دلیل خبرساز شدن سفر کیسینجر به چین

می‌گویند چینی‌ها مردم قدرشناسی هستند. این را شی جین پینگ در دیدار اخیرش با هنری کیسینجر 100 ساله برای چندمین بار به او یادآوری کرد و گفت: «مردم چین هرگز دوستان قدیمی‌شان را فراموش نمی‌کنند و روابط چین و ایالات متحده برای همیشه با نام هنری کیسینجر گره زده می‌شود.»

محمدرضا نوروزپور: شی در دیدار سال 2015 خود با هنری کیسینجر نیز به صراحت گفت هر وقت که از چین دیدار کنید به شما خوش‌امد گفته خواهد شد. ما فراموش نمی‌کنیم که این شما بودید که یخ روابط بین دو کشور را شکستید.»

او همچنین تاکید کرده است: «ما هرگز دوست قدیمی خود و سهم تاریخی شما در ارتقای توسعه روابط ایالات متحده و چین و تقویت دوستی بین مردم چین و آمریکا را فراموش نخواهیم کرد.»

کوین راد نخست وزیر سابق استرالیا که سالها بعنوان سفیر این کشور در چین خدمت کرده و بارها نسبت به خطر رویارویی نظامی چین و آمریکا هشدار داده است در اهمیت نقش ‌آفرینی کیسینجر در روابط دو کشور گفته است : « در دنیای روابط آمریکا و چین، هنری کیسینجر همچنان یک غول باقی مانده است. هیچ فردی تأثیر بیشتری بر روابط ایالات متحده و چین نداشته است.»

نقش‌آفرینی در 100 سالگی

چرا کیسینجر مورد احترام است؟

چرا هنری کیسینجر اینگونه مورد احترام شخصیتی چون شی جین‌پینگ است. چرا مردی چون شی که قدرت او در چین در حد مائو شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر پرچم‌دار تقویت مبارزه نوین اقتصادی با آمریکا از طریق کوک‌کردن ساز جداسازی اقتصادی چین از آمریکا بوده است برای یک مذاکره‌گر و دیپلمات آمریکایی صدساله چنین احترامی قائل می‌شود؟ آیا این‌ها صرفاً فریب‌کاری و ظاهرسازی کلامی است و تهی از هرگونه معنی و آداب دیپلماتیک است؟

واقعیت این است که هنری کیسینجر برای چینی‌ها بسیار فراتر از یک دیپلمات کهن‌سال است که اکنون صدمین سال زندگی را تجربه می‌کند. شاید برخی با این ادعا مخالف باشند اما او به‌واقع منجی چین بوده است و احترامات فائقه چینی‌ها و شخصیتی چون شی جین‌پینگ به او مؤید این ادعا است.

اگر کیسینجر نبود تا درهای بسته چین کمونیست را به روی جهان خارج باز کند و گشایشی بی‌بدیل برایشان فراهم کند معلوم نبود این کشور بتواند از ورطه‌های خوفناک خودخواسته‌ای که در آن فرو غلطیده بود بیرون بیاید.

این کیسینجر بود که درست زمانی که ویرانگری‌های مائو در طول اجرای برنامه‌های مرگ‌آفرینی چون «جهش بزرگ به پیش» و «انقلاب فرهنگی» از یک‌سو و تهدیدات امنیتی و نظامی اتحاد جماهیر شوروی از سوی دیگر می‌رفت تا این کشور را تکه‌تکه و از درون و بیرون تحت‌فشارهای مرگ‌بار قرار دهد، پنجره‌های امید برای تماشای یک زندگی نوین و بهتر را برای چینی‌ها گشود و آن‌ها را در مسیر تبدیل‌شدن به چین امروزی قرارداد.

گشایشِ کیسینجر ساخته، زمانی رخ داد که «جهش بزرگ به‌پیش» مائو حدود سی میلیون کشته براثر گرسنگی برجای گذاشته بود. انقلاب فرهنگی بی‌رحمانه او که در خلال آن مائو دشمنان سیاسی، عقیدتی و فرهنگی خود را از طریق محاکمه‌های نمایشی استالینی از دم تیغ گذراند، منجر به مرگ میلیون‌ها نفر و درعین‌حال تخریب میراث فرهنگی ارزشمند چین شده بود. در خارج نیز شکاف میان پکن و مسکو هرروز عمیق‌تر و خطرناک‌تر می‌شود به‌گونه‌ای که تا پیش از آغاز مذاکرات پنهانی، درگیری مرزی با اتحاد جماهیر شوروی در امتداد رودخانه اوسوری خونین و منجر به کشته شدن صدها نفر از طرفین شده بود و ترس و وحشت را به جان چینی‌ها افکنده بود.

در چنین شرایطی بود که حتی خود مائو هم به پذیرش اشتباهات و نیاز به تغییر رویکرد اذعان کرد و با شجاعتی مثال‌زدنی که می‌توان آن را به قول کیسینجر برگرفته از روحیه روستایی‌اش دانست، چراغ سبز لازم برای گشایش را به نخست‌وزیر و دستیارش چوئن لای نشان دهد.

و این‌گونه بود که پیشنهاد مذاکره مطرح‌شده از سوی هنری کیسینجر پذیرفته شد و هر دو طرف گام در مسیری تاریخی گذاشتند که خروجی آن چینِ امروزی بود که حالا تمام‌قد در برابر ایالات‌متحده ایستاده است.

مائوی شجاع

نقش‌آفرینی در 100 سالگی

برخی از چینی‌ها معتقدند که این خود مائوی بزرگ بود که منجی چین گشت چراکه اگر او به‌عنوان بزرگ پرچم‌دار انقلاب کمونیستی چین و کسی که بیشترین لفاظی‌های ضدآمریکایی را به نام خود ثبت کرده بود مجوز چنین مذاکرات و تغییر پارادایمی را در چین صادر نمی‌کرد، قطعاً کسی جرئت و توان گام نهادن در این مسیر را نمی‌داشت.

دیدار هنری کیسینجر با شی جین‌پینگ

کیسینجر چگونه مخفیانه برای مذاکرات به چین رفت؟/ از عاریه‌کردن هواپیمای رئیس‌جمهور پاکستان تا استفاده از بدل

«کیسینجرِ مذاکره‌گر» منتشر شد؛ چگونگی کامیابی در مذاکرات پیچیده و به دست آوردن توافق

درسهایی برای مذاکره

اما این‌همه ماجرا نیست. واقعیت این است که در آن‌سوی خط، تنها کسی که هم جرئت و شهامت ارسال سیگنال مذاکره به چین را داشت و هم نبوغ لازم برای عملیاتی کردن چنین گشایش پیچیده و تاریخی که کم از یک انفجار اتمی درصحنه دیپلماتیک نداشت، کیسینجر بود. جز او که از حمایت بی‌چون‌وچرا و غیرعادی رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیکسون برخوردار بود هیچ سیاستمدار دیگری در آمریکا نه به فکر چنین حرکتی بود و نه اگر می‌بود، توان انجام آن را داشت.

نقش‌آفرینی در 100 سالگی

شاید یک بار دیگر دو کشور چین و ایالات‌متحده به نقش‌آفرینی نجات‌بخش این دیپلمات کهن‌سال امیدوار شده باشند. این روزها هم‌چین و هم آمریکا به‌خوبی دریافته‌اند که هیچ‌یک توان حذف دیگری را ندارند و هرگونه تحریک، ممکن است به یک فاجعه بزرگ هم در حوزه نظامی و هم در حوزه اقتصادی منجر شود. شی جین‌پینگ اکنون مانند چند سال قبل، خیلی از جداسازی اقتصادی دم نمی‌زند و آمریکای دوران دموکرات‌ها که هیچ‌یک از رویه‌های ضد چینی ترامپ را اصلاح نکرده و حتی در یک سال گذشته چند اقدام تحریک‌آمیز علیه چین انجام داده گویا به این درک منطقی رسیده است که راه صلاح همان است که 52 سال پیش با سفر پنهانی همین دیپلمات 100 ساله به پکن آغاز شد.

نقش‌آفرینی در 100 سالگی

شاید تاریخ دوباره تکرار شود و چه‌بسا این بار هم این سفر باعث گشایش شود؛ این بار البته نه‌فقط برای چین، بلکه برای هر دو کشور ایالات‌متحده و چین و یا شاید همان‌گونه که شی جین‌پینگ گفته، اقدامی به نفع همه جهانیان.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1792017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    رهبران چین خردمند بودند و دریافتند که رفاه و سعادت مردم و توسعه و ترقی چین به‌جای نفی یا رویارویی با نظم بین‌المللی موجود یا ستیز با امریکا و غرب، در بهره‌برداری از همان نظم بین‌المللی نهفته است. امریکا نیز با فراهم آوردن فرصت‌های ادغام چین در نظم بین‌المللی(اقتصادی، نهادی و حتی امنیتی) تهدیدات چین را به فرصت‌های طلائی خود بدل کرد.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      23 5
      به قول آقای ظریف تو عالم سیاست چیزی به اسم دشمنی دائم و دوستی همیشگی بین کشورها وجود نداره.دنیای سیاست یه دنیای متغیر و سیاره.بعضی وقتها تو کشورمون از مجازات ترک فعل مسئولین صحبت میشه.رئیس جمهوری که ۸ سال با اظهارنظراتش کشور و منزوی کرد و کل دنیا رو علیه ایران برانگیخت اگر ترک فعل نکرده اسم این کارش چیه؟ البته اصطلاح ترک فعل جواب اون همه فاجعه رو نمیده.رسما دینامیت گذاشت زیر ۹۰ درصد مردم و آینده شونو نابود کرد.
    • چین منجی ایران IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      2 6
      بدون شرح ...
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      5 17
      مائوی بزرگ؟ از یک جنلیت پیشه که حتی به زنش هم رحم نکرد چه ستایش ها شده است البته معلوم است چرا! اصولا غربگداها حاضرند از یک کمونیست جانی ستایش کنن تا بتونن داخلی ها رو یزنن!!!
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      12 13
      پس چرا تا کنون ، آمریکا دست از ستیز با چین بر نداشته و حاضر نیست یک رقابت سالم و برابر با این کشور آرام و مسالمت جو داشته باشد ؟
  • ایرانی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    عذرخواهی میکنم بعضی از ماها چقدر احمقرهستیم کشورها و مسئولان کشورها فقط به فکر منافع کشور و ملتشان هستند هیچ جای دنیا مانند ایران مسئولان و حاکمان نداره که روابط را دوستانه یا عدم دوستانه تقسيم بندی کنند تمام کشورها تا روابطی برای کشورشان مفید است ادامه میدن در غیر این صورت روابط قطع میشه و کشورهای دموکراسی هرگز بخاطر چند روز حکومت و سلطنت بیشتر کشور و مردم خود را قربانی نمیکنن
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      12 7
      ما هم باید جورج بوش رو دعوت کنیم
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      1 5
      آره حتما جرج موش میاد
    • OM ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      1 1
      بردار عزیز این سیاست مضحک رو در داخل کشور هم دارند. خودی‌ها و غیر خودی ها. و با سیاست هم منطقه و هم داخل کشور را به تشنج کشیده‌اند
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    35 89
    مردان بزرگ روزگار واقع گرا انسان دوست البته با حفظ منافع خودشان
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    53 98
    ببینید مسولین بی کفایت که شی جینگ پی هم از کسی که روابط کشورش با امریکا رو خوب کرد همیشه تشکر میکنه یه عده کاسب تحریم و علیه منافع مردم و مدافع منافع خود باعث تخریب روابط با امریکا شدن بیدار شوید و تنها پشتوانه این سرزمین مردم خوده کشور هستن باید اولویت اصلی جامعه منافع مردم خوده کشور باشه نه دیگران هر قراردادی که منافع مردم داخل ان نباشد باطل میباشد و به ضرر کشور تنها با پشتوانه مردم حکومت با سلامت به راه خود ادامه میدهد باید مشاورین و عوامل روسیه رو کامل حذف و نوین فکر کرد هر جا منفعت مردم ایران باشد تلاش به برقراری روابط نمود
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      83 41
      تقصیر مسئولین چیست؟ مگه ما برجام رو امضا نکردیم؟ مگه ما نرمش قهرمانانه نکردیم؟ این امریکا بود که زد زیر همه چیز. دیگه باید چی کار می کردیم؟ اونا ما رو نمی خوان اما چین رو می خواستن
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    38 94
    حالا ما کسنجیر ایران دکتر ظریف را قدر ندانستیم و اون رو به خاطر یک مشت احمق روسوفیل نابود کردیم. وقتی دکتر چهره پلید روسیه را نشان داد برای دکتر ظریف نابغه اظهار تاسف کردند . یکی نیست به این عاشقان و عاملان روسیه بگه که لااقل از چین کمونیست یاد بگیرید و از اون ها یاد بگیرید که منافع ملی شون رو ولو با احترام به کیسینجر پیگیری می کنن؟
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      19 47
      کیسینجر ایران ظریفه؟ کیسینجر ایران حسن عباسی است. او کیسینجر جهان اسلام است.
    • ناشناس IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      15 3
      آیا مک فارلین مثل کیسینجر می خواست عمل کند ولی ..... نشد؟
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      21 4
      تویی که میگی حسن عباسی کسینجر جهان اسلامه! تو این روزای عزیز دعا میکنم تو رو خود خدا شفا بده !
    • FI ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      0 2
      کسینجر ایران پروفسور دکتر نابغه دکتر عباسی ست
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    45 80
    ای کاش درس بگیریم. ای کاش ایران هم راه اشتباه رو برگرده. ایکاش ما هم شجاعت پذیرش اشتباه رو داشتیم.
    • سعید IT ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      41 98
      اگر قرار به درس گرفتن بود اینجوری نمی شد که ما دستی دستی خودمون رو با روسیه به جهنم اوکراین داخل کنیم و بعد روس ها در نهایت بی شرمی و پلشتی ما رو با دلارهای امارات فسقلی معامله کنند
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      6 9
      نمیشه چون اینها خودشان حرفشان و عملشان را مقدس میدانند و اشتباه و عذرخواهی معنا ندارد
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    خیلی جالبه. اونا که معلم های 5 دهه گذشته همه چپ های عالم بودن و امپریالیسم و امپریالیسم ستیزی رو به همه یاد دادن خودشون زود فهمیدن که این مسیر جز بدبختی و تباهی چیزی نداره اما نوچه هاشون که حتی کاریکاتور اونها هم نیستن، این مسیر خطا رو ها نمی کنن
    • سمرقند و بخارا IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      32 83
      در فرهنگ ایرانی حرف مرد یک کلامه. اما در فرهنگی چینی حرف می تونه هزار بار تغییر کنه تا حرف درست بشه. لذا مائو هم یه جایی فهمید خطا می کنه و نگفت حرف مرد یک کلامه. گفت اشتباه کردم برید درست کنید.
    • آخرالزمان IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      18 63
      مائو که به آن دنیا و آخرت اعتقاد نداشته برادر من. مائو کمونیست بود. از نظر کمونیست ها همه چیز در همین دنیا است، لذا وقتی دید مردمش دارن به خاطر سیاست های اون می میرند سیاستش رو تغییر داد. اما ما به آخرت اعتقاد داریم و باورمون این هست که هرچقدر مردم در این دنیا بیشتر بدبختی بکشند اخرت بهتری دارند. لذا بدبختی و تباهی و نابودی مردم از نظر ایدئولوژی ما موضوع نگران کننده ای نیست بلکه نشانه اخرالزمان و ظهور و همینطور اخرت خوب مردممان هست.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    حسرت حسرت حسرت روسیه و عوامل و ایادیش ایران رو چنان نابود کردند که بعیده دیگه بتونه سر بلند کنه تو دنیا. خدا لعنت کنه روسیه و هرچی عاشق روسیه ضد ایرانه
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      باز یه مشت غرب گرا اومدن شروع به واحسرتا کردن. جمع کنید بابا این مزخرفات رو. همه این پیشرفت ها به یک جنگ زپرتی نابود میشه و از بین می ره و ارزش حسرت خوردن نداره. ما در راه راست هستیم و این مهمه. ما در راه حق هستیم و این اصل هست. انشالله ظهور نزدیک است و معلوم میشه کت تنِ کیست.
    • IT ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      ما غرب زده نیستیم ما عاشق ایرانیم و از عشق به ایران می گوییم کشور را به پای منافع روسیه و چین سر نبرید دنبال منافع ملی باشید از چین یاد بکیرید از خود روسیه یاد بگیرید
    • سیما IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      اگر به تعبیر شما باشد شی جی پینگ هم غرب گرا است. سخنان دوستانه رهبران چین با کیسینجر و حتی پذیرش او در سطح عالی، بیان‌کننده تمایل جدی و عمیق چین برای حفظ و گسترش روابط دوستانه با امریکا به‌جای رویارویی‌ای است دولتمردان امریکا تا اندازه‌ای آن را دنبال می‌کنند. شما که فکر می کنید هرکس برای منافع ملی خود با غرب راه تعامل را اتخاذد میکند غرب گرا است یا عاشق روسیه هستید یا از سفارت روسیه دارید کامنت می گذارید یا کاملا ضد ایرانی و نادان نسبت به منافع ملی هستید.
    • شکوه IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      12 34
      1026 برو ساندیست مک بزن و برای راهپیمایی حکومتی بعدی آماده باش بیسواد خشک مغز ،،،، منتشر کن ترسو
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      2 5
      انشاءالله. به همین فکر باشید.شعار نه شرقی ونه غربی چه شد.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      7 2
      ۱۵:۵۰ به شکوه همه مثل تو بی وطن و کم عقل نیستن که
  • ایران دوست IT ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    23 48
    به در می گید دیوار بشنونه؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      0 2
      دیگر عرضی ندارم😑😑😑😑
  • خواهنده IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    79 6
    چینی‌ها هرگز به‌دنبال منازعه با امریکا نیستند. چینی‌ها علی‌رغم پاره‌ای تضاد منافع ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک با امریکا، به ستیزه و منازعه فکر نمی‌کنند بلکه این امریکایی‌ها هستند که به سبب قدرت‌یابی چین، هژمونی خود را روبه افول می‌بینند و تلاش می‌کنند پیشرفت سریع چین را متوقف کنند اما آنان نیز از دایره "رقابت" خارج نمی‌شوند.
  • اقتدار IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    19 80
    انتشار این خبر از این منظر حائز اهمیت است که برگشت از راه خطا و شعارهای ایئولوژیک و پذیرش اشتباه از بالاترین مرجع یک کشور و حکومت به نفع نجات مردم یک کشور بزرگ همچون چین کمونیست حرکت و شجاعتی مثال زدنی است.اما، داشتن این شجاعت پذیرش و اعتراف به اشتباه مسیر طی شده و اصلاح خطاهای گذشته توان و اراده ای آهنین و تفکری همه گرا را می طلبد که تحت نفوذ اغیار نبوده و با استقلال رأی خطاهای گذشته را جبران و به این مهم دست یابد و این یعنی اقتدار واقعی.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    13 95
    فریب این ظواهر رو نخورید. چین و روسیه مثل دو گرگ گرسنه چشم در چشم هم دوختند و در یا زود به جان هم می افتند.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    3 6
    ورطه های خوفناک خودساخته و خود خواسته مثل خودما
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    4 4
    یه متن برامده از تحلیل چینی! شاید چین دستاویز دیگری جز کسینجر در این سن و سال ندارد. شاید تعجب کنید که چین دیگر بزرگترین صادرکننده به آمریکا نیست.
  • محمود چینی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    9 6
    بنام خداشیجینگ پی احتمالا گفته:جای چین وامریکا الان عوض شده واین امریکاست که به تغییر نیاز داردلازم است امریکا تیوان را فراموش کند وانها را ترغیب به پیوستن اختیاری به چین کندباشرایطی که زیر ساخت سیاسی خود را حفظ کنندامریکا از تحریم کشورها دست برداردودر اوکراین با روسیه کنار بیایددلار دیگر پول مسلط جهانی نیست باید تعامل با ارزها را بپذیردایران قدرت اول غرب اسیا وپنجمین قدرت نظامی جهان است بایستی امریکا با اوتعامل کندوتحریمها را بردارداسراییل رفتنی است بهتر که اراضی اش را به اعراب بفروشد وپولش را از بن سلمان بگیرد برود الاسگایا قطب جنوب....
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    4 3
    سیاست چماق و هویج تایوان و علیه چین تحریک میکنن کیسینجر و میفرستن چین آمریکا به فکر تضعیف چین هست چه کسینجر بره چین چه نره فکر نکنم شی جین پینگ انقدر احمق باشه چون کسینجر رفته چین این موضوع رو یادش بره
  • ایرانی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    6 12
    اگر از تاریخ روابط بین‌الملل درس بگیریم، کشور ما هم در مسیر درستی قرار می‌گیرد، ولی افسوس....
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    9 2
    نویسنده سعی دارد بگوید برجام خوب است باید با آمریکا بست بدیم بره موشکی بره پوشکی بیاد چین امروز مدیون حزب کمونیستش است برنامه ریزی قوی ندادن مالکیت به بخش خصوصی همه چیز تحت کنترل حزب قرار دارد بد سواد هستند مسولین ما
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    4 3
    کسینجر در جنگ افروزی و ویرانی در جهان ، شهره خاص و عام است . به اراده خودش هم به چین نیامده ، بلکه او را به چین روانه کردند .
  • کامران IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    6 4
    لعنت به کسینجر بیشرف که نگذاشت چین کمونیست به دست خودش نابود و تیکه تیکه بشه ،،،تف به ذاتت که به آمریکا و همه دنیا خیانت کردی پیرمرد پول پرست بی وجود
  • حکمت بهمنی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    2 3
    این سیکنجیر دوروودروغ گوهست اول جنگ اکراین به اکراین میگفت همینجا جنگراتمام کنی به نفعته روسیه هرچهتصرف کرده برای خودش صلح کنید تمام بعد که تمام کشورها غرب به اکراین کمک کردن سکنجیر گفت نه بجنگید روسیه اشتیاه نکنه که به کشورهای دیگه تجاوزمیکنه
  • منصور IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    5 1
    شما مطمئن باشید نه اون روز کیسنجر بخاطر خدا موش گرفت، و نه امروز بخاطر خیر و صلاح مردم چین و دنیا به چین رفته. اصل موضوع ابرقدرتی آمریکاست که داره به دست چین می افته و من فکر نمیکنم با این مهر و محبت ها آمریکا از ابرقدرتیش بگذره. ساده ی عالم ما مردم ایران هستیم که کافی یک چویی توی گوشمون بگن، همون رو تکرار میکنیم
  • ناشناس IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    3 3
    باز هم حرف از صلاح و مصلحت مردم و کشور به میان آمد و یک سری افراطیِ متحجر با مغز های خشک زنگ زده به سایت حمله کردند و نظرات مثبت و منفی کاذب ایجاد کردند.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    5 2
    کل دنیا در مقابل گاو میرن از پستان وشیرش بهره مند میشن ما میریم سراغ شاخهای تیزش
  • مریم IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    6 2
    ایران تنها کشوریه که منافع ملی کوچکترین اهمیتی برای حاکمیت نداره. ایران تنها کشوریه که باید باید و باید یه دشمن فرضی و ابدی داشته باشه ایران تنها کشوریه که نفع حاکمان در ضرر مردم خلاصه شده و در نبود دموکراسی واقعی، مردم رو در بدترین شرایط اقتصادی نگه داشتن تا فقط در قدرت بمونن.ایران تنها کشوریه که نفع حکومت در قهر با دنیاست و توهم توطئه سالهاست دامن حاکمیت رو گرفته و دودش فقط و فقط داره تو چشم مردم میره و بس.
  • Iraj IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    2 2
    اگر فرصت کردید کتاب رویای چینی را بخوانید تا فرق یک رهبر باهوش را با دیگران متوجه شوید. پیشرفت چین در سایه آرامش و دوری از تنش شکل گرفته و برای ادامه آن نیز به دوری از تنش نیاز دارند. بر عکس آمریکا که برای مهار چین نیاز به تنش دارد.
  • علی IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 1
    درود بر شهامت و شجاعت مایو که بخاطر منافع ملی کشورش اقدامی شجاعانه انجام داد لعنت بر توده ای های مزدور
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 1
    چین هم مانند ایران بود و در سیاستش تغییری نداد آمریکا تغییر رویه داد و با هم پیمانانش محدودیتها و تحریم ها را برداشت بنابراین ۳۰ یا ۴۰ میلیون کشته حاصل چین سیاست های غلط مائو نبود بلکه حاصل تحریم های آمریکائی ها بود ولی در عوض این جهش به جلو در این ۵۰ سال حاصل و میوه آن سیاستهای مائو بود که کشورش را آماده کرده بود مستقل و خودکفا باشد