سه شنبه 29 خرداد 1397
پنجشنبه 24 خرداد 1397 - 13:49:00 چاپ

راه‌های فرار از فشارخون/ رابطه زوال عقل و فشار خون بالا

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: مطالعات جدید محققان ایتالیایی نشان می‌دهد فشار خون بالا در افراد میان‌سال خطر ابتلا به آسیب‌های عصبی از جمله زوال عقل را افزایش می‌دهد.

 

محققان با اسکن مغزی بیماران مبتلابه فشارخون دریافتند، فشارخون عامل آسیب‌های عصبی است و می‌تواند احتمال بروز زوال عقل را افزایش دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد زوال عقل و آلزایمر بیشتر از آنکه ناشی از عوامل ژنتیکی باشد، متأثر از مشکلات عروقی است. متأسفانه این عارضه در مراحل اولیه علائم آشکاری ندارد و پس از پیشرفت نمایان می‌شود. محققان از طریق اسکن MRI مغز موفق به مشاهده آسیب‌های عصبی ناشی از فشارخون بالا می‌شوند.

فشارخون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. کنترل فشارخون فرآیند پیچیده‌ای نیست و به‌راحتی می‌توان با اجتناب از برخی مواد غذایی و عوامل تحریک‌کننده بر آن چیره شد. در ادامه به چند عامل افزایش‌دهنده فشارخون اشاره‌شده است:

 

- غذاهای کنسروی، آماده و فرآوری شده

این غذاها حاوی مقادیر فراوانی نمک، مواد نگه‌دارنده و ادویه هستند و سبب افزایش فشارخون می‌شوند. نمک این غذاها بیش‌ازحد مجاز است.

- انواع شیرینی و کیک

کیک و شیرینی منبع شکر و چربی‌های اشباع است که علاوه برافزایش وزن، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش فشارخون محسوب می‌شود.

- رب و سس گوجه‌فرنگی کنسرو شده

رب و سس گوجه‌فرنگی کنسروشده حاوی مقادیر بالای نمک است و استفاده از آن برای بیماران مبتلابه فشارخون به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

- مشروبات الکلی

مشروبات الکلی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش فشارخون و صدمه به سیستم قلب و عروق است.

- لبنیات پرچرب

- غذاهای چرب

- شور و ترشی‌های پرنمک

- گوشت قرمز

در ادامه توصیه‌هایی نیز برای کاهش فشارخون ارائه‌شده است:

- میزان نمک در وعده‌های غذایی را کاهش دهید

- وزن خود را کاهش دهید

- به‌طور مرتب ورزش کنید

- از مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنید

سیب‌زمینی، موز، سبزیجات سبز پررنگ، بادام، گوجه‌فرنگی، انواع کلم و قارچ حاوی این مواد معدنی مفید هستند

- از مصرف دخانیات اجتناب کنید

- در معرض دود سیگار قرار نگیرید

- از استرس و تنش دوری کنید

- روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید

- فشارخون خود را به‌صورت روزانه بررسی کنید

- مصرف کافئین را به حداقل کاهش دهید

- از غذاهای گیاهی استفاده کنید

- شکلات تیره و کم شیرین بخورید

- خواب کافی داشته باشد

فشارخون عارضه‌ای است که تقریباً از هر سه فرد بزرگ‌سال، یک نفر به آن مبتلاست و عامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می‌شود.

 

 

5656

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

وبگردی