افزایش آمار طلاق در ایران منجر شده است رسانه های خارجی هم به این مسئله واکنش نشان بدهند، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در این رابطه به قلم دو خبرنگارش در ایران گزارشی از شرایط زنان مجرد در ایران و علت ازدواج نکردن آنها منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در گزارش لس‌آنجلس تایمز چهره تاریک و نه‌چندان مثبتی از روابط مردان و زنان ایرانی و نگاه مردان به زنان ترسیم شده است. این گزارش را در ادامه می‌خوانید؛

فهیمه آزادی وقتی نزدیک به 30 سال سن داشت و پس از قطع شدن چندین رابطه، به تنهایی به آپارتمانی در جنوب تهران نقل مکان کرد. او از جمله زنان ایران است که با شرایط فرهنگی کشور و خانواده خود می جنگند تا مجرد بمانند.

با این وجود به نظر می رسد او هنوز باید با احتیاط استقلال خود را متعادل کند؛ او در اوایل استقلالش فقط هنگامی که هیچ همسایه ای در راه پله حضور نداشت از آنجا عبور می کرد و به دوستانش توصیه می کرد که روی پنجه پای خود راه بروند تا اصلا جلب توجه نکنند.

البته با وجود این کارها هنوز هم مردهای این ساختمان در رابطه با زنی که طبقه بالا زندگی می کرد، کنجکاو بودند؛ "آیا او مجرد است؟" معنای واقعی این حرف او این بود: «آیا او برای رابطه جنسی در دسترس است؟»

فهیمه آزادی در این رابطه می‌گوید: من مراقب بودم، من به شکلی برخورد می‌کردم که مردها جرات نمی‌کردند در زندگی من فضولی کنند. این باعث شد من در آنجا به مدت 2 سال جوری زندگی کنم که کسی من را مورد آزار و اذیت قرار ندهد.

اکنون آزادی 35 سال سن دارد، به مکانی اصیل‌تر نقل مکان کرده اما همچنان مجرد است.

بیش از 3 میلیون نفر از زنان تحصیل کرده بالای 30 سال ایرانی ها مجرد هستند و تعداد آنها هم روبه افزایش است، چون طلاق عادی تر شده است، زنان به دانشگاه می روند و کار می کنند. این باعث شده است آنها از لحاظ مادی مستقل شوند و دیگر محتاج به مردانی که در فرهنگ ایران قرار بود نگهبان آنها باشند، نشوند.

این یک تغییر نسل عمیق در یک جامعه 80 میلیونی است که طبق فرهنگ و ساختار پیشینیانش،‌ هدف اصلی زنان در زندگی همسر و مادر شدن است. در ایران به شکل خستگی ناپذیری برای ازدواج تبلیغ می شود.

در واقع با ترویج آموزش عالی در ایران، زنان زیادی در بخش پیشرفت شغلی به نیازهای خود پاسخ داده اند؛ بر اساس آمارهای رسمی بیش از 60 درصد دانشجوهای دانشگاه های ایران را زنان تشکیل می دهند. هنگامی هم که یک زن مدرک دانشگاهی دارد، به سختی می تواند مردی را پیدا کند که یک زن آزاد را بپذیرد.

فهیمه آزادی در کافه نادری تهران، کافه ای که زمانی پاتوق هنرمندان ایران بود، در این رابطه گفت: به علت توسعه آموزش عالی، انتظارات زنان بیشتر شده است. شما نمی توانید با یک مرد معمولی ایرانی ازدواج کنید که شما را محدود می کند و می گوید "کار نکن، بیرون نرو." این روزها پیدا کردن یک مرد روشنفکر ایرانی واقعا سخت است، آنها عقبتر از ما هستند.

او توضیح داد که مدتی با مردی تقریبا ثروتمند که در ارمنستان تحصیل کرده بود زندگی می کرده اما بعد از مدتی از او جدا شده است، پس از آن مادر و پدرش از تصمیمش برای اینکه مجرد بماند حمایت کردند. خواهر بزرگتر فهیمه هم وکیلی است که یک فرزند 10 ساله دارد و از شوهر خود طلاق گرفته؛ شوهرش مخالف این بوده که این وکیل به سفرهای کاری برود.

آزادی همچنین گفت که در طول این سال ها با مردهای زیادی آشنا شده است، اما هیچ کدام از آن ها به قدر کافی مسولیت پذیر نبودند تا با آنها ازدواج کند یا بچه دار شوند: «مردهای پیرتر زنان جوان تر از من را ترجیح می دهند و جوان‌ترها هم فقط رابطه جنسی می خواهند چون فکر می کنند من قصد ازدواج ندارم و می توانم سهم پول خودم را در کافی شاپ ها بدهم!»

ده ها زنی که در ایران با آنها مصاحبه شد، با صراحت از رابطه جنسی صحبت می‌کردند و این به تنهایی نشان می‌داد که زنان چگونه در حال حمایت کردن از یکدیگر هستند، مخصوصا در قشر متوسط جامعه ایران که اینترنت دارد به آرامی مرزهای خطوط قرمز را تغییر می دهند.

به علت توسعه آموزش عالی، انتظارات زنان بیشتر شده است. شما نمی توانید با یک مرد معمولی ایرانی ازدواج کنید که شما را محدود می کند و می گوید " کار نکن، بیرون نرو. " این روز ها پیدا کردن یک مرد روشن فکر ایرانی واقعا سخت است، آنها عقب تر از ما هستند.

برای مثال گزارش شده که ازدواج سفید در ایران افزایش پیدا کرده است، همچنین در 9 ماه آخر سال 2015 تعداد کسانی که ازدواج کردند 3.4 درصد کاهش پیدا کرد و از سویی طلاق هم در ایران نسبت به سال قبل آن 4.2 درصد رشد پیدا کرد.

البته همچنان ازدواج کردن هنجاری قوی در ایران است. هرچند که زنان ازدواج کرده برای سفر به اجازه همسر خود نیاز دارند. چند سال پیش هم قرار بود در مجلس ایران قانونی تصویب شود تا زنان با هر سنی اگر خواستند به جایی سفر کنند باید اجازه پدر خود را داشته باشند اما گروه های حقوق زنان توانستند این پیشنهاد را شکست دهند و اجازه تصویب آن را ندادند. سارا مهتابی، یک مربی اسکی 33 ساله در این رابطه گفت: به کمک قدرت حمایتگری زنان، شرایط در حال تغییر است و جامعه دارد استقلال مالی زنان را می پذیرد.

او در 20 سالگی عاشق مردی شد اما بعد از مدتی از او جدا شد: «نحوه ای که او لباس می پوشید مانند اروپایی ها بود، اما از لحاظ فکری او یک فرد سنتی بود.»

به این دلیل که زندگی ایرانی در مرکز خانواده ها وجود دارد بسیاری از زنان مجرد ایرانی احساس تنهایی می کنند، سارا مهتابی هم از این افراد است و الان شک دارد که آیا باید معیارهای خود را تغییر بدهد یا نه: «از سویی من حس می کنم که پسرهای ایرانی ما توسط خانواده خود به اندازه کافی آموزش ندیده اند تا با یک زن آزاد زندگی کنند، پس بگذارید تنهایی لذت ببریم.»

ابیدر دادمان، یک زن 37 ساله ایرانی است که در بانک کار می کند و در حال تحصیل برای مدرک فوق لیسانس تجارت بین الملل است، اخیرا او با مردی آشنا شده که حقوقش ماهانه 300 دلار کمتر از حقوقش است و این موضوع این مرد را ناراحت می کرده. او به همراهی با این مرد ادامه نداد: «ما زنان تحصیل کرده ایرانی بین سنت و مدرنیته گیر کرده ایم. من می خواهم دختری مستقل باشم که یک مادر سنتی است و از سویی بخشی از یک جامعه مدرن است.»

افزایش طلاق نتیجه دیگری هم در ایران داشته است؛ بسیاری از زنان درباره ازدواج دوباره سختگیر شده اند. برای مثال هاجر حسنی یک زن 32 ساله ایرانی است که دو سال پس از ازدواجش فهمید همسرش به او خیانت می کند و از او طلاق گرفت. او درباره ازدواج دوباره می گوید: «من دارم سعی می کنم از شکستی که خورده ام درس بگیرم و همسرم را با دقت بیشتری انتخاب کنم.»

او باور دارد که حتی مردهای تحصیل کرده ایرانی هم همان نگاه سنتی را دارند: «من فکر می کنم خانواده ها باید پسرهای خود را به شکلی آموزش بدهند که بتوانند مسئولیت یک خانواده را بر عهده بگیرند نه اینکه فقط کاری کنند آن ها در دانشگاه درس بخوانند، داشتن یک مدرک دکترا فرزندان ما را به اندازه کافی بالغ نمی کند.»

با وجود تغییر بسیاری که در فرهنگ ایران اتفاق افتاده، اما هنوز در بسیاری از مناطق روستایی این کشور شرایط سنتی باقی مانده است. یک زن 33 ساله کرد ایرانی گفت که در شهر او چشم اندازهای ازدواج به راننده کامیون ها محدود می شود و یک فردی که در آنجا ازدواج می کند باید تبدیل به یک خانه دار شود و کار دیگری نکند.

این هنرپیشه که ترجیح داد اسم واقعی خود را نگوید تا خانواده اش خشمگین نشوند چندی است که با وجود نگرانی های خانواده خود برای تحصیلات به تهران آمده است، او درباره تفکراتش از ازدواج گفت: «همسر من باید من را همانگونه که هستم قبول کند و خودش را با شرایط من به عنوان یک بازیگر وفق بدهد، من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم.»

با وجود این شرایط این بازیگر هنوز امیدوار است و می گوید روزی کمیت زنان تحصیل کرده کیفیت مردان را تغییر می دهد.

منبع: لس آنجلس تایمز/ مترجم: نیو صدر

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    نویسنده ایرانی این مقاله بدون شک از اون فمنیست ها بود. یجور نوشته انگار همه صف بستن با دخترا ازدواج کنن.این اونها هستن که پا نمیدن البته این مقاله رو میشه راحت به خورد مخاطب خارجی داد.ولی مخاطب داخلی اینو بخونه خندش میگیره...چون هر کی با یه دختر اشنا شده باشه. شدت اویزون بدون دخترا و میل به ازدواج رو میدونه
    • رهگذر A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
      بی نام عزیز دخترا آویزون نیستن اونا نمیخوان ولنگاری کنن میخوان رابطه شون رو با یه نفر تثبیت کنن و این اصلا بد نیست این شمایین که میخوایین متعهد نباشین و همزمان با چندین نفر باشین اینه که بده
    • بی نام RO ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
      خوب از همین کامنت میشه فهمید این مقاله درست میگه
    • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
      باشه ما هم میگیم همین که تو میگی درسته.... اما خودت هم خوب میدونی که هیچ دختری به امثال تو و همفکرانت جواب بله نمیدهد. حتی پسران دارای شغل و تحصیلات بالا به دفعات باید به خواستگاری بروند تا بلکن از یکی از موارد جواب مثبت بگیرند .
    • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
      شدت آویزون بودن.... ...مطمئنا " آویزون"شما یکی نمیشن با این طرز حرف زدن زیباتون
    • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
      مردان ایرانی مشکلی ندارند. این جیب شان است که به اندازه کافی برای پرنسس های همه چی تمام ایرانی خوب نیست. ضمنا فمنیسم با مردستیزی فرق داره. ما در ایران هیچ فمینست نداشتیم و فقط یه عده مردستیز داشتیم که دوست دارن زیر عنوان فمنیستم فعاایت کنند. بعد هم اون چند موردی که تو این گزارش عنوان شده طلاق گرفتن شاید طلاق داده شدن. دوستی دارم که مدتی با یک خانم ایرانی که در خارج زندکی و تحصیل می کند و قبل از او برای 7 سال با دو نفر دیگر توی رابطه بوده، آشنا شده بود و رابطه ای را شروع کرده بودند تا به ازدواج برسند اما این پرنسس یهویی همه چیز را به هم زد و سه ماه نشده با یک از هموطنان ترامپ که جای پدربزرگش بود، ازدواج کرد. به این میگن مهندسی رابطه توسط خانم ها. مثل کولی ها از یک زندگی به یک زندگی دیگر میرن.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
      75 54
      کامنت شما تایید کننده حرف اون خانم هاست که به خاطر دید نادرست و کلیشه ای و مردسالارانه بخش زیادی از مردان ایرانی تصمیم به مجرد بودن گرفتن کاش ما میتونستیم فکرمون رو از کلیشه ها و تصورات غلطی که فرهنگی که در اون رشد کردیم به خورد ما داده ازاد کنیم بد شانسی ها و اشتباهاتمون رو بپذیریم از اون ها درس بگیریم و اجازه ندیم درون ما یک عقده ایجاد کنه .
    • بی نام RO ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
      من به عنوان یک مرد 35 ساله و پدر یک دختر، 90 درصد مقاله رو تأیید می کنم. مشکلات بیشتر از طرف مردها است. البته سطح توقعات نامعقول زنها هم بالا رفته، ولی شما اگر جای آنها باشید چه می کنید؟ وقتی قانون، آزادی آنها را با ازدواج محدود می کند، وقتی آنها را به عنوان مایملک و دارایی مردها به حساب می آورد، وقتی واقعاً مردان ما حاضر نیستند زنان را به عنوان شریک زندگی و نه فقط شریک جنسی بپذیرند، وقتی نگاه به ازدواج در هر دو طرف مرد و زن شکل یک معامله و قرارداد تجاری است، چرا باید اسایش و راحتی خانه پدری و یا زندگی مستقل را فدای زندگی خانوادگی کنند؟ دختر من 1 ساله است ولی حاضرم تا هر زمان که می خواهد خانه پدریش بماند و با هرکسی که دلش خواست ازدواج کند یا دوستی داشته باشد.
    • بی نام US ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      23 8
      این مقاله اصلا در مورد تغییرات فرهنگی در قشری از زنان ایران بوده . یعنی در جایی که موضوع زنان جوان ایرانی هستند هم باید از مردان گفته بشه؟ این خودمحوری و توهم مرد ایرانی از هر چیز دیگری منزجرکننده تره .
  • ناشناس A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    هزینه زندگی در ایران 100برابر دهه80شده است هدفمندی یارانه ها زندگی مردم را با مشکل اساسی مواجهه کرده است.با این شرایط اقتصادی اصلا امکان زندگی نیست فقط تلاش برای زنده ماندن است
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    lبا این نطرات تا حدودی مخالفم .البته این حق بانوان است که آزادی داشته باشند به سر کار بروند ودرآمد داشته باشند اما این آرادی تا کجا تحمل شدنی است همان قدر که برای زنان سخت است که شوهرانشان دارای رابطه ای باز باشند برای مردان به دلیل روحیات شان سختراست این به ایرانی وغیر ایرانی بودن ارتباطی ندارد
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      10 17
      اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    کاش به جز لس انجلس تایمز رسانه های داخلی هم به این جنبه از زندگی زنان میپرداختند
  • فاطمه A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    منم زندگیه مجردی دارم با اون خانم اول شدیدا موافقم کاملا شرایطش رو لمس میکنم.الان مشکل ما این نیست که چرا ازدواج نکردیم مشکل اینجاست که چرا بدون ازدواج نمیتونیم زندگی کنیم.
  • الیاس A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    185 2
    آزادی خوبه ولی اگه به خیانت ختم نشه چرا بعضی ها نمیخوان بپذیرن خیانت عاطفی هم وجود داره , وقتی تو یه نفرو از شریک زندگیت بیشتر دوس داری یعنی خیانت عاطفی .. بعضیا خیانت رو فقط در رابطه ی جنسی میدونن
    • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      86 20
      خانم 00:19 آزادی از نگاه بعضی از دخترای سرزمین ما مثل بعضی از همین افرادی که تو مقاله صحبت کردن یعنی هرکاری خواستن انجام بدن هرجا خواستن برن همیشه همه چیزشون فراهم باشه با هرکسی خواستن معاشرت کننبه اسم دوست معمولی یا فامیل یا مثل داداشم میمونه یا... و در مقابل اصطلاحاتی که خیلی باب هست مثل اینکه کسی قضاوتشون نکنه یا خدایی ناکرده نباید فکر بد درموردشون بشه جوابشون باشه
    • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      23 28
      خانم بینام شوهر دوستی که در خارج زندگی میکنی واقعا مفهوم ازادی رو تو چنتا دیدار با رفقا خلاصه کردی
    • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      16 3
      برداشتم از متن این نبود. سوالم از اینهایی که دنبال آزادی بعد از ازدواج اند بود. شما هم که تو نوشته من دنبال مفهوم آزادی هستی بفرما از نظر شما مفهوم آزادی در رابطه زن و شوهری یعنی چه؟ به نظر من این حلقه ازدواج خودش یک خط قرمز برای زن و شوهر است. حالا اگر پایبند به هیچی نیستید پس بهترین کار اینه که ازدواج نکنید. چنانچه من اینجا می بینم که این طور افراد هیچ وقت ازدواج نمی کنند و همیشه در حال جستجو برای رابطه های کوتاه ولو یک شبه هستند. اما کسی که ازدواج می کنه باید مفهوم خونه و زندگی مشترک رو بدونه.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    75 34
    «همسر من باید من را همانگونه که هستم قبول کند و خودش را با شرایط من به عنوان یک بازیگر وفق بدهد، من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم.»
  • آریا A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    من یه مرد ایرانی هستم که بعد از اینکه از همسر ایرانیم جدا شدم با همسر روسی خودم ازدواج کردم که فرق را زمین تا آسمان متوجه شدم ، واقعا اکثر زن های ایرانی پر توقع و حسود و بی منطق هستند ، مرد ایرانی زیادی رو میشناسم که با دخترهایی از کشورهای دیگر ازدواج میکنند و قریب به نود درصد آنها خوشبخت هستند و مییگن خدا رو شکر زن از ایران نگرفتیم ، این یه واقعیته ، نصیحت من به خانم های ایرانی با چند سکه روح و جسم خودتونو نفروشید اول عاشق بشید بعد ازدواج کنید
    • یک زن IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      88 96
      تمام این کامنتها نشون میده که جامعه ایران چقدر ضد زنه خب اونها نظراتشون رو گفتن شما چرا اینقدر به خودتون گرفتید؟ هیچ شکی نیست که جامعه ایران مردسالار هستش و اگر به گفته شما زنهای ایرانی بد هستن...باید توجه کنید که اونها دست پرورده ی همین جامعه ی بیمار هستن لطفا به این جنبه قضیه هم نگاه کنید صرفا احساساتی برخورد نکنید
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      47 72
      والا تا اونجایی که ما دیدیم و شنیدیم اغلب مردا و پسرایی که خارج از ایران هم هستن برای ازدواج میگن ترجیجشون دختره ایرانیه بعدشم قوانین ایران باعث میشه زن های مهریه رو به عنوان پشتوانه بدونن چون بعد از سالها زحمت زندگی بزرگ کردن بچه ها و ساختن با شرایط نامساعد اقتصادی حتی یه دانگ خونه هم ندارن در حالی که در زندگی مشترک هرچی که بدست میاد باید بین دو نفر قسمت بشه
  • احسان IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    اتفاقا زن های ایرانی بدرد زندگی نمی خورند
  • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    توقعات دختران ایرانی بالارفته...توقع دارند هرکاری میخواهند بکنند حتی به غلط اما همسرشون از گل نازکتر بشون نگه..تا با اعتراض مرد مواجه میشوند طلاق میگیرند..
    • یک زن IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      15 33
      منظور شما از هرکاری چیه؟
  • بی نام RO ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    دو پسر جوان من به هیچ وجه راضی به ازدواج نمیشن چون دوستانشون رو که ازدواج کردن و طلاق گرفتن رو میبینن ..با وجود تمکن مالی از ازدواج ترس دارند چون دختران ما بعد از ازدواج حس مالکیت دارند و اجازه نفس کشیدن به همسرانشون نمیدن
    • بی نام US ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      26 65
      این جور پسرها دستپخت مادرانشون هستند که حس مالکیت روی شازده هاشون دارند . خیلی از دلایل خودخواهی و بی مسئولیتی مردان هم بخاطر تربیت غلط مادرانشون هست . چند نسل دیگه که بگذره خبری از این فرهنگ غلط که امثال شما بازتولیدش کردید نخواهد بود حاج خانوم
  • بی نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    به نظر من تا حد زیادی تحلیلش درسته همین مساله باعث شده من تا به حال نتونم ازدواج کنم با اینکه موقعیت های خیلی زیادی داشتم اما نمی تونم انتخاب کنم پسر ها و مردها توی ایران فکر میکنن فقط باید پول داشته باشن و اصلا به تعمق و مطالعه اهمیت نمیدن و قابل اعتماد هم نیستن به دختر ها هم فقط نگاه جنسی دارن .
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    مطالب و برداشت هاش حقیقتا خنده داره و تعجب اینه که عده ای از برادران و خواهران ما دنبال رسانه های اینها هستند.مرد حسابی الان که خیلی از مردها دنبال زن شاغل هستند و خیلی از زن ها هم دربه در دنبال اینکه یکی بیاد سراغشون بعلاوه یه جوری میگه انگار دخترای جامعه همه به کمال رسیده اند و پسرها باید خودشونو اصلاح کنند در حالی که به واقع دختر و پسر هر دو افرادی ناپخته هستند که بخشی عمده ای از رشد اونها بعد از ازدواج و با سپری کردن زندگی زناشویی به دست می آید
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    هـيچ ربطي به جامعه ايران نداشت ، بيشتر اين جامعه آماري زنان شكست خورده و بيوه از سن ازدواج گذشته و بسيار بد بين بود
  • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    مقاله خنده داری بود.
  • رضا صدر A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    52 63
    مقالۀ خوبی بود.در بعضی نحلیل ها واقعا خارجی ها از خود ما بهترند.جدی ترین معضل زنان و دختران ما تعریف هویت جدید برای خود بین فضای سنتی و مدرن است.در فضای سنتی هویت زن به عنوان همسری و مادری و دختر دیگری بودن تعریف می شد.اما زنان به دنبال تعریف هویت خود بدون اتصال به مردان و به صورت مستقل هستند.اما این هویت چه هویتی است مسئله ای است که در پاسخ به اپآن تا به حال موفق عمل نشده.این پاسخ باید با سنت، مذهب و نهاد های سنتی نوعی سازگاری داشته باشد و گرنه به عنوان هنجارشکنی و تجاوز از حریم خود شناسایی می شود.تعریف هویت جدید تلفیقی، یکی از مهمترین پروؤه هایی است که اندیشمندان امروز ایران باید به آن بپردازند وگر نه انتظار بحران های پیچیده و متعددی را باید کشید.
    • رویا A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      33 21
      ببخشید آقای بی نام، مگه مردهای ایرانی مدرن هستند که از زن ها انتظار داری مدرن باشن؟ وضعیت اخلاقی و فکری اکثریت ما ایرانی ها شبیه همین آلودگی هواست...مبهم و آلوده...زن و مرد و دختر و پسر ... پس الکی نیایید اینجا منبر نوشتاری برید...
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    مطمئنا این خانما میخواستن خیلی واسه گزارشگر کلاس بذارن وگر نه دخترای ایرانی عاشق ازدواج کردنن.توی ایران فقط کافیه یکم خوشتیپ باشی و یه ماشین داشته باشیالبته منظورم از ماشین فقط مازراتی و پورشه نیست خیلی وقتا یه 206 ساذه هم جواب میده اونوقت بشین و تماشا کن که دخترا چجوری از سر و کولت بالا میرن.
  • حسین A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    114 2
    کلا با این وضع فرهنگی و اقتصادی که داریم ازدواج خیلی خیلی خیلی سخت شده نتیجش هم همیشه این امار طلاق
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    81 6
    سه میلیون دختر بالای 30 مجرد؟
  • نیما IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    حالا نه که مردها ایرانی خیلی اشتیلق به ازدواج با زنان ایرانی دارند اتفاقا این مردها هستند که دیگه به راحتی دم به تله نمیدن و عاقل تر شدن ....
  • کوروش IN ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    65 16
    کاملا حرفاش درسته و این به خاطر ناتوانی دولت مردان ایران در اداره نمودن کشور میباشد
  • محمد A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    چقدر ادعا داره این بازیگر، مرد باید من رو اینطوری قبول کنه و خودش رو با من وفق بده خانم بشین این مرد به دنیا میاد و دنبال شما میگرده واسه ازدواج
  • مصیب A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    83 43
    مقاله مذخرفي بود.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    خیلی جالبه که من از یک خانم تحصیلکرده و بسیار متشخص درخواست ازدواج کردم و یکی از شرایط من هم این بود که باید مستقل باشی چون من از ادم وابسته خوشم نمیاد، ناراحت شد و بعدها از طریق کمی تحقیق فهمیدم که خانم ها حداقل در ایران و شاید دهه شصتی ها با همه ادعاهای فمنیستی که دارن بازم شوهری رو دوست دارن که که بهش تکیه کنن نه اینکه باهاش زندگی کنن، و چون من میگفتم باید هردومون باوجود اینکه باهم زندگی میکنیم یک محدوده ای از استقلال هم داشته باشیم هیچوقت حرف منو متوجه نشد و اخر سر هم کارمون به نتیجه نرسید. کلا دنیای فکری خانم ها خیلی پپیچیده است نمیشه ازشون سردراورد.
    • احمد A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      18 20
      چرا عزیزم می تونی سردربیاری هروقت به چیز عجیبی در خانم ها برخوردی و برات قابل هضم نبود به این صفت غالب همه خانم ها فکر کن خودخواهی آن وقت همه رفتارهاشون برات معنا پیدا می کنه. خانم ها برای تنها کسی که خودخواه نیستند فرزندشون ه همین.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    این متن خیلی یکطرفه است، چون الان خود من که مرد هم هستم به هیچوجه حاضر نیستم با دخترانی که امروز میبینمشون ازدواج کنم، نه بخاطر درخواست استقلالشون، چون استقلال داشتن لازمه هر فردیه چه زن و چه مرد، بلکه بخاطر افکار عجیب و ادعاهای پوچی که دارن که متاسفانه هیچکدوم از این افکار هیچ پشتوانه ی فکریدرستی نداره، و در کل بشدت از نظر فکری غیر قابل اعتماد هستن و در جاهای مهم بشدت بی منطق فکر میکنن و تصمیم میگیرن. من که کاملا به برابری حقوق زن و مرد معتقدم اعتراف میکنم نمیتونم با همچین افرادی زندگی کنم برای همین کلا از فکر ازدواج اومدم بیرون.
  • مهدی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    «همسر من باید من را همانگونه که هستم قبول کند و خودش را با شرایط من به عنوان یک بازیگر وفق بدهد، من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم.» یعنی منظقش منو کشته مگه میشه آدم یه چیزی رو بخواد ولی حاضر نباشه هیچ بهایی رو براش بپردازه؟
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      75 22
      دختر ایرانی کمی موقعیت اجتماعی یا شغلی که پیدا میکنه قدرت هضم شرایط خودش رو نداره و نتیجه اش میشه همین که میبینی
  • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    بسیاری از خانم های ایرانی دچار سردگرمی هستن و تکلیفشون با خودشون مشخص نیست. یا دخترهایی هستن که برای غلبه بر محدودیت ها از اون ور بوم افتادن. کلا تعادل نداریم.
    • سهیل IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      24 7
      دقیقا درسته.از یه چیزایی میگن که خودشونم نمیدونن چجوریو چرا؟ روی هم رفته کنار اومد دونفر باهم خیلی سخت نیست به شرطی که دو طرف شعور کوتاه اومدنو کنترل غرورشونو داشته باشن
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    دختر ایرانی وقتی خواستگار داره با انواع ایرادات عجیب و غریب رد میکنه. بعد میبینی یهویی با یکی ازدواج کرد که کلی با معیارهاش فاصله داره.
  • شهرام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    92 26
    هرچقدر هم زندگی مجردی برای آدم لذت بخش باشه بازهم این که یکی کنارت باشه که مطمئن باشی اولویت اول زندگیش هستی و اولویت اول زندگیت باشه با هیچ چیز قابل قیاس نیست.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    پنج بار رفتم خواستگاری اولین سوال دخترخانم ها این بود درامدت چقدره خونه داری؟ ماشین داری؟ اگر نداری واسه چی می خوای ازدواج کنی. کارمندم و حقوق حدودا دو تا سه میلیونی دارم ولی برای خانم ها این پول واسه زندگی کافی نیست. کسی نپرسید شخصیتت کسی نگفت اخلاقت کسی نگفت رفتارت فقط پولت بجای این عنوان بفرمایید مردان ایرانی به اندازه ی کافی توان برآوردن توقعات مادی خانم های ایرانی را ندارند. دخترای ایرانی یک مرد می خوان که از لحاظ مالی سنتی و کلاسیک و پردرامد و همه فن حریف باشه ولی از لحاظ اخلاقی کاملا باز و آزاد و آسون گیر باشه. اونوقت ادعا می کنن که باید بین زن و مرد برابری کامل باشه ولی وقتی بحث مهریه میشه کاملا حق خودشون میدونن که مهریه چند صد سکه بهشون تعلق بگیره. واقعا تحمل اینهمه تناقض سخته
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      53 32
      آقای محترم باور کنید من تا به حال از هیچ کدوم از خواستگارام نپرسیدم چقد درآمد داری نه تنها من بلکه خانواده م هم نپرسیدن اما وقتی یه آقایی میاد خواستگاری میگه خونه تون چند متره ؟ واسه خودتونه ؟ تو شهرستان زمین دارین؟ من هر وعده غذای گرم میخوام . سرکار نباید بری باید تا 9 شب منتظر باشی من که اومدم به اتفاق بریم هر جا خوب من ناچارا تنهایی رو باید انتخاب کنم همه ی دخترا هم مادی نیستن باور کنید
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    مشکل این دختران مجرد اینه که میخوان در جامعه ایرانی اروپایی زندگی کنن بدون در نظر گرفتن جوانب قضیه
  • احسان IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    مشکل برخی از دختران سرزمین من این است که میخوان غربی بشن و غربی زندگی کنن. اما فقط ظاهر و آزادی پوشش اونارو میبینن و دنبال می کنن. اون زناهایی که زندگی معمولی دارن و پا به پای مردها کار می کنن رو نمیبینن. البته تقصیری هم ندارن. اصولاً هالیوود چهره غرب و اونجور که میخواد نشون میده نه اونجور که هست.
  • ali A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    مردها باید خودشونو تغییر بدن تا با شرایط شما سازگار بشن ؟ کی اینو گفته ؟ چرا شما نباید خودتونو تغییر بدید ؟ از دماغ فیل افتادید عایا ؟
  • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    55 6
    مقاله راست گفته من خودم به شخصه زیاد دیدم اینجور مسایل رو ولی یکی از مسایل مهم رو نگفته اونم پول و مشکلات زیادی که جونا دارن مثلا من الان داره تحصیلم تموم میشه و بعدش باید دو سال از بهترین سال های عمرو برم سربازی و بعد بیام برم دنبال کار اگه پیدا بشه نمیشه که بدون درامد ازدواج کرد و خودت و دختر مردم رو بدبخت کنی هزینه های ازدواج خیلی بالائه و هزینه های زندگی هم روز بیشتر میشه در صورتی که درآمد ها با این سرعت افزایش پیدا نمیکنه پس تا شرایط بهتر نشه نمیشه ازدواج کرد و هروز آمار ازدواج کاهش پیدا میکنه
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    62 5
    به خیلی از خانم ها و آقایونی که 10سال پیش و قبل تر ازدواج کردن به خصوص خانم ها که نگاه میکنم ، تصور این که این افراد اگر امروز در سن ازدواج بودن و میخواستن ازدواج کنن ، با توجه به معیارهایی که امروز به غلط بر جامعه ایران حاکم شده ، ازدواج کردنشون خیلی ناممکن به نظر میاد. شاید اون وقت ها چون خانواده ها خیلی نقششون پر رنگ تر بوده این افراد تونستن ازدواج کنن.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    تامین هزینه های زندگی در ایران برعهده مرد خانواده هستش و اگر این تامین هزینه بر عهده خانم ها بیوفته، فکر کنم دیگه خانم ها علاقه ای به کار کردن نداشته باشن. چون زنها فقط واسه این کار میکنن که بتونن فقط واسه خودشون خرج کنن
    • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      57 8
      عالی گفتی
  • ابی A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    مردان انگیزه ازدواج ندارندبخاطر مساله اقتصادی وسنتی. دختران فقط دنبال آرامش و خوشگذرانی و چشم هم چشمی و مرد پول دار هستند وطلاق وبدبخت کردن پسر مردم
  • ابی A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    67 7
    دوست عزیز درکشور مالزی طرف با ۱۰ میلیون ازدواج میکنند و با ۳۰۰ هزارتومان به پول ما طلاق میگره ولی ما چی؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    بنده سال ها در المان زندگی کردم با وجودیکه زنان آلمانی صدها بار از زنان ایرانی آزادتر هستند ولی هنوز خانوادهاشون براشون ارزش بیشتری دارند و مصالح خانواده را بر تمایلات شخصی خودشون ترجیح میدن، و بیشتر بین افراد و خانواده های پایین جامعه این مسئله بیشتر هست و ربطی هم به تحصیلات نداره مثل اون خانم وکیل که بخاطر مسافرت کاری زندگیشو متلاشی کرده . دختر باید خانواده داشته باشه
  • بی نام RO ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    روزنامه نگار و دو تا گزارشگرش بزرگترین مانع رو جلوی چشماشون بوده از شدت بزرگی ندیدن. این حضرات ندیدن که بزرگترین معضل در ایران بیکاری و یا شاغل بودن با درآمد بسیار ناچیزه که باهاش حداقل یک زندگی رو هم نمیشه اداره کرد.90 درصذ اونایی که مجردن و میگن نمیخوان ازدواج کنن ته دلشون از خدا میخوان که متاهل بشن اما چون امکانش نیست میگن مجردی بهتره .اکثریت دوست دارن تشکیل خانواده بدن اما ازدواج بدون امکانات یعنی قوز بالا قوز
  • محمدرضا A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    ازدواج کنیم حله.دست از سرمون ورمیدارید؟ به ولله ورنمیدارید.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    38 11
    درباره بعضی از موارد بالا مثل آزادی در رفت و آمد و ... رنها حق دارند اما بعضی از مسائل مثل سفرهای کاری رفتن خب اون موقع شوهر تنها میشه البته میگن مردها از نظر عاطفی مشکل دارند نه این طور نیست مردها احساساتی تر از زنها هستند مسافرت رفتن زن باعث میشه که مرد احساس تنهایی کنه یا کلی کار دیگه که زن ها انجام میدن باعث میشه مردها احساس تنهایی کنند، اما مسئله دیگه پول که خب مردها درامد مکفی ندارند وقتی حقوق ماهی 900 باشه اجاره خونه ما500 آب و برق و ......... نتیجه میشه که زندگی نمیشه کرد، یادمان باشد ما قرار است زندگی کنیم نه زنده بمانیم، البته شرایط زندگی حال حاضر به سمت تلاش برای زنده ماندن می رود
  • عليرضا A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    38 7
    نه درست نيست اين مقاله دختران و زنان ايراني دمبال مردي ميگردن كه شرايط بهتر از شرايط فعلي خودشون تو خانواده هاشون داشته باشه.ولي به اين نگاه نميكنن كه خانواده خود بالاي ٢٠ سال با تلاش و هدف يه زندگي خوب بودن تا به اون شرايط رسيدن مشكل ايرانيا اينه كه همه چيو يكدفعه ميخوان و اين امكان پذير نيست. و اينو دقيقا مردا فهميدن و ميدونن دخترا و خانم ها دمبال مردي ميگردن كه شرايط مالي خوب داشته باشه .و معمولا فقط مال بدست ميارن ولي ٩٠٪‏ يه شرايط خوب مردو نميتونن داشته باشن البته بعضي ها كاش به جاي الگو برداري از تيپ و لباس خارجي ها اخلاق و نوع و روش نگاه به زندگيو ازشون الگو بر ميداشتن. در كل ٨٥٪‏ مشكل اقتصاد كشور ميدونم و بقيش نوع ديد خانم ها به اقاييون هستش موفق باشيد
  • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    79 97
    من که با هر دختری آشنا شدم آخرش من تموم کردم و اون ول نمیکرد. دکتر داروساز 36 ساله.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      96 6
      داداش بخاطر کار و پولت بوده نه اخلاق نازت
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    شوهر من که بهترینه. کاملا راضی ام که از‌ جوونی زندگی‌ مون رو شروع کردیم و به نظرم وقتی آدم پیر بشه شروع زندگی اینقدر مفرح نیست. باید بگم که در دوره دانشجویی ازدواج‌ کردیم و هیچی نداشتیم. الان خدا رو شکر از هم سن و سال هامون که مجرد موندن که پول جمع کنند جلوتریم. هیچ وقت نمی تونم اونایی که واسه عروسی آن چنانی ازدواج رو به تاخیر می اندازند درک کنم. عروسی اصلا برام مهم نبود چون خودمون دو تا بیشتر از مهمونهای عروسی برام مهم هستیم. استقلال هم بیشتر از خونه ی پدری دارم. هیچ وقت هم اعتقاد ندارم مرد ایرانی بد است. چون اولا که بدون چشمداشت زندگی شو با زن اش تقسیم می کنه و درک اش هم خیلی بیشتر از نمونه خارجی اش است.
  • بی نام A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    42 6
    یک نمونه خدمت دوستان، خانم بسیار محترمی که من از ایشان درخواست ازدواج کرده بودم تمام حقوق مندرج در قانون طلاق و حضانت و ... حدودا 8 یا 9 مورد را به صورت وکالت بلاعزل در محضر درخواست نمودند که من با توجه به دیدگاهم کاملا موافق بودم. همزمان مهریه ای حدود 1 میلیارد تومان که 600 ملیون میبایست نقدا و یا به صورت ملک از طرف بنده یا خانواده ام همزمان با عقد تقدیم میگردید. در آن سوی ماجرا مردان بسیاری هم هستند که صرفا با انگیزه های منفعت طلبانه جنسی یا مالی به ازدواج نگاه میکنند. شاید مشکل اساسی عدم درک از چرایی ازدواج است. در جامعه ما به نظر من بیشتر به صورت یک رابطای تعریف میشود که فی الذات دارای تنش است و همه مراقبند که سرشان کلاه نرود. باید بپذیریم که دوست داشتن و ازدواج نیاز به شعور دارد
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    34 8
    همسر من باید من را همانگونه که هستم قبول کند و خودش را با شرایط من به عنوان یک بازیگر وفق بدهد، من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم فقط من من کردیعنی بازیگر یا تحصیل کرده هم هست...جای تاسف داره
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    44 3
    شبکه های اجتماعی سبک زندگی رو تغییر دادن، و خانواده ها هم در آموزش کم میذارن. الان هیچ کسی درک درستی از ازدواج نداده در کل هیچ کدوم از دخترا و پسرا طاقت تحمل همدیگرو ندارن و فکر میکنن فقط حرف خودشون باید حرف اول و آخر باشه
  • مریم IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    42 96
    به نظر من مردهای ایرانی بی مسئولیت و بی بند و بار هستند و علت خیلی از طلاق ها هم همینه.
  • ناشناس EU ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    57 16
    برای اینکه بخواهید مشکل ازدواج برطرف بشه به نظر من باید مسئولین کاری کنند که مردان ایرانی با زنهای روس ازدواج کنن . بسیار زندگی خوبی خواهند داشت اون موقع مهنی عشق در زندگی رو متوجه می شن
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    55 24
    حیف از نظر که بخوای در مورد این مقاله بنویسی من خودم 32 سال سن دارم و شرایط ازدواج هم دارم اما توی این عمری که از خدا گرفتم چیزها و کارهایی از این تیپ دخترها که تعدادشون هم کم نیست دیدم که تحت هیچ شرایطی حاضر به تحمل همچین دخترایی نیستم.
  • سیما A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    55 7
    به نظرم مشکل ما این است که خیلی زود قضاوت می کنیم و سریع هم حکم صادر می کنیم. من به شخصه دختری بودم که تمام شرایط لازم برای ازدواج را داشتم و در خانه پدرم از تمام امکانات برخوردار بودم. در دوره دانشگاه با هم کلاسی ام که ادعای عشق جانسوز داشت ازدواج کردم. حتی از حداقل های ازدواج هم گذشتم به این دلیل که فکر می کردم جوان است و تلاش می کند و با صبر همه چیز درست میشود. اما بعد از یک سال تمام صحبت های قبل ازدواج تغییر کرد تبدیل شدم به زندانی در قفس. به شدت بی اعتماد شده بود.تصمیم به جدایی گرفتم. جدا شدم باز هم با حداقل ها. مهم ترین مساله اعتماد است که باید قبول کنیم به شدت کم رنگ شده است. اعتماد کردن در شرایطی که افراد به نتیجه کار خود فکر نمی کنند و خود را جای طرف مقابل نمی گذارند بسیار سخت است.
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    22 22
    واقعيات جامعه ايراني رو گفته
  • مرجان A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    57 9
    باز هم یه مطلب دیگه و فرصت مناسب برای اینکه مردها به زنها حمله کنند و زنها به مردها، به هم توهین کنند، طرفین همدیگه رو به بی مسئولیتی و پرتوقعی و تفکرات بسته و ... متهم کنند و باز هم دریغ از یک قدم تلاش برای تغییر :خود".
  • ستاره A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    22 10
    من و یک پسر می دونستیم که همو دوست داریم. حتی به هم گفتیم. اما اون پسر حاضر نبود یه ذره هم برای بودنمون پیش هم تلاش کنه. یکی از استدلال هاش که بعدا فهمیدم، این بود که تا وقتی نخواد بچه ای داشته باشه، ازدواج نمی کنه. نظرش این بود که ازدواج خودخواهی زن و مرده واسه برآورده کردن نیازهاشون. با اون جایگاه اجتماعی مناسب، این طرز فکر رو داشتن عجیب نیست؟ یکی از نتایجی که گرفتم این بود که اظهار علاقه مندیش فقط برای ناراحت نشدن من بوده.. غافل از اینکه..
  • سلام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    81 23
    از 10 دختر ایرانی 1 نفرشون زن زندگی هست. که اونم باید خیلی خوش شانس باشی که گیرت بیاد ...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    36 12
    با سلام " مشکلات مان را به گردن دین و مذهب انداختیم اوضاع بدتر شد بعد سنت ها و فرهنگ مان را مقصر اعلام کردیم وضع بدتر شد سپس فطرت انسانی و نیازهای طبیعی را زیر سؤال بردیم باز وضع مان بدتر شد حالا مانده ایم چه چیزی را زیر سؤال ببریم ........... ممکن است اشکال از خود من باشد؟ ...... نه ؟ ......
  • محسن A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    13 9
    اولا اونا کین که میان تو کشور ما آمار میگیرن،دوما اینکه تو غرب زنا و مردا وظایفشون دیکته شده و خالی از عاطفه هست ولی تو ایران اکثر مردها کار میکنن مهریه میدن مسکن تهییه میکنن و زنها فقط استفاده ،و ارج و جایگاه زنها تو ایران از غرب بالاتره
  • مقیمی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    69 26
    دخترهای ایرانی بهترینند فقط تا موقع ای که عقد نشده باشند.
  • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    10 1
    من با همسرم مشکل دارم. سر اینکه پدر و مخصوصا مادرت رو باید از صحنه زندگیت محو کنی. به رفت و آمد حداقلی و کم هم راضی نیستن. مستقل شدن کامل رو میخوان. تحقیق کردم این مشکل فراگیر شده. مهربونی مرده تو ایران.
  • رهام BY ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    12 0
    فقدان آموزش صحیح توسط کارشناسان تحصیلکرده از دوران کودکی در مراکز آموزشی و خانواده و نداشتن درک درست از تغییر مفاهیم آزادی و حقوق فردی در زمان قبل و بعد از ازدواج دلایل مهمی است که جامعه ما را تبدیل به آشفته بازار کرده و مسولین چشمها و گوشها را بسته اند.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    9 0
    چه چیز برای ازدواج مناسب نیست: زن یا مرد یا وضع اقتصادی؟
  • زن متاهل 37 سال IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    26 5
    من خودم یک زن متاهل هستم ولی حرف هیچ کدوم از این خانم هارو قبول ندارم . منم بیرون کار میکنم و دو فرزند دارم . زندگی مشترک گرو کشی نیست . من وقتی میرسم خونه کارهای مربوط به خودم و بچه هارو انجام میدم . همسرم وقتی میبینه من بدون هیچ نق زدنی و از روی علاقه ای که به همسرم و بچه هام دارم دارم کتر میکنم اونم بلند میشه و کمکم میکنه . ولی الان من دختر های جوان میبنم که تو زندگی مثل بقالی رفتار میکنن . این کارا مربوط به همسرم و این کارا مربوط به من . حقوق من باید دست زده نشه ولی شوهرم خرج زندگی بده. خوب مگه پسرها عقلشون کم که تو بیرون کار کنی بعد تو کارهای خونه کمک بکنن ولی موقع خرج کردن دیگه کلاهمون بره تو هم
  • minaa A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    11 22
    نمی دانم چرا مردها در برابر واقعیت مقاومت می کنند؟ بپذیرید که با زمان پیش نمی آیید. البته همه اش هم تقصیر خودتان نیست . در خانواده خودخواه بی مسئولیت پر توقع و ضد زن بار می آیید. والدین جدید بخصوص مادرها باید بر تربیت نسل جدید پسرها دقت کنند.
  • بی نام US ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    17 16
    اصل این مطلب در مورد تغییر در طرز فکر تدریجی زنان بود . بعد یه عده آمدند در مورد مهریه و میزان طلاق حرف زدند شماها همون بخش سنتی هستید که هنوز درگیر خاله زنک بازی هستید .
  • آرین A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    13 3
    به نظر من ما تو برهه ای از زمان هستیم که به شدت تفکرات سنتی خانواده ها با سبک شهری امروزی تلاقی پیدا کرده. من خودم مجردم ولی دوتا برادر دارم که ازدواج کردن به وضوح تو زندگیشون میشه دید که چون همسراشون دارن کار میکنن دیگه حاضر به انجام کارهایی که مادر های ما انجام می دادند نیستند اما از طرفی همین خانم ها در هنگام ازدواج به سبک کاملا سنتی و با مهریه ی امروزی معتقد بودند ولی بعد ازدواج ... از طرفی حق هم دارن ولی باید اینو هم گغت که زنان امروزی به راحتی جدا می شوند چون مستقل هستند خیلی زیاد اطرافم دارم میبینم که خانوادها بر اثر مشکلاتی از هم می پاشه که شاید پدرها و مادران ما به این اتفاقا حتی به چشم مشکل هم نگاه نمی کردند.
  • علي IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    26 7
    سلام من ٢٧سالم هست رزيدنت ارتوپدي هستم خانه و ماشين خوبي هم دارم از ٢٢سالگي دوست داشتم ازدواج كنم همون ٢٢سالگي يكي از همكلاسي هام رو هم دوست داشتم كلي بهش گفتم دوسش دارم ميگفت واسه ما زوده من اصلا به اين چيزا فكر هم نميكنم منم فكر كردم راست ميگه ولي دروغ ميگفت همون روزا كه اين حرف ها رو ميزد با پسرخاله ميلياردرش ازدواج كرد از اون زمان عزم كردم ديگه به دختر ها اعتماد نكنم راضي هم هستم با اينكه تا حالا خيلي دخترا بهم پيشنهاد درستي و ازدواج دادن تنها موندن رو ترجيح دادم ولي ميدونيد از كي يكدفعه اين پيشنهادات زياد شد؟؟ از اون زماني تخصص قبول شدم و ماشين گروني زير پام افتاد خيلي مسخرس كه فقط تو رو به خاطر پول و موقعيت اجتماعي بخوان خيلي دردناكه...
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      16 11
      شما که از این مینالی که بخاطر اموال و موقعیتت طرفدار داری و درد میکشی یادت باشه خودتم تو انتخابت چشم به ظواهره و کمتر دنبال تفکر و روحیات و اخلاقیات طرف مقابلت هستی تو هم ملاکت اینه که دختری انتخاب کنی که چشم مردم دربیاد حرفی توش نباشه قیافه هیکل تحصیلات پولش خانوادش......
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      19 3
      تجربه نشان داده پسرانی که از ظاهردوستی دخترا گلایه میکنن خودشون از جنبه های دیگه ظاهردوستن. تیپ و هیکل و خوش پوشی اون دختره پیش از هر چیز چشمشونو میگیره... اتفاقا پاش بیفته اگه دختر پولدار و خوش تیپ رو ببینن ترجیحش میدن به دختر ساده و بی پول... زیاد دیدیم. هرکس همون چیزی رو میچشه که با فضای ذهنیش همخوانی داره.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    19 19
    من الان 40 سالمه و ازدواج نکردم البته تا 30 سالگی اصلن دنبال ازدواج نبودم فقط دنبال این بودم که خودمو رشد بدم درس بخونم خوب کار کنم و ..... الان به عنوان یک مهندس یه شرکت تجاری دارم ملک دفتر تو جردن رو خریدم ماشین مدل بالا همه اینا رو خودم بدست آوردم یه دختر به تنهایی تمام اروپا و آمریکا رو گشتم سالی سه چهارتا سفر خارجی دارم تو خونه پدری کنار آغوش پر محبت پدر و مادرم هستم خدا به من خیلی لطف داشته و از زیبایی ظاهر اندام و خانواده خوب هیچی برام کم نزاشته همین الان کسی باور نمیکنه که بیشتر از 30 سال داشته باشم و وقتی سنمو میفهمن و میفهمن مجردم شوکه میشن همه اینا رو گفتم که بگم اصلن اینجوری نیست که زنها به هرقیمت حاضر به ازدواج و یا دنبال کسی برای براورده کردن آرزوهاشون و آویزون شدن باشن
  • امین A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    14 15
    الان میفهمم حرفهای افرادی که فکر میکردم تندرو هستن در مورد کار کردن خانومها درس خوندنشون حجاب و ... کاملا به نفع خانواده و جامعه بوده :
  • اشرف A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    18 10
    به نظرم مردای ایرانی بی تقصیر نیستن اما زن ها هم خیلی پرو شدن و میخوان حرف حرف خودشون باشه و مردها فقط بله چشم کنن.