بازارچه های رویایی مرزنشینان کابوس اقتصاد ملی / مسیرهای صادراتی که معکوس شد

در حالی که سالهاست اقتصاد کشور با موضوع کالاهای مصرفی وارداتی دست و پنجه نرم می کند بازارچه های مرزی که روزی قرار بود مسیر صادرات را وار کنند به شکلی معکوس به کابوسی برای تولیدات ملی تبدیل شده اند. 

 اقتصاد 100 نوشت: بازارچه‌های مرزی یکی از گلوگاه‌های مهم واردات اجناس و کالا در کشور هستند. آمار پایین اشتغالزایی یکی از مسائل پرچالش در استان‌های مرزی است از این رو وجود بازارهای مرزی می‌تواند یک فرصت برای درآمدزایی محسوب شود. این فرصت می‌تواند برای مردم منطقه موثر باشد اما تاثیر آن هم در سطح کلان‌تر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. بازارهای مرزی تاثیر زیادی بر رفاه مردم مناطقی که در بازارهای مرزی زندگی می‌کنند گذاشته است. فرجی یکی از واردکنندگان کالا در مرز بانه در گفتگو با "اقتصاد ۱۰۰" با اشاره به تاثیر بازارهای مرزی بر سطح رفاه مردم منطقه بیان کرد: در این مدت شرایط برای مردم منطقه به جهت وجود بازارهای مرزی خوب است. همچنین برای افرادی که بیکار بوده‌اند برگه پیله وری ؟ گرفته‌اند و به شکل قانونی کار می‌کنند. این برگه به عنوان کارت بازرگانی در بازارچه‌های مرزی شناخته می‌شود.  

وی در ادامه گفت: بیشترین شغلی که افراد در این منطقه دارند کار در بازار است زیرا شغل دیگری وجود ندارد. حتی مردم شهر از بازارهای مرزی خرید می‌کنند و برای فروش به شهر می‌آورند. عموم اجناس هم شامل پوشاک، وسایل جانبی مانند گوشی تلفن همراه است.

این وارد کننده کالا در پاسخ به این سوال که حجم کالایی که وارد می‌شود چقدر است؟ گفت: طبق آنچه که من اطلاع دارم روزانه ۷۰ تا ۸۰ تن کالا وارد بازارچه‌های مرزی می‌شود که البته شامل خودرو نیز می‌شود. پس از اینکه این ۸۰ تن کاملا وارد مرز و بازارچه‌های مرزی شد وارد شهر بانه، سقز و سایر شهرها هم می‌شود.

٢٣/٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1775137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =