار شده كه پيش از اين هيچ‌وقت ديده نشده بود. در يكي از مهمترين تصاوير كه سطح پلوتو را از نزديك نشان مي‌دهد پستی و بلندی‌ها طولانی و عجیبی دیده می‌شود که دانشمندان حدس می‌زنند شاید ترکیبی از صفحات زمین‌ساختی و گاز منجمد باشد. به اين نما كه منطقه‌اي به وسعت 530 كيلومتر را در بر مي‌گيرد به خاطر ساختار عجيبش با بلندي‌هاي آبي،خاكستري و نوار قرمز در ميان آنها دانشمندان لقب پوست مار داده‌اند. برای این عکس رنگی عکس‌های آبی، قرمز و مادون قرمز که جداگانه از سیاره گرفته شده با هم ترکیب شده‌اند.
ویلیام مک کینان، دستیار رهبر گروه زمین شناسی، ژئوفیزیک و تصویربرداری نیوهورایزنز (GGI) از دانشگاه سنت لوییس واشنگتن می گوید:«این چشم اندازی شگفت آور به گستردگی صدها كيلومتر است. این بیشتر مانند پوست درخت یا فلس های مار است تا ساختاری زمین شناختی. کلی زمان خواهد برد تا از راز آن ها سر در بیاوریم؛ شاید ریشه ی آن ها آمیزه ای از نیروهای زمین‌ساختی درونی و تصعید یخ در اثر تابش آفتاب کم‌جان پلوتو باشد.»

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =