۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳

شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای کشور، یک شهر مهاجرپذیر محسوب می‌شود لذا مردم ساکن تهران به معنای واقعی متاسفانه ما در زمینه هویت بخشی آثار تاریخی تهران به خوبی عمل نکردیم و اگر می‌توانستیم‌‌‌ همان کارهایی را که بر سر مزار خیام کردیم بر مزار دهخدا در تهران انجام می‌دادیم به خوبی می‌توانستیم ارزش‌ها و نمادهای تهران را زنده کنیم.

در دوره معاصر تعداد بسیاری زیادی از مشاهیر در تهران زندگی می‌کردند ولی هیچ کدام نمادی در شهر تهران ندارند.
در تهران مردم به مسائل روزمره خود فکر می‌کنند و غریبی تهران با شهروندان را به راحتی می‌توان در زندگی تهرانی‌ها مشاهده کرد.
عدم اطلاع‌رسانی کافی به شهروندان تهران و اطلاع‌رسانی ضعیف در این زمینه که بیشترین نقش را در عدم توجه شهروندان به میراث تهران دارد همچنین عدم وابستگی شهروندان تهران به آثار تاریخی تهران یکی دیگر از دلایل غربت آثار تهران در میان شهروندان است.

مردم به علت فشار زندگی شاید فرصت توجه به آثار باستانی را نداشته باشند ولی چرا وقتی مردم به شیراز سفر می‌کنند حتما به حافظیه و سعدیه می‌روند ولی در تهران شاهد چنین امری نیستیم.
علت توجه به مکان‌هایی همچون حافظیه و سعدیه این است که این مکان‌ها به عنوان نمادهای شهر معرفی شده‌اند و در اذهان عمومی مردم شناخته شده هستند ولی در تهران با چنین امری روبه‌رو نیستیم.

معرفی کردن و حفظ نمادهای یک شهر مختص یک سازمان یا یک نهاد یا یک بخش نیست بلکه می‌بایست تمام نهاد‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط به همراه شهروندان در این زمینه همکاری داشته باشند.
آثار تاریخی مربوط به حداقل دویست و چند ساله تهران در معرض انهدام و نابودی قرار گرفته‌اند و هیچ اثری در تهران وجود ندارد که از دست‌اندازی‌های طبیعی تا انسانی در امان مانده باشد و به عبارتی دیگر تمام میراث فرهنگی تهران بدون استثنا ضربه خورده‌اند.

علاوه بر تخریب و تهدید میراث فرهنگی تهران، در زمینه مرمت این آثار نیز عملکرد خوبی نداشته‌ایم و عملیات مرمت آثار فرهنگی را یا ناقص انجام داده‌ایم یا نیمه‌کاره آن را‌‌‌ رها کرده‌ایم و یا غیراصولی عمل کرده‌ایم.
در میان مرمت‌های ناقص بی‌شمار در تهران، بازسازی ساختمان شورای انقلاب اسلامی به علت استقرار قوه مقننه به خوبی و با رعایت اصول معماری مورد بازسازی قرار گرفته است ولی در کنار همین ساختمان، مسجد سپه سالار به علت نم گرفتگی دیوار‌ها در حال تخریب است.

بی‌توجهی به میراث فرهنگی تهران با میزان متفاوتی در کشور به صورت عمومی وجود دارد ولی پرآوازه بودن بسیاری از آثار باستانی کشور موجب شده است تا سنگینی نام و نشان آن‌ها مسئولان را مجبور به مرمت و حفظ آنان کند.
میراث فرهنگی تهران در مقایسه با سایر شهرستان‌های کشور بیشتر به ویرانه شبیه است تا میراث فرهنگی از همین رو وضعیت میراث فرهنگی شهرستان‌ها به مراتب بهتر از تهران است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    متاسفانه دل احدی برای حفظ و بازنشانی هویت و اصالت تهران و تهرانی نمی تپد چرا که در میان مسئولان محلی تهران جای حضور متولدین تهران خالی است درست برخلاف سایر کلانشهرهای کشور مانند مشهد و اصفهان و شیراز که عنان کار در آنها در دست بومیان خود آنهاست به این بیفزایید قیمت سرسام آور ملک و املاک در تهران را که خود بهانه ای است محکمه پسند در دست ملاکین تهرانی تا ابنیه و فضاهای باستانی و بااصالت شهر را به تیغ تیز لودرها و بیل های مکانیکی بسپارند
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    مثلا در میدان بهارستان که تاریخ معاصر ایران را در خود جای داده چه المانی از قیام سی تیر دیده می شود؟ چه المانی از سخنرانی های مصدق و دکتر فاطمی وجود دارد؟ یک رهگذر می داند در ضلع شرقی این میدان چه ترورهای سرنوشت سازی انجام شده است؟ می داند ساختمان ضلع شمالش دفتر روزنامه باختر و کشور بوده که دکتر فاطمی شبانه روز در آنجا کار می کرده؟ چه المانی از عمارت مسعودیه محل زندگی ظل السلطان برادر مظفرالدین شاه در آن است؟ و...
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    واقعا تهران یک شهر بی هویت و بی نماد تاریخی است؟ و هیچ نشانی از زیست بزرگان آن وجود ندارد