۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲

اگرچه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که علت تحرک در بازار مسکن نظام مند شدن نرخ سود بانکی است،اما به همان نسبت کارشناسان دیگری با قاطعیت می گویند،افزایش نرخ ارز هم عامل همین نظام مند شدن نرخ سود بانکی است.

به گزارش خبرآنلاین،بازار مسکن ازنيمه دوم سال با تحرک همراه شده به طوری که ماه پاياني فصل پاييز افزايش ۵۰ درصدی معاملات را نسبت به آذر سال گذشته تجربه كرد.این افزایش میزان معاملات در شرایطی رخ داده که پیش بینی ها از شهریور ماه حکایت از افزایش میزان معاملات مسکن در نیمه دوم سال داشت.

البته برخی اقتصاددانان هم پیش بینی کرده بودند که مسکن امسال با جهشی در معاملات روبرو خواهد شد. اخیرا مسعود نيلي دستيار اقتصادی رئيس جمهور از نظم دهي به نرخ سود در بازار پول به عنوان يكي از دلايل تحريك بازار مسكن سخن گفته است.

مرتضی ایمانی راد،اقتصاددان هم معتقد است:« با کاهش نرخ سود بانکی مسیر سرمایه گذاری از طریق سپرده گذاری در بانکها کمی تیره و غیر قابل پیش بینی شده است. مردم در شش ماهه دوم دیگر با یک انتخاب رو برو نیستند.»

اگرچه ایمانی راد معتقد است که یکی از این بازارهای پرتقاضا برای سرمایه گذاری بازار ارز است،اما بازارهای دیگر از جمله مسکن هم این روزها شاهد افزایش معاملات است.البته قیمت ها چندان تفاوتی نسبت به ابتدای سال ندارد.

کارشناسان بازار مسکن می گویند این تمایل و تقاضا برای خرید مسکن بخشی جنبه روانی دارد و زمزمه این موضوع که احتمال افزایش قیمت مسکن در سال آینده وجود دارد.

مثلا حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران  اخیرا گفته است:« خرید خانه تا پایان سال جاری بهتر از موکول کردن آن به سال آینده است؛ به طور قطع نوسانات و افزایش نرخ ارز، طلا و پیش بینی‌های آتی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت‌ها در بازار مسکن تاثیرگذار است و اثر خود را در طول زمان نشان می‌دهد.»

به گفته وی افزایش قیمت در بازار مسکن در مهرماه گذشته انجام شد و متوسط رشد نرخ دربازار مسکن در سطح کشور چیزی حدود 14 درصد بود. سال آینده تورم و افزایش قیمت‌ها در سایر بازارها بر بازار مسکن اثر گذار خواهد بود.

سود بانکی متهم ردیف اول؟

با توقف  نرخ سود بانكي بر نرخ ۱۵ درصدی و كنترل نرخ سود در بازار اوراق بدهي دولت، بازار پول با كاهش نرخ سود موثر سپرده مواجه شده است. از سوی ديگر از سررسيد موعد پرداخت وام مسكن در صندوق پس انداز يكم به عنوان يكي ديگر از دلايل افزايش تقاضا در بازار مسكن ياد مي شود.

 گزارش بانك مركزی نشان مي دهد معاملات ماهانه آپارتمان مسكوني در آذر ۹۶ با رسيدن به ۱۷ هزار و ۷۷۶ فقره ۲,۵۰ درصد نســبت به آذر سال گذشته رشد داشته است. اين معاملات نسبت به آبان رشد ۴,۲۰ درصدی را تجربه كرده و آهنگ رشد معاملات در نيمه دوم سال سريع تر شده است.

در همین حال ميانگين قيمت هر مترمربع آپارتمان مسكوني در شهر تهران در آذر به ۵ ميليون و ۹۰ هزار تومان رسيده كه در سال ها ی اخير بي سابقه است. اطلاعات بانك مركزی حكايت از رشد ۱۴,۹ درصدی ميانگين قيمت مسكن در تهران نسبت به آذرماه پارسال دارد و نشان مي دهد مسكن در تهران در مقايسه با آبان ماه ۴,۱ درصد گران تر شده است.

در اولین ماه زمستان، بيشترين رشد متوسط قيمت مسكن در مقايسه با دی سال گذشته به منطقه پنج تهران با افزايش ۴,۲۴ درصدی قيمت ها تعلق داشت. سهم اين منطقه از معاملات مسكن طي آذرماه ۹,۱۴ درصد بوده است.

در همین حال شاخص كرايه مسكن در شهر تهران و در كل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۸,۱۰ و ۷,۹ درصد رشد كرده است.

چشم انداز بهار آینده بازار مسکن

بازار مسکن در سه ماهه پایانی سال،داغ است.این را اغلب مشاوران املاک می گویند.خرید و فروش رونق گرفته و آپارتمان های خالی برای فروش امیدوارتر شده اند.هرچند به نسبت خرید و فروش ساخت و ساز هنوز رونق نگرفته اما براساس لایحه بودجه سال آینده کل کشور،با منابعی که برای نوسازی بافت های فرسوده در نظرگرفته شده،به نظر می رسد ساخت و ساز هم وارد فاز تازه ای شود.

برخی پیش بینی ها حکایت از افزایش قیمت مسکن در سال آینده دارد؛با این حال حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است:« همانطور که در ۴ سال گذشته قیمت مسکن آنچنان رشدی نداشته، وضعیت بازار نشان می‌دهد سال آینده نیز قیمت واحدهای مسکونی در کشور افزایش شدیدی نخواهد داشت.»

 او تاکید کرده که سیاست وزارت راه و شهرسازی حمایت از مصرف کنندگان است و ما مخالف هرگونه سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن کشور هستیم.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    19 5
    عرضه ریال به شدت کم شده و بیشترین سهم از نقدینگی جامعه را بدهی بانکها به بانک مرکزی تشکیل داده است که باید به مرور زمان به بانک مرکزی برگردانده شود لاجرم طبق قانون عرضه و تقاضا باید ارزش آن افزایش یابد ولی می بینیم هر روز ارزش آن کمتر میشود و علت آن جوسازی بعضی رسانه های وابسته به ملاکین بزرگ میباشد مدام از کمبود مسکن صحبت میکنند دریغ از یک مورد تحلیل در مورد کمبود پول که باعث شده اکثر کارگران حقوقشان را با تاخیر دریافت کنند بنابراین بعد از ترکیدن حباب مثبت مسکن و بورس و همچنین حباب منفی ریال برنده واقعی کسانی خواهند بود که تحت تاثیر هیجانات کاذب قرار نگرفته اند .
    • saeed A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      19 31
      کسی که میخره همیشه برنده است
    • مهرابی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      33 4
      تو شرایط فعلی هر کس بخره ضرر میکنه این چند روزه نسبت به دوهفته پیش یکمرتبه بازار دوباره خوابید و قیمتها هم دوباره کاهش پیدا کرد خیلی عجیبه مگه میشه یک مرتبه همه بیان تو بازار و مگه میشه همه یک مرتبه پولدار شده باشند این یک موجی بود برای فریب تازه کارها که میخواهند سود کنندحالا همونهایی که توی یک ماه گذشته خرید کردند باید ضرر رکود ماه های بعد و پایین اومدن قیمتها را متحمل بشن قرار بود چندتا دلال کلفت املاکشون را که کسی نمی خرید را بیاندازند به ملت از همه جا بیخبر که تا اندازه ای هم موفق شدند تا اینها باشن بیخود جوگیر نشن
    • ناصر IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      14 15
      3 سال پیش که یکی از فامیلامون میخواست خونه بگیره همه همین رو میگفتن منجمله خودم که ضرر میکنه و بالاتر از این امکان نداره بره و مردم پول ندارن و ... اما همون واحد رو یک ماه پیش با 1.5 برابر قیمت فروخت. دلیلش هم واضحه مردم به هر حال یک سر پناه میخوان و هر چقدر قیمت ها بالا بره شاید مدتی دست نگه دارند اما در نهایت مجبور میشن با هر وام و قرض و ... هم که شده واسه خودشون یک سرپناهی تهیه کنند. بنده هم موافق گرونی نیستم اما یک واقعیته که تو کشور ما طلا و دلار و زمین و خونه و مغازه هیچ وقت پایین نمیاد اگر هم بیاد موقته
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    39 3
    رونق مسکن یعنی چی؟ اگه رونق مسکن به معنای افزایش قیمته....؟؟؟ که در پیامدش رکود بیشتری خواهد بود...
  • ناشناس IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    19 1
    چون بانک ها فروشنده شدند و در دوران طلایی مسکن بانکها بطور نامحسوس در بازار حضور داشتند و عمده تقاضاهای سرمایه ای را به خود اختصاص داده بودند درحال حاضر بانکها منابع اضافی برای ورود به بازار مسکن و خرید ندارند حتی در سالهای گذشته بالاجبار املاک تملیکی طلبکارانشان را نیز بخاطر عدم توانایی بعضی از وام گیرندگان در پرداخت اقساط به مالکیت خود درآورده اند و اقتصاددانان برجسته کشور علت این امر را عدم تطابق قیمتهای ملک با توان اقتصاد کشور ارزیابی کرده اند به همین دلیل رونق امسال اگر هم اتفاق بیفتد با سالهای طلایی تفاوت خواهد کرد .
    • ناشناس IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      7 1
      دولت روحانی هیچوقت راضی نمیشه بزرگترین دستاوردش یعنی کنترل نرخ تورم را از دست بده اگر قیمت مسکن بالا بره تمام دستاوردهای تورمی آقای روحانی از بین میره چون نرخ مسکن در تعیین نرخ تورم نقش اساسی دارد فقط برای اینکه بانکها بتونند املاک مازادشان را بفروشند لازم بود جو بازار مسکن از حالت سکون مطلق که طی چند سال گذشته بر این بازار سایه انداخته بود خارج شود که تقریبا موفقیت آمیز بود اصلا جای نگرانی وجود ندارد و تا زمان برگشت قیمتها به قبل از گرانی های اخیر هیچگونه اقدامی انجام نخواهد گرفت و بعد از سکون نسبی معاملات مجددا در این زمینه اقداماتی صورت خواهد گرفت بنابراین تا پایان دولت روحانی قیمتها نوسان سینوسی در حد منطقی خواهد داشت .
  • ناشناس IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    30 3
    یه درس عبرتی بشه برای ملاکین محترم که یقین پیدا کنند که در همه کار باید خدا را در نظر بگیرند چوب خدا صدا ندارد گردش آزاد اطلاعات را پیش بینی نکرده بودند ملاکین محترم و فکر میکردند تا آخر عمرشون میتونند بدون کارکردن بخورند و بخوابند غافل از اینکه مال دنیا به هیچکی وفا نکرده و نخواهد کرد .
  • ناشناس IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    26 3
    طبق اظهارات استاد ادیب اقتصاددان برجسته کشور 70 درصد معاملات مربوط به واگذاری املاک مشارکتی از مالک کلنگی به سازنده میباشد .
    • رضا IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      10 7
      همین استاد فرمودن سال اینده سپرده گذاران بانکی بزرگترین بازندگان اقتصاد خواهند بود
  • محسن A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    20 2
    در گذشته نه چندان دوری بنگاهی ها واقعا نقش واسطه را بین خریدار و فروشنده بازی می کردند، یعنی مقداری از قیمت فروشنده کم می کردند و مقداری هم به قیمت خریدار اضافه می کردند تا معامله صورت بگیرد، اما با طمع بسیار زیاد نسل جدید بنگاهی ها که دنبال پول زیاد و فوری هستند، اینها صرفا نماینده فروشنده هستندمانند نقش آمریکا در مناقشه اعراب و اسرائیل که در آن آمریکا شعار واسطه بودن می دهد اما عملا دربست طرف اسرائیل است ، تمام فشارشان روی خریدار بد بخت است، صحبت از تخفیف به نظر آنها گناهی نابخشودنی است... خریدار نگون بخت را وادار می کنند تا هر چه دارد بفروشد و ملک را به همان قیمتی که فروشنده می گوید بخرد... باید فکری برای آنها کرد....
  • محمدامین A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    19 3
    واقعا چطور ممکنه که در حالی که مردم عادی و متقاضیان واقعی خرید مسکن که چهار سال پیش با همان قیمت ها هم نمی توانستند خرید کنند، حالا با این قیمت ها بتوانند خرید کنند و باعث افزایش قیمت ها شده باشند؟؟ موضوع کاملا روشن است که یا خودِ سوداگران به کمک همیشگی دلال ها قیمتها را برده اند بالا، و یا همان پول های سرگردان و بادآورده... که به قول مرحوم دکتر شریعتی از فرط حلال بودن... ملتی را به باد داده اند... و مدام از یک جا به جای دیگر نقل مکان می کنند، باز هم به کمک همان دلال ها باعث گرانی شده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    6 11
    قیمت مسکن به دلار الان دلار بالا رفته اثرش دو ماه دیگه رو مسکن معلوم میشه مگه اینکه دولت دلار رو روی ۴۰۰۰ تومان نگه داره که اینطور که معلومه قصد اینکار رو نداره.و مرتب با بالا بردن دلار دست تو جیب مردم میکنه.
    • محمد A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      3 3
      رکود مسکن در شهرهای بزرگ بخصوص پایتخت برابر است با رونق اقتصاد مقاومتی صادرات محور
    • ناشناس IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      3 1
      اتفاقا برعکس هرچه دلار بالا بره کالاهای وارداتی قیمتشان بالا میره و مردم نمیتونند پس انداز کنند وبرای اجاره یا خرید مسکن هزینه کنند اکثر کارشناسان اعلام میکنند علت افزایش سزسام آور قیمت مسکن سرکوب قیمت دلار توسط دلار میباشد .
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    10 31
    متاسفانه آپارتمان در سال آینده به شکل چشمگیری افزایش خواهد داشت . بنابراین راهی جز خرید کردن و کمتر متضرر شدن نیست .
  • حسین A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    4 13
    مسکن گرونتر نشه صلواتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
  • رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    10 20
    کسانی که پول دارند ولی مردد هستند برای خرید اصلا تردید نکنند که بازار امروز مسکن بهترین زمان برای خریده تجربه این بازار درسالهای گذشته وجهش های قیمتی ان در سالهای 68و71و74و79و81 و86و91ثابت کرده قیمت مسکن ورونق ان هیچ وقت تابع قدرت خریده مردم نبوده مگر دراین سالها قدرت مردم چقدره بالا بوده نسبت به امروز؟قیمت مسکن را همیشه کلان سرمایه داران وسپرده گذارن بسیار بزرگ تعیین می کنند بنا برامار های رسمی 80درصد سپرده های بانکها تنها دست 5درصد افرادجامعه است فقط کافیست این افراد احساس کنند بازدهی بازار مسکن بیشتر از سپرده گذاری دربانکه
  • محمدرضا IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    7 20
    مردم فریب امارهای ساختگی خانه های اضافه رو نخورن وکسی که پول داره وقصدش خریده این خرید روانجام بده این افراد میگن دومیلیون وششصد هزار خانه خاله وجود داره ولی نمیگن کجا؟ازاین امار ساختگی بیشتر از 1/300میلیون خانه خاله از سکنه تو روستاهاست وبیشنر از 600هزار خانه خالی مسکن مهر بقیه هم اکثر خونه های ویلاییه
  • مهران IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    8 28
    اگر دارید به فردا موکول نکنید وبخرید.
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    15 1
    هر وقت بر سر دوراهی دیدی همه مردم به یک سو دارند حرکت می کنند تو از راه دیگه برو....
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    6 14
    چیزی که به عینی در اقتصاد ایران قابل مشاهده است اینه که دوران نزولخوری دیگه تمام شد..
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    8 28
    در تمام سایتها تا یه خبری از مسکن میاد عده ای بیکار سود بانکی بگیر حمله می کنند میگن مسکن مرد خخخخ
  • ebi A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    4 16
    مطمئن باشید مسکن سال آینده گران میشود . دوستانه میگم هر کسی قصد خرید داره انجام بده. وقتی آهن حدود 75 درصد رشد قیمت داشته دلار هم همینطور و اغلب مصالح ساختمانی هم یا وارداتی هستند یا صادرات میشه که در هر صورت متاثر از قیمت دلار بالا میره. و بالتبع اون مصالح هم گران شده مطمئنا با یه گپ 6 ماهه مسکن هم گران میشود قطعا کدوم انسان عاقلی میاد مسکن بسازه و به ضرر بفروشه ؟ نه دلال میتونه بازار رو جابجا کنه نه دولت
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    8 1
    هزينه مسكن تمام معادلات زندگي ما حقوق بگيرها رو ريخته به هم. ١٤ ساله سالم كار ميكنم و تا اومدم يه آپارتمان بخرم قيمتش متري يك و نيم در عرض يكماه رفت روش. من نميدونم يه عده از كجا پول ميارن خونه ميخرن. والا ما هم داريم كار ميكنيم تو اين مملكت و تا تونستيم از زندگيمون زديم پس انداز كرديم براي خريد خونه. حالا چي؟ آپارتمان در تهران با زمينش متري دو ميليون در مياد متري شش هفت هشت به بالا گذاشتن برا فروش انصاف هم خوب چيزيه. مسئولين لطف كنند با هزينه ما، برن كشورهاي دنيا رو ببينند، بفهمند اونها چطور بازار مسكن رو مهار كردند. اين چه وضعشه؟ حتما بايد ما هم شروع كنيم به دزدي؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    7 0
    هیچ صنفی مثل صنف بسازبفروشی موردحمایت نیست ...تمام اصناف زیرتیغ مالیات ازبین رفت غیرازبسازبفروشی روزبروزهم بیشترمعاف می شوندچون قانون گذاربسازبفروشه
    • ناشناس IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      3 0
      حتی رسانه خودمون هم حمایت میکنه و کارشناسانی رو دعوت میکنه که بر طبل گرانی بکوبند و جای خالی کارشناسانی مثل آقای مهندس افشین پروین پور که منصفانه بازار مسکن رو تحلیل میکنند حس میشه .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    2 0
    مسکن به کما رفته و حالا حالاها هم به هوش نخواهد امد
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    2 0
    سال آینده هم همچون پنج سال گذشته مسکن افزایش چندانی نخواهد داشت چون مردم پول ندارن و خریدار خاصی در بازار وجود نداره و اغلب فروشنده هستن تا خریدار