اولین ساعات صبح روز شنبه سه کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه آتش را روانه خاک سوریه کردند این اتفاق نه تنها واکنش‌های بین المللی را به دنبال داشت که مقامات ایرانی هم نسبت به این اقدام موضع گرفتند.

به گزارش خبرآنلاین،دوباره آتش به جان خاورمیانه افتاد؛ آتشی که منفعت‌طلبان و جنگ‌افروزان از فرسنگ ها دورتر از منطقه هیزمش را تهیه فراهم می کنند.

 یک هفته ای می شد که به بهانه حمله شیمایی به دوما، دونالد ترامپ به دنبال ایجاد اتحادی بود که بتواند با تقسیم مسئولیت بین المللی،فضا را به سمت حمله به سوریه بکشاند. ترامپ تهدیداتش را با توئیت کردن آغاز کرد و  اوج آن زمانی بود که نوشت" روسیه نباید شریک کسی باشد که مردمش را با گاز شیمیایی می‌کشد. روسیه متعهد می‌شود هر گونه موشک شلیک شده به سوریه را ساقط کند. روسیه آماده باش چرا که موشک‌هایی خواهند آمد که زیبا وجدید و هوشمند هستند!"

هرچند این تهدیدآمیزترین و جنگ طلبانه ترین توئیتی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور عجیب و غریب آمریکا منتشر کرد اما ساعاتی بعد با لحنی آرام‌تر توئیت اول را تعدیل کرد و نوشت:"من هرگز نگفتم که می خواهیم به سوریه حمله کنیم.می تواند این حمله خیلی زود اتفاق بیافته یا اصلا خیلی زود اتفاق نیافتد"

ترامپ که بر دست دوستی فرانسه و بریتانیا حساب کرده بود سحرگاه شنبه درست همزمان با عید مبعث پیامبر(ص) مانور تبلیغاتی اش رابه مرحله عمل رساند و 100 الی 200 موشک بر شهر دمشق فرود آورد.(اینجا

از آنجایی که مقامات ایران همواره بر حمایت همه جانبه از سوریه تاکید کرده بودند طبیعی بود که در مقابل چنین تجاوز آشکاری سکوت نکند. بر این اساس بود که مقام معظم رهبری همان روز در دیدار با مسئولان لشکری کشوری واکنش نشان دادند و این حمله را یک جنایت خواندند؛ ایشان فرمودند: بنده صریحاً اعلام می کنم رئیس جمهور امریکا، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس جنایتکار هستند.(اینجا)

انتقاد و رایزنی رئیس جمهور

حسن روحانی که اتفاقا او نیز در مراسم دیدار با مسئولان لشکری و کشور حضور داشت به عنوان دومین شخصیت سیاسی کشور در سخنرانی خود به موضوع حمله آمریکا به سوریه اشاره و با طرح این سوال که آیا آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بویژه انگلیس و فرانسه از حوادث 17 سال گذشته در منطقه درس نگرفتند، گفت: تجاوزهای آمریکا در منطقه ثمری جز نابودی و ویرانی به دنبال نخواهد داشت و آنها می‌خواهند با این تجاوز‌ها حضورشان در منطقه را توجیه کنند.» او همچنین درلفافه خط و نشانی هم برای طرف های غربی کشید و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره حامی ملت‌های مظلوم منطقه و جهان بوده و خواهد بود و به درخواست کمک دولت‌های منطقه برای مبارزه با تروریسم، پاسخ مثبت داده و حمایت خود را دنبال می‌کند.» (اینجا)

حسن روحانی همچنین در تماس تلفنی با بشار اسد، حرکت تجاوزکارانه سه کشور علیه دولت و ملت سوریه را اقدامی عملی برای تقویت تروریسم در منطقه دانست و تاکید کرد: نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی یک کشور به معنای تلاش برای ایجاد بی ثباتی و ناآرامی در منطقه است. (اینجا)

هشدار رئس مجلس

علی لاریجانی  که زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس با ریاست او به صدا درآمد نیز یک روز بعد از این حمله، در نطق پیش از دستور خود نسبت به حمله روز گذشته سه کشور آمریکا،بریتانیا و فرانسه واکنش نشان داد و با طرح این پرسش که چه علتی عامل چنین اقدام غیرقانونی بوده است؟ گفت:  ادعای این سه کشور بر این است که دولت سوریه در روزهای گذشته از سلاح شیمیایی استفاده کرده و علت موفقیت نظام سوریه در اخراج تروریست‌ها از حومه دمشق استفاده از چنین سلاحی بوده است، در مقابل دولت سوریه و روسیه این ادعا را تکذیب کرده و خواستار رسیدگی مجامع بین‌المللی شدند و مگر نه این است که برای رسیدگی به این امور نظامات بین‌المللی تدبیر کرده است پس چرا بدون رعایت این ضوابط و با عجله چنین تهاجمی سامان داده شد؟

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: مجلس شورای اسلامی هجوم وحشیانه و غیرقانونی را به سوریه محکوم و به این سه کشور و کشورهای فرومایه پشتیبان آنان اعلام می‌کند زمانه این گونه ژست‌های دروغین سپری شده است و آنچه نتیجه این اقدامات وحشیانه می باشد، روشن شدن صحنه طرفداران تروریسم و منافقان این مسیر است .(اینجا)

مسئولان و شخصیت های سیاسی چه واکنشی داشتند

واکنش ها به حمله به سوریه در میان مسئولان ایرانی ظهور و بروز بیشتری داشت و باعث شد تا مقام های ایرانی به این اتفاق واکنش نشان دهند که در جدول زیر برخی این اظهار نظرها را مشاهده می کنید؛

اسامی و سمت

اظهار نظر

سرلشکر محمد باقری/ رئیس کل ستاد نیروهای مسلح

تجاوز آشکار و شتابزده ائتلاف غربی که به بهانه واهی استفاده از سلاح شیمیایی صورت گرفته است ناشی از عصبانیت متجاوزین و حامیان منطقه ای آنان از شکست قطعی تروریست‌ها و پیروزی های چشمگیر ملت و ارتش سوریه و متحدان او بخصوص در غوطه است.

سردارحسین‌دهقان/ مشاور مقام معظم رهبری

این یک تجاوز آشکار است و اینکه آمریکا از ابتدا هم اعلام کرده بود می‌خواهد با تروریست‌ها مبارزه کند یک اقدام فریبکارانه و دروغ بود.

سرتیپ امیر حاتمی/ وزیر دفاع

اقدام جنایتکارانه آمریکا، فرانسه و انگلیس در تهاجم به کشور سوریه نقص قوانین بین المللی و اصول انسانی است که به صورت بی شرمانه توسط مثلث شرارت اتفاق افتاد.

علی اکبر ولایتی/ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل

آمریکایی ها به فکر افتاده اند که از طریق هوا یا موشک کاری انجام دهند اما تکلیف جنگ بر روی زمین معلوم می شود نه بر روی آسمان.

محسن رضایی/دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

حمله محدود پس از یک هفته تهدید، اقدامي براي حفظ آبروی رییس جمهور آمریکا بود.(اینجا)

عباسعلی‌کدخدایی/ سخنگوی شورای نگهبان

آیا حملات صدام با سلاح شیمیایی به مردم ایران و عراق متفاوت از این حملات بوده است یا هم چون همیشه هر جا که به نفع آمریکا باشد حملات شیمیایی خوب و در غیر این صورت با آن برخورد می‌‌‌شود؟! ظاهرا دوگانگی در رفتار خصلت ظالمان است و نرخ ثابت رفتار آمریکا، و عملیات شب گذشته نیز همین گونه قابل توجیه است.

حجت‌الاسلام رضا اکرمی/ رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری

آمریکا می‌خواهد حرفش را به کرسی بنشاند و ادعای ابرقدرتی کند از این رو این اقدام را انجام داد اما باید بداند هرگز از این جنایات سودی نبرده و آبروی خود را می‌برد.

علاءالدین بروجردی/ رئیس کمیسیون امنیت ملی

تجاوز ایالات متحده، انگلیس و فرانسه به سوریه به عنوان کشور عضو سازمان ملل امری محکوم است، حمله موشکی به سوریه برای دفاع از حیثیت از دست رفته آمریکا بود.

حسام الدین آشنا/ مشاور رسانه ای رئیس جمهور

1- حمله اف بی آی به دفتر کار وکیل ترامپ

2- حمله فرانسه، بریتانیا و آمریکا به سه نقطه در سوریه

3-  به حاشیه رفتن مشکلات داخلی سه کشور(اینجا)

حسین امیر عبدالهلیان/ مشاور رئیس مجلس

دمشق با قدرت در محور مقاومت می ماند. عملیات نظامی ‌آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه نقض آشکار منشور سازمان ملل است.

این اقدامات در گذشته علیه لیبی، عراق و افغانستان انجام و منجر به رشد ترورسیم شد. مثلث تروریسم، تل‌اویو و ریاض ابزار مداخله آمریکا در منطقه است.

عزت‌الله ضرغامی/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

«شلیک چند موشک مشقی، یعنی یک دسته علوفه تازه برای گاو شیرده! علوفه ای که با شادی مردم دمشق در خیابان ها و تصاویر عادی رئیس جمهور در حال رفتن به محل کار خیلی هم به مذاق آقا گاوه خوش نیومده.»(اینجا)

حسن نقوی حسینی/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

حمله نظامی به خاک  یک کشور مستقل و عضو سازمان  ملل متحد که در عین حال دارای یک حکومت قانونی است قطعا یک تجاوز آشکار محسوب می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه/ نماینده مجلس

ترامپ نماینده نسل جدیدی از سیاستمداران امریکایی است که از ابزار نظامی برای دستیابی به امتیازات سیاسی و اقتصادی استفاده می کنند.

آمریکا و متحدانش احساس کردند در تحولات میدانی سوریه عقب افتاده اند و ایران و روسیه توانسته اند در تحولات میدانی صاحب نقش باشند.

ناصر موسوی لارگانی/ نماینده مجلس

بارها گفته‌ایم پشتیبان مظلومان مردم به ویژه مردم مظلوم سوریه،‌عراق و فلسطین هستیم و در حمایت از آنها سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرزندان امام و رهبری یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جواب دندان‌شکنی به این یاوه‌گویان که ادعای کدخدایی جهان را می‌کنند، خواهند داد.

علی شکوری راد/ دبیرکل حزب اتحاد ملت

«حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه غیرقانونی است. آنها از اینکه با داشتن حق وتو، شورای امنیت نمی تواند آنها را محکوم کند، دست به این تجاوز و جنایت زده اند. همان حق وتویی که روسیه علیه آنها استفاده کرد. در این نظام ناعادلانه دولت های دیگر وادار می شوند زیر سایه ابرقدرت‌ها قرار بگیرند.»

محمدنبی حبیبی/ دبیرکل حزب اعتماد ملت

ترامپ با حماقت خود در جنگی سهمگین‌تر از جنگ عراق و افغانستان فروخواهد رفت و در آنجا جبهه مقاومت کمر استکبار را خواهد شکست.

حمله آمریکا و شرکا، نقض حقوق بین‌الملل بود و این به جبهه مقاومت اجازه می‌دهد تا آتش به اختیار، رژیم صهیونیستی را به همین بهانه تنبیه کند.

آیت‌الله‌ محسن اراکی/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

جنایت امروز آمریکای مستکبر با همراهی دولت‌های خبیث انگلیس و فرانسه به خوبی نشان داد که مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل هیچ قدرت و نظارتی بر اوضاع جاری ندارد و تنها بازیچه‌ای در دست آمریکا و صهیونیست‌هاست.

 29216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 0
    تنها شعار کافی نیست