چهارشنبه 25 مهر 1397
چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 16:27:37 چاپ

نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا چه تغییراتی خواهد کرد؟

فولادگر، عضو کمیسیون ویژه خصوصی‌سازی مجلس: تعرفه واردات خودروهای خارجی تغییر می‌کند

اقتصاد > صنعت - فولادگر، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون ویژه خصوصی‌سازی مجلس، در نشستی که با حضور خودروسازان در مجلس داشت، اعلام کرد با تصویب اصلاحیه قانون خصوصی‌سازی و مطابق ماده 59 این قانون، شورای رقابت دیگر حق ندارد در بخش‌های اقتصادی مانند خودروسازی به صورت مستقیم، مقررات‌گذاری کند.

امید سلیمی‌بنی: حمیدرضا فولادگر در نشست خبری که با حضور خودروسازان درباره خصوصی سازی صنعت خودرو در مجلس برگزار شد، گفت: قیمت گذاری در بازار خودرو معنی ندارد. باید عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ خودرو باشد. در ماجرای ارز، نظام به این جمع بندی رسید باید نرخ ارز را بازار ثانویه تعیین کند، طبیعتا در خودرو هم به این نتیجه می رسیم.

او با اشاره به اینکه دیگر شورای رقابت ورود به مقررات گذاری بخش های مختلف صنعت نمی کند، گفت: بلکه اگر در نهاد تعیین مقررات بخشی، مانند بخش خودرو یا صنعت، اختلافی پیش آمد، شورای رقابت به عنوان مرجع حل این اختلاف وارد خواهد شد. این شورا دیگر نهاد تنظیم گر، نهادهای تنظیم گر دیگر است. دیگر کار شورای رقابت این نیست که مثلا بیاید برای پراید قیمت گذاری کند.

نماینده مردم اصفهان در ادامه پاسخ هایش به سئوالات خبرنگاران گفت: صنعت خودروی ما نباید در حالت انحصار باقی بماند. باید قطب سوم خودرو به وجود بیاید تا جلوی انحصار دو قطب خودروساز عمده کشور گرفته شود.

حمیدرضا فولادگرفولادگر در بخش دیگری از سخنانش گفت: با اصلاح قانون، قیمت محصولات خودروسازانی که خودروی زیر 50 میلیون تومان مانند خانواده پراید یا خانواده پژو 405 تولید می کنند، باید ابتدا در نهاد قیمتگذاری بخش خودروکه دولت ایجاد می کند، تعیین تکلیف شود و شورای رقابت به عنوان نهاد نظارتی کل اقتصاد، عمل خواهد کرد.

پول سرگردان، خودرو را گران کرد
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم در این نشست گفت: وقتی پولهای سرگردان مردم به دلیل کاهش سود سپرده های بانکی از بانکها خارج شد، دیدیم به سمت بازار طلا و ارز آمد و دولت هر چه سکه در بازار ریخت، مردم خریدند. دولت با تمام پشتوانه اقتصادی خود از پس پول های سرگردان بازار برنیامد و حالا می بینیم این پولها به سراغ خودرو آمده و تفاوت نرخ چند میلیونی بین تحویل کارخانه و عرضه بازار به خاطر همین پولهای سرگردان است.

او پیشنهاد کرد: بهترین کار این است که مانند ارز، باید به خودرو هم اجازه داده شود در حاشیه بازار، به صورت عرضه و تقاضای آزاد، فروش انجام شود.

نعمت بخش گفت: مردم عادی که می خواهند خودرو بخرند می بینند سایت خودروسازان برای فروش بسته است، ولی کسی که دلال خودرو است و می داند چطور ثبت نام کند، در لحظه ای که سایت باز می شود، وارد سایت شده و خودروهای متعددی را ثبت نام می کند و باعث افزایش نرخ در بازار می شود.

دولت به دنبال خودروسازی‌هاست
سعید مدنی، فعال خودروساز و مدیرعامل اسبق سایپا هم در این نشست گفت: دلیلی وجود ندارد از سرمایه گذاری خارجی در عرصه خودرو که در نهایت در یکی دو درصد از اقتصاد ما وارد می شود، واهمه داشته باشیم. باید استقبال هم کنیم.

او در ادامه گفت: ما به اندازه کافی قانون داریم و متعدد هم تجربه کرده ایم. الان تا بازار تکان می خورد، دولتی ها دست به جیب می شوند و بگیر و ببند راه می اندازند و شورای رقابت وارد می شود. اصلا اینطور نباید باشد. اگر اجازه دهند، اقتصاد روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. دولتمردان ما دوست دارند خودروسازی ها دستشان باشد. وقتی در سایپا ما 13 محصول جدید آوردیم و به شکل کارخانه بخش خصوصی اداره کردیم، این کار تحمل نشد و حتی دیدیم روند توسعه کارخانه در دولتهای بعدی و حتی در دولت یازدهم هم بزرگتر شد.

تکلیف قرارداد خودروسازان خارجی مشخص نیست
در ادامه این نشست، فولادگر در پاسخ به پرسش خبرآنلاین درباره سرنوشت قرارداد خودروسازان خارجی پس از آزادسازی نرخ خودرو در کشور گفت: باید دید چه قراردادی بسته شده است چون این مسئله به نوع قرارداد بستگی دارد. الان بحث اینجاست که با تحریم های جدید، اصلا خودروسازان خارجی به کار در ایران ادامه می دهند یا نه. متاسفانه آنها ضد و نقیض حرف می زنند. مثلا کارخانه رنو و پژو اول یک حرفی زدند و الان چیز دیگری می گویند.

این نماینده مجلس در ادامه پاسخش، توضیح داد: با وزیر صمت قبلی صحبت کرده بودیم که تجربه تحریم های قبلی به ما می گوید طوری قرارداد با خودروسازان خارجی ببندید که بتوان کارهایشان را پیش بینی کرد. باید ببینیم چطور با آنها قراردادهای جدید را بسته اند و خارجی ها می خواهند چه کنند. ممکن است آنها از سیاستهای آمریکا تبعیت کنند.

او درباره تعرفه واردات خودروی خارجی پس از آزاد سازی نرخ ها در کشور گفت: درباره تعرفه ها باید وزارت صمت و کمیسیون ماده یک گمرک با توجه به شرایط جدید و نرخ ارز تصمیم تازه ای بگیرند. طرح قبلی ما برای کاهش تعرفه گمرکی به دلایل مختلف از جمله تحریم، مسکوت ماند. ما موافق کاهش یک دفعه ای تعرفه های گمرک نیستیم ولی باید کاهش تدریجی همزمان با ارتقای کیفیت محصولات داخلی صورت گیرد.

فولادگر توضیح داد: در شرایط تحریم قبلی یعنی در سالهای 90 و 91 که تفاوت ناگهانی قیمت ارز به وجود آمد، ما هم تعرفه واردات خودروی خارجی را کاهش دادیم و از 90 درصد به 45 درصد رساندیم. الان هم شرایط مشابهی است که باید مجددا در این باره تصمیم گیری شود.

17231

31 دیدگاه
  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 17:00:45
    پاسخ
    36 0

    صنعت خودرو نماد صنعت بی بلوغ ایران

  • سلام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 17:04:34
    پاسخ
    33 0

    "نماینده مردم اصفهان در ادامه پاسخ هایش به سئوالات خبرنگاران گفت: صنعت خودروی ما نباید در حالت انحصار باقی بماند. باید قطب سوم خودرو به وجود بیاید تا جلوی انحصار دو قطب خودروساز عمده کشور گرفته شود." خوب قطب سوم هم میاد با اون دو قطب هماهنگ میشن، بازار میشه در انحصار سه قطب، تنها راه شکست انحصار برداشتن تعرفه هاست

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 17:20:32
    پاسخ
    25 0

    مگر خودروسازی که هشت ماه قبل پول از مشتری گرفته و در زمان مقرر خودرو را تحویل نداده است، باعث گرانی خودرو نشده است؟ زمانی صحبت دبیر انجمن خودروسازان درست است که جریان عرضه به شکل طبیعی صورت گرفته باشد، اما همه می دانند که خودروساز به مشتری ای که پول داده و خودرو پیش خرید کرده، خودرویی تحویل نداده و به جایش تحویل دلال داده است. چرا تعزیرات به این مسئله ورود پیدا نمی کند و لیست ثبت نامی ها و آمار فروش خودروها را تطابق نمی دهد؟ اول بیایید تکلیف خودروهای ثبت نامی تحویل نشده را مشخص کنید بعد جلسه برای تعیین قیمت بگذارید. واردات خودرو را آزاد کنید با تعرفه ای مانند سایر کالاهای وارداتی، آنگاه اجازه بدهید قیمت خودرو داخلی را بازار تعیین کند. از همه جلساتتان بوی رانت و فساد می آید.

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 17:20:56
    پاسخ
    22 1

    در مورد مصاحبه نعمت بخش ،اين ادم هميشه برطبل بازار ازاد ميزد،ميزنه وخواهد زد.هرچي هم بهش بگي قيمت برمبناي بازار ازاد وقتي معني ميده كه رقابتي باشه وتعرفه واردات نباشهبازم ميكه؛چرا دلال بخورد،خودروساز بخورد

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 17:38:26
    پاسخ
    18 0

    چه گویم که نا گفتن بهتر است

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 18:18:53
    پاسخ
    31 0

    ارابه سازان رانتی و....

  • hamed
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 18:28:38
    پاسخ
    20 0

    شانس ما پراید 111 داخلی تولید ملی میخواهم بخرم وجود ندارد و تنها دنبال گران کردن هستند ... خدایا

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 18:44:06
    پاسخ
    32 0

    ما یه ال90 دی 96 پیشخرید کردیم ... باید 31خرداد به ما خودرو رو تحویل میدادن ... ولی تا به امروز هنوز دعوتنامه تکمیل وجه هم ندادن ... دی ماه 96 میتونستم با 42 تومن از بازار بخرم الان قیمت کارخونش شده 44 تومن به ایران خودرو اعتماد نکنید

  • حسام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 18:51:25
    پاسخ
    21 0

    ایران خودرو سایپا شورش رو در آوردن آخه یکی نیستش بهشون بگه وقتی که تعرفه خودرو خترجی رو بالابردن برای این بودش که شما ماشین با کیفیت و قیمت مناسب به مردم بدید ما که هیچکدومشون رو ندیدیم من بودم تعرفه خودروهای خارجی رو می آوردم پایین تا حالیشون بشه خودرو سازها

  • کدخدا
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 19:31:46
    پاسخ
    27 0

    جواب: گران تر خواهد شد و سر به فلک می کشد مردم به این حرفها اعتماد نکنید.

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 19:43:42
    پاسخ
    17 0

    حداکثر می تونه طبق نرخ تورم افزایش داشته باشه و اگر قراره قیمت خودرو داخلی هم با نرخ دلار حساب بشه که بهتره اینهمه دستک و دمبک رو جمع کنیم و یکراست وارد کننده خودرو بشیم. در مورد همه تولیدات داخلی می گم. قیمت هیچ کالای تولید داخل نباید بیشتر از نرخ تورم افزایش قیمت داشته باشه وگرنه نفت می فروشیم و می خوریم و به اینهمه کارخانه و آمار بیکاری و ایجاد شغل و بگیر و ببند احتیاج نداریم. پاهامون رو دراز می کنیم و کالای خارجی مصرف می کنیم. آیندگان هم یک فکری برای خودشان می کنند.

  • شقشی
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 20:04:37
    پاسخ
    18 1

    شما تعرفه خودرو خارجی را 10 درصد کنید بعذ قیمت ها را ازاد کنید ..در گرجستان بنز 2008 به قیمت 5 هزار دلار یعنی حدود 40 ملیون تومانه .؟؟؟ ایران 200 ملیونه ...؟؟ شما قیمت رو مثل کشور های ذدیگهع کنید انوقت دست این ها را باز کن

  • علیرضا
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 20:28:35
    پاسخ
    8 0

    تکلیفشون معلومه گرون میشه

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 20:51:24
    پاسخ
    23 0

    ده تا قطب دیگه هم درست کنین باز با هم زد و بند میکنن، تا وقتی تعرفه ها بالاست وضع همینه

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 20:58:28
    پاسخ
    18 1

    فردا پراید میشه 100میلون

  • چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 21:31:54
    پاسخ
    16 0

    امان از این دو خودروساز !

  • محمد
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 21:56:34
    پاسخ
    21 0

    لطفا این آقای نماینده به وظایف قانونی خودش هم عمل کنه و جلوي احتکار این دوتا شرکت بگيره. چند ماهه دعوتنامه ها ارسال نميشه و تاخیر داره هیچ کسی هم جوابگو نیست. من ساندرو ثبت نام کردم برای تيرماه.سایپا و پارس خودرو که اصلا جواب نميدن. امروز با کلی دوندگی از رنو پارس شنیدم دعوتنامه حداقل سه ماه تاخیر داره. تازه توی این مدت اگه افزایش قیمت هم داشته باشه باید به نرخ روز باقی پولو بدیم.توجه کنید خودرو ساز تاخیر میکنم ملت باید جریمه بشن. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

  • چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 23:28:11
    پاسخ
    9 0

    آقای نماینده ، آقای نماینده ، ببین تو نماینده ای

  • بی نام
    چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 23:49:04
    پاسخ
    7 0

    آخی خسته نشین

  • بی نام
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 00:31:31
    پاسخ
    11 0

    ملت باید خودرو سازان داخلی را تحریم کنند وظیفه دولت گسترش حمل ونقل عمومی به روز برای ملت است .

  • بی نام
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 00:41:53
    پاسخ
    14 0

    به زبان ساده باز هم میخوان قیمت خودرو رو افزایش بدن بعد از کلی احتکار کردن و عدم عرضه که باعث افزایش قیمت در بازار شد حالا دنبال یک راه حل برای افزایش دوباره قیمت کارخانه هستند

  • بی نام
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 05:54:05
    پاسخ
    19 0

    جناب اقای محترم آزاد سازی قیمت خودرو تنها زمانی معنی پیدا می کند که تعرفه واردات خودرو اولا برداشته شود و یا نهایتا به ۱۰ درصد برسد و ثانیا هر هر ایرانی بتواند آزادانه و برای مصرف خودش هر اتومبیلی خواست را وارد کند نه اینکه تعرفه ۱۰۰ درصدی به نفع خودروساز وضع کنید و آزادسازی در یک بازار انحصاری و باز به نفع خودروسازها باشد و این وسط ظلم مضاعف به مردم وارد شود

  • عادل
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 10:37:23
    پاسخ
    14 0

    اگر بازار مبنای قیمت گذاری باشد پس واردات خودرو ام باید آزاد باشد مثل واردات دلار و طلا که بعد از عرضه دلار دربازار ثانویه حتی بدون عوارض ومالیات ،دولت اجازه واردات رو داد

  • جابر
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 11:28:51
    پاسخ
    8 0

    سلام لطفا افای نماینده بفرمایند این قانون تدریجی کم کردن تعرفها فکر بکری هستش یاقبلا هم مردم رابا اون ساکت کرده بودن

  • بی نام
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 11:52:04
    پاسخ
    7 0

    تیر قرار شد ساندرو ما رو تحویل بده سایپا، مرداد هم داره می گذره و هیچ خبری از ارسال دعوت نامه نیست. نگه داشتن که گرون بشه. واقعا پولی که خودروساز این جوری در میاره حلاله؟

  • بی نام
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 12:25:13
    پاسخ
    6 0

    اگه خودروازقیمت گزاری خارج بشه مردم روبدبخت میکنید وای ازاین مجلس توروخدادرتصمیمتون تجدیدنظرکنید

  • پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 13:33:32
    پاسخ
    4 0

    هر دم از این باغ بری می رسد

  • بی نام
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 15:33:58
    پاسخ
    10 0

    همه این گرونی های خودرو از بی عرضگی دولت هستش اگه مرزهای واردات خودرو رو باز بذارن ماشین های باکیفیت خارجی بیان اونوقت ببینم کی به حلبی های اینا پول میده آخه.

  • بی نام
    پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 15:54:40
    پاسخ
    8 0

    به روباهی گفتن شاهدت کیست ، گفت دمم

  • ساسان
    جمعه 19 مرداد 1397 - 11:24:21
    پاسخ
    7 0

    چه ربطی به پول سرگردان داره؟واردات خودروممنوعه ارابه سازهای داخلیم تولیدنمیکنن خب معلومه که عرضه نیست تقاضاهست هرچیزدیگه ایم جزخودروبودگران میشد

  • بی نام
    جمعه 19 مرداد 1397 - 13:27:53
    پاسخ
    9 0

    منم موافقم .....ولی اول تعرفه واردات صفر کنید ....ببینم کی ۱۰۰ میلیون واسه حلبی داخلی هزینه میکنه ....واردات ممنوع کردن و بعد میگن قیمت خودرو آزاد

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین