شنبه 27 مرداد 1397
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 11:52:01 چاپ

پلیمر جدیدی که بافت‌های بدن را ترمیم می‌کند

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ مواد پلیمری منحصربه‌فردی را توسعه دادند که دارای ساختار اسفنجی بوده و قادر است بافت‌های آسیب‌دیده انسان را ترمیم کند.

این مواد سه‌بعدی متخلخل از جنس کلاژن و کیتوزان ساخته‌شده‌اند و ازآنجاکه ساختاری شبیه به استخوان دارند، استخوان‌های ازدست‌رفته در اثر بیماری یا جراحت را نیز ترمیم می‌کنند.

برای این منظور محققان مواد را در بخش آسیب‌دیده بافت قرار می‌دهند و سلول‌های بافت درون آن‌ها رشد می‌کنند. ازآنجاکه این مواد سازگار با محیط‌زیست هستند، بدن آن‌ها را پس نمی‌زند و پس از مدتی ماده پلیمری تجزیه می‌شود و آنچه باقی می‌ماند بافت واقعی بدن انسان است که ترمیم‌شده است.

نتایج آزمایشات اولیه نشان می‌دهد ماده اسفنجی که درون استخوان آسیب‌دیده کار گذاشته می‌شود، پس از مدتی توسط سلول‌های طبیعی استخوان پر می‌شود؛ درحالی‌که این اسفنج پلیمری تجزیه می‌شود. علاوه بر استخوان، این ماده اسفنجی پلیمری درون بافت کبد و عضلات نیز مورد آزمایش قرار گرفت و توانست بافت طبیعی هر دو اندام را ترمیم کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell and Tissue Biology منتشرشده است.

اسفنجی که اندام‌ها و بافت‌ها را ترمیم می‌کند