سقوط قیمت دلار چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

از ۹مهرماه روند سقوط قیمت دلار در بازار و شهرهای مختلف آغاز شده است ، سرمایه گذاران در تمامی بازارهای کشور این سئوال مهم را مطرح می کنند، چه خواهد شد ؟ آیا سقوطی بزرگ در انتظار بازاری چون مسکن هم خواهد بود؟

به گزارش خبرآنلاین ادامه این وضعیت می تواند سبب شود تا نقدینگی حاصل از فروش دلارهای خانگی به صورت سرگردان در جامعه دست به دست شود و  سر از بازارهای دیگر در آورد این در حالی است که ریزش بورس و اعلام احتمال سقوط مسکن کمی فضا را مبهم کرده است . 

برخی کارشناسان معتقدند باید انتظار ریزش در بازار مسکن را داشت . بازاری که امسال رکوردهای شگفت انگیزی به خود دید و در برخی نقاط قیمت ها بعضا تا دو بر ابر افزایش یافت اما برخی دیگر نیز منطقی شدن وضعیت و رونق واقعی را آینده محتمل این بازار در صورت تعادل و ثبات نرخ ارز می دانند. هر چه هست بررسی ها نشان می دهد این بازار فضا مناسبی برای علاقمندان به سودهای یک شبه و کوتاه مدت نیست. مسکن و دلار

مسکن و دلار

یک تحلیلگر بازار مسکن در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره تمایل سرمایه‌های حاصل از کاهش نرخ ارز و فروش دلار به بازار مسکن اظهار کرد: برای نتیجه‌گیری و قضاوت در خصوص تاثیر ریزش ها بر بازار مسکن بسیار زود است زیرا نوع عملیاتی که در بازار ارز صورت می گیرد به شکلی ماهیتی با آنچه در بازار مسکن اتفاق می‌افتد،‌ متفاوت است. 

مهدی سلطان‌محمدی افزود: در بازار ارز سودگرانی که معاملات روزانه می‌کنند و به نوسانات کوتاه مدت دل بسته‌اند،‌ وارد می شوند؛‌ آن بخشی از بازیگران که نرخ دلار را به مرزهای ۲۰هزار تومان کشانده بودند عمدتا از همین سوداگران بودند در حالی که کنشگران اقتصادی و افراد باتجربه‌تر که از مسایل اقتصاد آکاهی دارند، می دانستند که چنین رقم‌هایی برای شرایط فعلی رقم موجهی نیست. 

وی تصریح کرد: خریداران نیز عمدتا کسانی بودند که به امید نوسان‌گیری وارد بازار ارز شده بودند این قبیل خریداران معمولا علاقه‌ای به بازار مسکن ندارند و اگر قرار باشد به بازار دیگری برود،‌ آن بازار در درجه نخست بازار بورس خواهد بود. 

وی گفت: بازدهی بازار مسکن در طولانی مدت اتفاق خواهد افتاد و خیلی تحت تاثیر نوسانات روزانه قرار نمی‌گیرد از سوی دیگر افزایش شدید قیمت دلار سبب بردن تقاضا به سمت بازار مسکن شده بود و با این تصور که با تورم شدید روبه‌رو خواهیم بود در واقع فروشندگان مسکن را متقاعد کرده بود که قیمت‌های بالاتری ارایه دهند زیرا انتظار تورمی بالاتری بود؛‌ اگر این انتظار تورمی یک مقدار تعدیل شود، ‌انتظارات فروشندگانی که قیمت‌های بالایی برای فروش داده‌اند ممکن است تعدیل شود. 

این کارشناس تاکید کرد:‌ اثرات این مساله،‌اثراتی دوگانه است. البته ممکن است بخش کوچکی از سرمایه‌ها به بازار مسکن هدایت شود البته این سرمایه قابل توجه نیست هرچند ممکن است اثر تعدیل کننده داشته باشد به خاطر اینکه انتظارات تورمی را در جامعه کاهش خواهد داد. 

سلطان‌محمدی درباره راه‌های چگونگی هدایت منطقی سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن گفت: کاری که سیاست‌گذار باید انجام دهد این است که انتظارات نامعقول تورمی که ایجاد شده را تعدیل کند،‌ تعبیر نامعقول را نام می برم زیرا ادراک و برداشت بسیاری از شهروندان و مردم این است که با تورم تجاری و غیرقابل کنترل ممکن است روبه‌رو باشیم البته برداشت بنده این است که باید اصلاح شود و سیاستگذار باید به نحوی عمل کند که اعتماد بیشتری جلب کند و مردم متقاعد شوند با چنین وضعیت بحرانی مواجه نخواهیم شد. 

این تحلیلگر بازار مسکن بیان کرد: این روند باعث می‌شود تا سرمایه گذاری از حالت بازارهای سوداگرانه به سمت بازارهای قابل اعتماد‌ترند و این سرمایه باید بیشتر به سمت بازارهای تولید برود که بخشی از این سرمایه به سمت بورس خواهد رفت و قسمتی نیز به بازار مسکن می‌رود و بخشی به صورت سپرده‌های بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌شود این  روند باید برنامه سیاست‌گذار در چنین وضعیتی باشد. 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس DE ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    27 46
    در حال حاضر مسکن در ایران به نسبت تورم از هر کالای سرمایه ای دیگری ارزانتر وبهترین سرمایه گذاری است وطی ماها وسال آینده سود خوبی را نصیب سرمایه گذار اش خواهد کرد ،
  • املاکی تهران IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    47 28
    قیمت مسکن هم کاهش خواهد یافت . بزودی
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    24 36
    برعکس این بزرگان قیمت مسکن با کاهش دلار افزایش پیدا می کند
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    32 25
    دلار پس از ریزش هنوز سه برابر پارساله ولی مسکن در سال اخیر 70 درصد رشد داشته. پس ریزشی در مسکن نخواهیم داشت و گرانتر خواهد شد. هر وقت قیمت اجناس روزانه مردم مثل پارسال بشه مسکن هم می تونه ریزش داشته باشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    68 5
    به خاطرسودجویی یک عده ، مملكت زير و رو شده حالا تا بخواد درست بشه كلي طول مي كشه.
  • املاکی تهران IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    45 32
    مالکان مجبور به کاهش قیمت هستند .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    14 4
    امیدوارم مردم کمی صبوری کنند تا توهم اینکه در همین سطح قیمت یا با کمی تخفیف در حد 2030 درصد می توانند سرمایه های بلوکه شده شان در مسکن را احیاء کنند در ذهن دلالان ایجاد نشه. تابستان تمام شده و فصل رکود بازار مسکن شروع شده. سقوط دلار هم که اتفاق افتاده. اندکی صبر باید کرد تا چهارتا تیر و تخته و آجر رو چندصد میلیون نفروشند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    51 18
    بازار ارز بصورت دستوری و با تبلیغات سیستماتیک در حال کاهش قیمت است و این وضعیت زیاد ادامه نخواهد یافت. بازار ملک و مسکن هم به صورت دستوری و برای جذب نقدینگی سرگردان، قیمتی چند برابر ارزش واقعی آن دارد و به زودی شاهد واقعی شدن آن و شکستن قیمت مسکن خواهیم بود.
  • بی نام EU ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    7 14
    به نظراینجانب باید دولت یک طرحی باهمکاری بانک مرکزی انجام دهد مبنی براین که دلارهای بازار را ازمردم دریافت کند ودرمقابل بجای ریال آنها رادرجهت پروژه تولیدات داخلی و به حرکت انداختن کارخانجات سهیم کند وازاینطریق هم کسانی که سرمایه دارند ضرر نمیکنند هم اینکه نقدینگیهای عظیم دردست مردم باعث تورم دراقتصاد نمیشود
    • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
      3 0
      دست نگه دارید
  • بدون نام ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    34 13
    سلام هر وقت قيمت آهن آلات به 1500 تومان برگشت و ساير مصالح و لوازم كاهش يافت شايد تا يكسال ديگر قيمت مسكن متعادل شود. تمام سازندگان از آهن آلات كيلويي پنج هزار تومان و مصالح تا 4برابر قيمت ساختن مسكن مثل دلار نيست يكسال بايد صبر كرد تازه اگر گرانتر نشود مسكن مثل دلار
    • محمود A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
      27 15
      جناب بساز و بفروش عزیز.. اصلا مسئله این ها نیست... خودت هم می دونی که هزینه ساخت مسکن شامل، مصالح، دستمزد، حقوق شهرداری و همه و همه در تهران ، بین 20 تا 30 درصد قیمت تمام شده مسکن رو تشکیل میده. 70 درصد و یا بیشتر رو قیمت ملک کلنگی تعیین می کنه که به دلیل مشارکتی بودن تقریبا بالای 90 درصد ساخت و سازهای تهران ، هیچ پولی رد و بدل نمیشه ، فقط شماها با همکارس صمیمانه دوستان دلالتون و با تشویق مالک، که خوب شاد هم خواهد شد، هر روز قیمت ملک کلنگی رو بالا می برید تا آپارتمان های ساخته شده رو گرون تر بفروشید.. بعدشم تقصیر رو می اندازید گردن مالک ، که اونه که قیمت ملک کلنگیش رو بالا برده...
  • ali IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    20 1
    مرگ بر دلال
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
    6 10
    با توجه به کاهش ارزش پول ملی، مستغلات گرانتر نشده بلکه ارزانتر از شده ولی طی ماه‌های آینده گرانتر خواهد شد. دلیل ارزانتر شدننش هم ورود اتباع کشورهای خارجی علی الخصوص کشورهای همسایه برای خرید مستغلات است. همچنین بسیار از هموطنان ساکن در کشورهای غربی به فکر خرید ملک در کشور افتاده‌اند.
  • علی کمالی A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
    17 1
    با عرض سلام وآرزوی اوقاتی خوش : گیرم که قیمت مسکن به اوج برسد زمانیکه پولی دردسترس بیشترین اکثریت مردم نیست ,مخصوصا قشر جوان ,مسکنی خریداری نمی شود. و هم اکنون نیز وقبل از آن هم یکی ازدلایل رکود مسکن ,همین نا توانی مالی مردم جهت خرید مسکن است . با تشکردرود بر شما.
  • بی نام DE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
    14 2
    هزينه اي كه براي مسكن در ايران مي دهيد با دلار ٤ هزار توماني همان خانه رو در شهر هايي حاشيه اي كشورهايي مثل كانادا بخريد خانه اي هست در تهران كه در حال ريزش هست و با راه رفتن در ان احساس مي كنيد تير ها به صدا در مي ايند رو مي فروشند ٦٠٠ميليون تومان