۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷

ششمین دوره جشنواره فیلم دانشجویان کشور در حال برگزاری است.

نمایش فیلم​های دانشجویان در این جشنواره و چند جشنواره مشابه و هفته​های فیلم، تنها امکان و فرصت موجود برای دیده شدن تلاش​های دست​اندرکاران این فیلم‌هاست.

عمر کوتاه جشنواره دانشجویی دلیلی بر کوتاهی عمر مراکز آموزشی و دانشکده​های سینمایی در ایران نیست. 80 سال پیش در بیستم اردیبهشت سال 1309 اولین مدرسه آموزش سینما با 150 داوطلب با نام «پرورشگاه آرتیستی سینما» آغاز به کار کرد. هر چند در اولین دوره آن کمتر از 15 نفر تا آخر دوره ادامه دادند ولی این شروعی بود بر آموزش سینما در ایران.

پس از آن در سال 1343 رسماً «دانشکده هنرهای دراماتیک» تاسیس شد و به دنبال آن «مدرسه عالی تلویزیون» در سال 1348 شروع به کار کرد. در ادامه نیز کانون پرورش فکری کودکان در اوایل دهه پنجاه کلاس​های آموزش سینما برگزار کرد و با تاسیس انجمن سینمای جوان در سال 1353 تلاش برای شناخت استعدادهای جوان در حوزه سینما و پرورش آن​ها به صورت گسترده​تری آغاز شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1364 انجمن سینمای جوان به عنوان بزرگترین مرکز آموزش سینما دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و با گسترش دفاتر خود در سراسر کشور (50دفتر) به شکل وسیعی به آموزش سینما پرداخت. «کانون سینماگران آماتور» که بعدها به «مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی» تبدیل شد در اواسط دهه شصت در کنار دانشکده​های «سینما تئاتر»، «دانشگاه سوره»، «دانشگاه آزاد اسلامی»، «دانشکده صدا و سیما»، «مدرسه کارگاهی فیلمنامه​نویسی» و آموزشگاه​های خصوصی سینما نیز وارد این عرصه شدند.

بیش از ده​ها هزار جوان در طول 30 سال گذشته در این مراکز موفق به طی دوره​های آموزشی سینما شده​اند و با گسترش دانشکده​های مختلف سینمایی و گسترش آموزشگاه​های خصوصی در دو دهه اخیر هر روز بر تعداد افراد فارغ​التحصیل در حوزه سینما افزوده می​شود.

اما در کنار گسترش آموزش سینما، فضای مناسب برای فعالیت این نیروها گسترش نیافته و چنانچه همین روند ادامه یابد با حجم بالایی از کارشناسانی (البته به صورت تئوریک) مواجه هستیم که در حوزه سینما و تلویزیون به دنبال کار هستند. هرچند صدا و سیما به عنوان بزرگترین بازار کار این افراد در سال​های اخیر با افزایش شبکه​های بین​المللی، ملی و استانی توانسته بخش معدودی از این افراد را جذب کند، ولی حجم بالای خرید برنامه​های خارجی از سوی این رسانه عملاً فرصت اشتغال را از جوانان ایرانی گرفته است.

در حوزه تولید فیلم​های سینمایی هم با توجه به میزان کم ظرفیت تولید (هر سال حدود 100 فیلم) این حوزه هم نتوانسته زمینه استفاده مناسب را از این افراد فراهم کند.

این روند تا چه زمانی می​تواند ادامه یابد؟ مسئولان بخش​های مرتبط با موضوع سامان​دهی آموزش در سینما، تا چه حد هماهنگ عمل می​کنند؟ برنامه​های کوتاه مدت و بلند مدتی که می​تواند به اشتغال فارغ​التحصیلان سینما منجر شود تا چه اندازه در دستور کار مسئولان قرار دارد؟ و مهمتر اینکه برای ایجاد تعادل و تعامل بین آموزش و اشتغال در حوزه سینما چه برنامه​ریزی​هایی شده است؟

آیا در بحث اشتغال​زایی در حوزه سینما به ایجاد فرصت​ها و شغل​های جدید فکر شده است؟ آیا استفاده از فن​آوری​های روز صنعت فیلمسازی می​تواند شغل​های جدیدی را در حوزه سینما تعریف کند تا بخشی از این نیروها جذب این حرفه​ها شوند؟ و ده​ها سئوال دیگر که پاسخگویی به هر کدام از آن​ها و بسترسازی برای نیل به اهداف اشاره شده، به یقین نیازمند عزمی جامع از تمامی گروه‌های درگیر در حوزه سینماست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =