دلیل عدم کاندیداتوری آیت الله بهشتی در انتخابات ریاست جمهوری

آیت الله بهشتی درباره عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: تا امروز به چنین جمع‌بندی نرسیده‌ام که واقعا یک چنین وظیفه‌ای به صورت واجب فعلی بر عهده‌ من هست و تا وقتی که به چنین تشخیص نرسم هم‌چنان ترجیح می‌دهم به کارهایی که به آن‌ها اشتغال داشته‌ام بپردازم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز یک‌شنبه ۹ دی ۱۳۵۸ یکی از تیترهای برجسته‌ی صفحه‌ی نخست کیهان این بود: «امام: روحانیون نباید رئیس‌جمهور شوند»

امام در منع روحانیت برای ورود به نخستین دور ریاست‌جمهوری روز پیش از آن در مصاحبه با پروفسور حامد الگار دکترای رشته‌ی تاریخ و اسلام‌شناسی که در قم به حضورشان رسیده بود، گفته بودند: «در همین قضیه‌ی انتخاب رئیس‌جمهور پیشنهاد کردند از اشخاص حتی از دانشگاه به این‌که حالا ما بعد از مدت‌ها فهمیدیم که اطمینان به دیگران نیست، روحانی باشد. من گفتم نه. روحانی باید نقش داشته باشد و خودش رئیس‌جمهور نشود. باید کنترل داشته باشد. این به منزله‌ی کنترل یک ملت و مملکتی است. اگر رئیس دولت باشد پایش را کج بگذارد جلویش را می‌گیرد...» (کیهان: ۹ دی ۵۸)

اما این موضع‌گیری ایشان از چند روز پیش از آن به طور غیر رسمی از زبان برخی از نزدیکان‌شان زمزمه می‌شد؛ بنابراین وقتی صبح چهارشنبه پنجم دی‌ماه دکتر بهشتی دبیر شورای انقلاب برای صحبت درباره مسائل روز در گفت‌وگوی رادیو تلویزیونی حاضر شدند. خبرنگار خبرگزاری پارس نظر ایشان را نیز راجع به این موضع‌گیری امام پرسیدند.

البته در این گفت‌وگو پیش از آن پرسش مهم دیگری نیز از جانب همین خبرنگار عنوان شد مبنی بر این‌که به چه دلیل خود دکتر بهشتی کاندیدای ریاست‌جمهوری نشدند. متن پرسش و پاسخ خبرنگار پارس و دکتر بهشتی را که روز ششم دی ماه ۵۸ در کیهان منتشر شد در پی می‌خوانید:

دلیل عدم کاندیداتوری آیت الله بهشتی در انتخابات ریاست جمهوری

به چه دلیل شما خود را کاندیدای ریاست‌جمهوری نکردید؟

به عنوان یک میل شخصی سخت علاقه‌مند هستم به همان کارهایی بپردازم که به آن‌ها اشاره می‌کنم. به عنوان فرار از یک وظیفه هرگز از وظیفه‌ای فرار نکرده‌ام و نخواهم کرد به همین دلیل من تشخیص این مطالب را بیش‌تر به عهده‌ی محیط و به عهده‌ی دوستان صاحب‌نظر مسئول و متعهد گذاشته‌ام. تا امروز به چنین جمع‌بندی نرسیده‌ام که واقعا یک چنین وظیفه‌ای به صورت واجب فعلی بر عهده‌ی من هست و تا وقتی که به چنین تشخیص نرسم هم‌چنان ترجیح می‌دهم به کارهایی که به آن‌ها اشتغال داشته‌ام بپردازم.

شایع است که امام فرموده‌اند روحانیون نمی‌توانند خودشان را کاندیدای ریاست‌جمهری بکنند. نظر شما در این مورد چیست؟

این یک مسئله‌ی کلی است ما در پی ایجاد یک نظام و جامعه‌ی اسلامی هستیم که در آن مسلمانان آگاه و متعهد و نیرومند و فعال و مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند. بنابراین نظامی که ما در پی ایجاد آن هستیم نظامی است که در آن حکومت‌کنندگان از زبده‌ترین چهره‌های آگاه و متعهد اسلامی باشند و هرگز نباید کمترین شایعه‌ای به میان آید که هدف حکومت روحانیت است برای این منظور ما نسبت به هر مورد موضعی خواهیم داشت که این حقیقت برای مردم ما و برای دیگر مردم جهان روشن گردد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1855166

برچسب‌ها