روزنامه جام جم در یادداشتی به قلم رئیس دانشکده صداوسیما نوشت:در حالی که گفته می‌شود امروزه 85 درصدجرائم فضای مجازی کشور در تلگرام رخ می‌دهد، هیچ امکان پیگیری قانونی برای احقاق حق شهروندان در مورد این حجم از جرائم وجود ندارد. شرکت تلگرام نیز هیچ تعهدی برای پاسخگویی در قبال این جرائم ندارد.

واضح است که جرائم سیاسی و امنیتی، بخش بسیار کوچکی از مجموعه جرائم و تخلفاتی است که در کشور رخ میدهد. اما معمولا انعکاس رسانهای این موارد بسیار بیشتر است. لذا وقتی سخن از رسیدگی به جرائم سایبری به میان میآید، ذهن‌‌ها معطوف موارد سیاسی و امنیتی میشود. واقعیت ماجرا اما این نیست.

حتی اگر یک فعال سیاسی مخالف حکومت باشیم، آیا وجدان ما اجازه میدهد که هزاران قاتل و تروریست و کلاهبردار و شیاد و سارق و متجاوز و کودکآزار و پیدوفیل، آزادانه بتوانند با استفاده از یک پیامرسان بیگانه به اعمال پلید خود بپردازند و از هرگونه پیگرد قانونی در امان باشند؟

چگونه یک فعال سیاسی که دغدغه حقوق مردم را دارد میتواند بپذیرد که جان و مال و امنیت دهها میلیونها کاربر ایرانی، که بسیاری از آنها از نظر سواد رسانه در سطح پایینی هستند و در معرض انواع سوءاستفادهها، اینچنین بدون هرگونه حفاظت و ضمانتی در خطر قرار گیرد؟

برای یک عده فعال سیاسی که عمدتا سواد رسانه بالایی هم دارند، راههای فعالیت و ارتباط در فضای مجازی بسیار است. آنها خوب بلد هستند چگونه محدودیتها را دور بزنند و از پیامرسانهای جایگزین و یا از انواع ویپیان ها استفاده کنند. اما آیا مردم عادی هم میتوانند از خود در برابر مخاطرات فضای مجازی دفاع کنند؟

متاسفانه به نظر میرسد برخی نخبگان سیاسی و فعالان رسانهای منافع صنفی و گروهی خودشان را عینا همان منافع میلیونها شهروند معمولی جلوه میدهند. آیا منطقی است که جان و مال و امنیت دهها میلیون ایرانی فدای منافع گروهی و صنفی یک قشر یا طبقه خاص شود؟ مجموع کسانی که مدعی شدهاند اطلاعات شخصی و تصاویر خصوصی آنها در محاکمه یا بازجویی مورد استفاده قرار گرفته و با این دلیل مخالف پیامرسان داخلی هستند چند نفر است؟ 100 نفر؟ 200 نفر؟ به عنوان کسی که در گذشته در جلساتی به استفاده از تصاویر خصوصی متهمان اعتراض کرده ام، منطقی نمی دانم که با استناد به این موارد دهها میلیون شهروند دیگر در معرض تهدید هزاران جرم کوچک و بزرگ دیگر باشند و هیچ راهی برای احقاق حق نداشته باشند.

امروز یک رسوایی بزرگ در غرب رخ داده و افکار عمومی نسبت به خطر فعالیت شبکههای اجتماعی بدون نظارت قانونی هشیار شده است. آیا در ایران هم باید یک رسوایی و یا جنایت بزرگ در فضای مجازی رخ دهد تا بپذیریم که یک پیامرسان بیگانه با دهها میلیون کاربر نمیتواند خارج از هرگونه نظارت قانونی در کشور عمل کند؟

تردیدی نیست که قوانین فضای مجازی باید تقویت شود و خصوصا حقوق قانونی کاربران، حریم خصوصی و اطلاعات شخصی آنها حفظ شود. نخبگان و فرهیختگان ایرانی هم همراستا با قاطبه شهروندان و نخبگان جهانی باید در این جهت از حاکمیت مطالبه کنند. نه آنکه مدافع هرج و مرج باشند.

اما دفاع از آزادی تلگرام، یعنی باندهای قاچاق دختران آزاد باشند در فضای مجازی فعالیت کنند و پلیس هیچ امکانی برای مقابله با آنها نداشته باشد. یعنی کلاهبردارها آزاد باشند حسابهای بانکی مردم را خالی کنند اما قانون نتواند با آنها برخورد کند. یعنی داعش و القاعده از طریق تلگرام برای بمبگذاری و آدمکشی سازماندهی و عملیات کنند اما تلگرام موظف نباشد هیچ اطلاعاتی از آنها در اختیار پلیس ایران قرار دهد. یعنی افراد فاسد و منحرف بتوانند تصاویر پورنوگرافی کودکان را در فضای مجازی منتشر کنند و هیچ راه قانونی برای شناسایی و برخورد با آنها نباشد. هزینه این همه جرم و جنایت که جمعیت دهها میلیونی کاربران تلگرام را تهدید می کند، به منافع آزادی تلگرام برای عده ای خاص می ارزد؟

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    24 0
    نه اینکه تا چند سال پیش که تلگرام نبود مملکت ما گل و بلبل بود.
  • ايران A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    23 0
    واااااي ننههه پس مشكل كشور ما تلگرامه و اگه فيلتر بشه هيچ دختري قاچاق نميشه،‌هيچ كلاهبرداري صورت نميگيره، هيچ اختلاسي نميشه،‌هيچ دزدي نميشه، هيچ دروغي به مردم گفته نميشه،‌هيچ مديري با پول ارگانش كانادا نميره، هيچ رانتي داده نميشه ،‌اسم هيچ موزه اي اشتباه تلفظ نميشه؟؟؟؟ اما قبل از تلگرام هم همه اينا بوداااااا نه؟؟؟؟ به نظر ميرسه بايد در انتخاب مديران هم به اندازه ي دقت در انتخاب اپليكيشن ها حساس باشيم.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    18 0
    چه بهتر که ایشون به کاری که بهشون محول شده بیشتر اهمیت بدن که شاهد پخش برنامه های بد و هدر رفتن پول مردم توسط شاگردانشون نباشیم ... مسئله تلگرام رو هم به متخصصینش واگذار کنن
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    13 0
    تو خیابون هزاران قتل و دزدی و جنایت رخ می‌ده که حاکمیت اون رو در اختیاز داره. چه کاری برای این همه قانون‌شکنی صورت گرفته و چقدر موثر بوده که حالا توقع دارین با در دست گرفتن فضای مجازی مشکلات و تخلفات رو ازش پاک کنید. مردم فریب این حرف‌ها رو نمی‌خورند و می‌دونن درد شما چیه.
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    9 0
    تعداد افرادی که از سوابق خصوصیشون برای اتهام‌زنی بهشون استفاده شده کمه چون یا تو زندان هستند یا اعدام شدن. ضمن اینکه کانال‌های دسترسی به اطلاعات خصوصی افراد در اختیار نهادهای اتهام‌زننده نبوده.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    7 0
    خوب با بازی فیلتر تلگرام ذهن مردم را منحرف میکنید. از قیمت دلار چه خبر . من با مدرک فوق لیسانس ماهیانه 570 دلار حقوقمه
  • س ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 0
    اگه رفاه وجودداشته باشه دلیلی برای قاچاق دخترا وجودنداره جناب
  • بی نام DE ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    13 0
    قاچاق دختران چه ربطی به تلگرام دارد.این همه عراقی برای صیغه به ایران می آیند برای تلگرام است؟
  • احسان A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    8 0
    الآسمان و الریسمان.
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 0
    واقعا حرف بی ربطی بود
  • رحيم IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    واقعا" رئيس دانشكده هستش؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    آیا اگر تلگرام را کلا" حذف کنیم دیگر جرم و جنایت و قاچاق دختران و ...... کلا حذف خواهد شد ؟؟؟ یا آمار آن کاهش خواهد یافت ؟؟؟ مثل اینکه بگوئیم چاقو را کلا حذف کنید تا دیگر کسی با چاقو کشته نشود و آمار قتل کاهش می یابد ...... و آیا 40 میلیون کاربر تلگرام عده ای خاص هستند که شما دم از منافع آنان میزنی ..... متاسفم برای چنین تفکرات کم ارتفاع ..... راهکاری برای نظارت سودمند و منطقی بر تلگرام بیابید و یا بهتر و برتر از تلگرام را بخرید و یا بسازید و در اختیار این مردم قرار بدهید و بر خود و همت خود ببالید ؛
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    نه اينكه قبل از تلگرام دخترها به دوبي قاچاق نميشدند. مردم را چي فرض كرديد؟ خودتون هستيد.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    ... چه ربطی به شقیقه داره
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    چرا همیشه نیمه خالی لیوان را می بینیم شما نگاه کنید چندصد نفر ازاین راه امرار معاش میکنند
  • محمدرضا A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    فیلتر تلگرام یعنی کسب و کار چند میلیون نفر از مردم رو که از مشکلات و تنگناهای اقتصادی به تلگرام رو آوردن، صرفا به خاطر محدود کردن ارتباطات و اطلاعات مردمی تخته کنید.
  • فرهاد EU ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم چه نکات ریزی رو میبینن مسوولین بیخود نیست که رییس میشن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    2 4
    ایکاش زودتر بساط تلگرام تو مملکت برچیده بشه و جوانان ما از اسارت آن رهایی یابند
    • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      3 0
      اشتباه مثبت دادم از همه عذرخواهی میکنم.
  • شهلا A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    5 0
    تولید چاقو یعنی روزافزون شدن قتل با ضربات چاقو
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    هزاران قاتل و تروریست و کلاهبردار و شیاد و سارق و متجاوز و کودک‌آزار و پدوفیل رو باید از طریق تلگرام ردیابی کنید؟ بعد چقدر از این جرایم از طریق تلگرام انجام میشه؟ این بهونه های الکی رو نیارید لطفا
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    7 0
    اگر با تلگرام میشد اختلاس کرد بهترین برنامه میشد
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    7 0
    رییس جان خشکسالی و فساد سیستماتیک گرونی ارز خشک شدن زاینده رود پارتی بازی های ادراری رشوه خواری ادارات و...... رو هم جا انداختی بندازی تقصیر تلگرام
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    7 0
    رئیس دانشکده صداوسیما: آزادی تلگرام یعنی این‌که قاچاق دختران ایرانی آزاد باشد. نه عمو.ریشه رو تو فقر جستجو کن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    2 1
    ﺗﺎ ﻛﻨﻮﻥ
  • بی نام RO ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    6 0
    من که متوجه نشدم چرا؟؟؟