۶۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کردستان فعال است

استاندار کردستان از پیشرفت ۹۷ درصدی مگا پروژه راه آهن خبر داد و تلاش شبانه‌روزی ۹۵۰ نفر نیرو در چند شیفت کاری را مصداق کار جهادی دانست و گفت: یک سوم این کلان پروژه در یک سال و دو سومش طی ۱۷ سال انجام شده است و این نشان از اهتمام و عنایت ویژه دولت به استان کردستان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان همراه با معاون اجرایی رئیس جمهور از کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج بازدید کرد و گفت: در سفر اول ریاست جمهوری به کردستان، مطالباتی از سوی مردم عزیز استان مطرح شد که راه آهن و فرودگاه سقز یکی از آن مطالبات بود که خوشبختانه امروز شاهد تحقق وعده رئیس جمهور به مردم کردستان هستیم.

زارعی کوشا ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و یکی از محورهای اصلی توسعه استان و منطقه برشمرد و گفت: توسعه ظرفیت‌های حمل و نقلی، ریلی و هوایی و تقویت این زیرساخت‌ها به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.

وی در روند این بازدید خاطرنشان کرد: عملیات ساخت طرح راه آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۴ شروع شد و اکنون حدود ۹۷ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفته و تا سال ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.

استاندار کردستان افزود: در دولت قبلی ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد به این طرح تزریق شده و حدود ۶ هزار میلیارد ریال دیون و بدهی داشته است.

طبق اظهارات زارعی کوشا، در پاییز ۱۴۰۱ تاکنون، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به این طرح تخصیص یافته و در دور اول سفر رییس جمهور به کردستان نیز ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد.

طبق اظهارات وی، ۹۵۰ نفر روزانه و در چند شیفت به صورت جهادی در روند این پروژه کار کرده‌اند که این امر مصداق کار جهادی است چرا که یک سوم این کلان پروژه در یک سال و دو سومش در ۱۷ سال انجام شده است و این نشان از اهتمام و عنایت ویژه دولت به استان کردستان است.


استاندار کردستان گفت: راه آهن همدان- سنندج ۶ ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.

زارعی کوشا ادامه داد: طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

وی با بیان اینکه این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می کند، عنوان کرد: در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجا و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می رسد.

استاندار کردستان گفت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

زارعی کوشا با بیان اینکه ، نگاه ویژه دولت به کردستان با شاخص‌های مختلف قابل اثبات است که یکی از آنها را عملکرد عمرانی و توجه خاص به عمران و آبادانی کردستان نام برد و افزود: این رویکرد و سیاست‌گذاری کلان می‌تواند فاصله محرومیت را کاهش و از بین ببرد.

وی دستیابی کردستان به شاخص‌های میانگین کشور را از دیگر اهداف خدمت در این استان برشمرد و تخصیص های عمرانی در سال ۱۴۰۲ برای توسعه و عمران استان را معادل ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

استاندار کردستان، آخرین تخصیص در دولت گذشته در سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ را حدود ۴۲۶ میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: ارتقای شاخص‌های عمرانی با جهش چند برابری در حوزه عمرانی استان، نوید بخش ارتقا در دیگر شاخص‌ها در کردستان است.

زارعی کوشا بیان کرد: با عنایت ویژه دولت سیزدهم به کردستان و همراهی و حمایت مردم عزیز این استان از خدمتگزاران، شاهد اتفاقات بزرگی در استان خواهیم بود.

گفتنی است در جریان این سفر یک روزه معاون اجرایی رئیس جمهور و هیات همراه با حضور استاندار کردستان و جمعی از مسئولان از روند اجرای بزرگترین طرح جامع مدیریت منابع طبیعی و گردشگری منطقه صلوات آباد سنندج در مقیاس ۳ هزارو ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی، بازدید کردند.

در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، بیش از ۷۰۰هکتار از منطقه به نام پارک جنگلی جنگلبان چاله کنی شده و درخت کاری می‌شود.

46

کد خبر 1826231

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =