«گل نرگس» کرمانشاه رو به انقراض است

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: گونه‌های گل نرگس، لاله واژگون، زو، پیچک و سورانه در استان کرمانشاه در معرض خطر و در حال انقراض هستند. 

انشاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، در خصوص کشت گونه گیاهی «گل نرگس» اظهار کرد: از نظر زراعتی کشتی نداریم ولی در اکثر منازل مناطق دالاهو و شاهو مردم در حیاط خود پرورش گل نرگس را دارند.

وی افزود: گل نرگس جزء گونه‌هایی است که بهره‌برداری از آن برای تجارت و فروش ممنوع است اما این گل در کرمانشاه یکی از بهترین گل نرگس‌های کشور حتی در جهان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: اسانس و تنوع این گل حتی از گل نرگس‌های شیراز هم بیشتر و متنوع تر است.

کولانی بیان کرد: در مناطق غرب استان و مناطق اورامانات میزان کاشت این گل خیلی بالا بوده اما اکنون به خاطر اینکه مردم پیاز گل را به منازل بردند برای کاشت و فروش، پیاز گل در طبیعت بسیار کم و باعث انقراض این گل شد.

این مقام مسئول اذعان کرد: گل نرگس به خاطر کمبود پیازچه آن در طبیعت جزء گونه های در معرض خطر قرار گرفته است.

وی در خصوص برنامه‌های منابع طبیعی گفت: برنامه‌های منابع طبیعی برای گونه‌های در معرض خطر بحث مراقبت و محافظت از این گونه‌ها است تا برای نسل‌های آینده باقی بمانند و هرگونه بهره‌برداری بدون مجوز اداره منابع طبیعی جرم است که از طریق قانون با افراد برخورد می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: برنامه دیگر ما کشت و توسعه این گونه‌ها در ترازی پایین دست و زمین‌های زراعی دیم است تا این گونه‌ها رشد کنند و در طبیعت برای نسل‌های دیگر باقی بمانند.

کولانی تشریح کرد: گل نرگس، لاله واژگون، زو، پیچک، سورانه در استان کرمانشاه در معرض خطر و در حال انقراض هستند.

وی عنوان کرد: طبیعت متعلق به مردم است و باید از آن محافظت شود و افرادی که به طبیعت می‌روند و از آن استفاده می‌کنند در بحث احیا هم کمک کنند تا برای نسل‌های آینده هم در طبیعت باقی بماند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1848785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =