پیش‌بینی اجرای پویش ملی سلامت برای یک میلیون و ۴٠٠ هزار نفر در کرمانشاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و فشار خون بالا) برای یک میلیون و ۴٠٠ هزار نفر در استان کرمانشاه اجرا می‌شود. 

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: پویش ملی سلامت که غربالگری دیابت و فشار خون بالا در جمعیت بالای ١٨ سال و زنان باردار است از ٢٠ آبان ماه آغاز شده و تا ١۵ دی ماه ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه دیابت و فشار خون بالا ٢ بیماری هستند که معمولا بدون علامت هستند (به ویژه در سنین پایین) و اگر به موقع تشخیص داده نشوند عوارض سنگینی مانند بیماری های قلبی- عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری های کلیوی را در پی دارند لذا تشخیص به موقع و درمان موثر می‌تواند روند پیشرفت این بیماری ها را کندتر و از عوارض جبران ناپذیر و مرگ های زودرس پیشگیری کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در این پویش ابتدا فشار خون افراد اندازه‌گیری می‌شود و سپس با توجه به شرایط، بیماران به پزشکان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت معرفی می‌شوند.

وی گفت: اگر داشتن فشار خون برای فردی تأیید شود وارد فرایند مراقبت، درمان و پیگیری می‌شود، در مورد دیابت هم افرادی که حداقل یک عامل خطر از جمله اضافه وزن، چاقی، سابقه دیابت در افراد درجه یک خانواده، سابقه دیابت بارداری، فشار خون بالا و سن بالای ۴۰ داشته باشند از نظر قند خون کنترل خواهند شد.

وی ابراز کرد: در ابتدای طرح پایگاه‌های سلامت در مناطق شهری و خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی پذیرای افراد ١٨ سال به بالا هستند و به صورت رایگان غربالگری فشارخون و قند خون برای آن‌ها انجام خواهد شد.

شکیبا اذعان کرد: با پیشروی اجرای این طرح ایستگاه‌های موقتی نیز در نقاط مختلف شهر استقرار می‌یابد و ارزیابی افراد انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: جمعیت بالای ١٨ سال استان کرمانشاه یک میلیون و ۶٠٠ هزار نفر است و بر اساس دستورالعمل این طرح باید در مناطق شهری ٧٠ درصد و مناطق روستایی به صورت ١٠٠ درصدی اجرا شود.

شکیبا اضافه کرد: با توجه به‌ اهمیت تشخیص و درمان به موقع ٢ بیماری مذکور تمایل ما به انجام ١٠٠ درصدی این طرح در سراسر استان کرمانشاه و مناطق روستایی و شهری است و در شهر کرمانشاه نیز ٨٠ درصد بررسی خواهند شد لذا حدود یک میلیون و ۴٠٠ هزار نفر را باید بر اساس این طرح بررسی و غربالگری کنیم.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1837555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =