نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد احتمال ابتلا به افسردگی در بیماران مبتلا به فشار خون پایین تر از حد طبیعی، 30 درصد بیشتراز اقرادی است که دارای فشار خون طبیعی یا حتی بالا هستند.

به گزارش ایرنا، نتایج تحقیق در دانشگاه ترینیتی دوبلین نشان می دهد که برخی موارد ابتلا به افسردگی ممکن است به خاطر کاهش جریان خون ناشی از فشار خون پایین ( یا هیپوتانسیون) باشد.

به باور محققان، اگر مطالعات بیشتر نیز موید این ارتباط باشد، احتمال درمان بیماران مبتلا به افسردگی که همزمان دچار هیپوتانسیون هستند، از طریق افزایش فشار خون آنها مسیر خواهد شد.

افزایش موارد تشخیص افسردگی به تجویز داروهایی مانند پروزاک منجر شده است که به مهارکننده‌های بازجذب سروتونین با نام مخفف اس‌اس‌آرآی‌ها (SSRIs) معروف هستند. اعتقاد بر این است که با افزایش سطح مواد شیمیایی در مغز همچون سرتونین که عامل 'احساس خوب' تلقی می شوند، می توان خلق و خو را بهبود بخشید.

اما یافته جدید محققان مبنی بر این که فشار خون پایین می تواند با ابتلا به افسردگی ارتباط داشته باشد به این معنی است که احتمال دارد در آینده برای درمان مواردی از افسردگی نیازی به تجویز داروی SSRIs نباشد و در عوض از داروها و یا تدابیر دیگر برای رفع فشار خون پایین در مبتلایان به افسردگی استفاده کرد.

روش های دیگر بالا بردن فشار خون می تواند شامل مصرف آب زیاد، مصرف نمک بیشتر (زیرا نمک با حفظ مایعات در بدن فشار خون را افزایش می دهد) یا مصرف داروهایی - مانند فلودروکورتیزون استروئید- باشد که به حفظ مایعات در بدن نیز کمک می کند.

محققان ایرلندی در ابتدای مطالعه فشار خون بیش از 4500 مرد و زن بالای 50 سال را به مدت 2 سال بررسی کردند و برای بررسی سلامت روانی شرکت کنندگان نیز از یک سیستم نمره دهی افسردگی استفاده کردند.

افرادی که مبتلا به علائم افسردگی بودند یا داروهای ضد افسردگی مصرف می کردند، در این مطالعه شرکت داده نشدند.

بقیه شرکت کنندگان در طی دو سال بررسی شدند و نتایج این مطالعه که در مجله Age and Ageing منتشر شد، نشان داد حدود 200 نفر به افسردگی مبتلا شده بودند.

نتیجه گیری محققان این بود که افراد مبتلا به فشار خون سیستولیک که همواره فشار خون پایین تر از 130 میلیمتر جیوه داشتند، 30 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار داشتند و بر این اساس، فشار خون پایین می تواند یک عامل خطر قابل اصلاح برای افسردگی باشد.

یافته های این تحقیق، موید یک مطالعه بزرگ قبلی در نروژ است که در تمام محدوده های سنی نتایج مشابهی را نشان داد.

محققان موسسه علوم و تکنولوژی نروژ وضعیت 60 هزار مرد و زن 20 تا 89 سال را در سال 2007 پیگیری کردند، فشار خونشان را اندازه گرفتند و وضعیت سلامت روانی آنها را پس از چند سال پیگیری کردند. نتایج این مطالعه که در مجله اپیدمیولوژی و بهداشت جامعه منتشر شد، نشان داد افراد مبتلا به فشار خون پایین در قیاس با افراد دارای فشار خون طبیعی 31 درصد بیشتر در معرض خطر اضطراب هستند و احتمال ابتلا به افسردگی 22 درصد در آنها بیشتر است.

به گفته تیم تحقیق نروژی، احتمال دارد پایین بودن فشار خون توازن هورمون های مورد نیاز برای جلوگیری از اضطراب و یا افسردگی را به هم می زند.

در نتیجه، انجمن قلب آمریکا در حال حاضر افسردگی را بعنوان یکی از نشانه های فشار خون پایین مد نظر قرار می دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =