کاشت ۱۶ میلیون نهال طی چهار سال در استان کردستان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، گفت: طی چهار سال ۱۶ میلیون نهال سبز در استان کاشت می‌شود.

حمید غیاث الدین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین از سنندج، در خصوص طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نهال در کشور، اظهار کرد: براساس آمار جهانی و مرکز پژوهش مجلس، کشور ایران رتبه ۶ یا ۸ تولیدکننده کربن و رتبه ۴۶ تثبیت کربن و جزو ۱۰ کشور تولید کننده کربن است، در این راستا با توجه به نیاز طی چهار سال یک میلیارد درخت نهال در کل کشور تولید و کاشت می‌شود.

وی افزود: سهم استان کردستان از تولید این نهال سالی سه میلیون و ۵۰۰ هزار نهال است که با توجه به زیرساخت ها و ظرفیت نهالستان های موجود در هر استان توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تقسیم بندی شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، عنوان کرد: با اجرای این طرح بین ۱۳ تا ۱۶میلیون نهال در سطح استان توسط بخش دولتی و خصوصی تولید و کاشت می‌شود.

غیاث الدین به دغدغه صاحب نظران در خصوص سطح زمین برای کاشت نهال ها اشاره و بیان کرد: طرح مردمی پاسخگوی تمام دغدغه ها است چرا که این طرح مردمی دارای ۱۳ سند پشتیبان بوده و توسط شورای جنگل و مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و کمیته علمی طرح که موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دبیر آن می باشد تایید و اجرایی شده و تمام دستگاه های متولی عضو آن هستند.

وی ادامه داد: شهرداری متولی در بحث قانون هوای پاک و کمربند سبز، اداره راهداری متولی بحث نهال کاری در راه‌ها و جاده‌ها و دهیاری در بحث بوستان روستایی و محیط زیست هم در بحث مناطق حفاظت شده و سایر دستگاه‌های ذیربط موظف‌اند یاری‌گر منابع طبیعی در عملیاتی کردن کاشت یک میلیارد درخت نهال باشند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، تصریح کرد: علمیاتی شدن این طرح موجب توسعه و تجهیز نهالستان‌ها در استان خواهد شد با توجه به اینکه در حال حاضر در دو نقطه استان در گریزه سنندج با مساحت ۱۳هکتار و در شهرستان مریوان با مساحت ۴۰ هکتار نهالستان وجود دارد. با اجرای این طرح می‌توان انتظار داشت نهالستان‌های بخش خصوصی نیز افزایش یابد.

غیاث الدین گفت: با توجه به اینکه چوب صنوبر مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ و سلولزی در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است کشاورزان با کاشت نهال صنوبر در طرح زراعت چوب در همان سال اول می‌توانند از چوب آن تولید درآمد داشته باشند از خلال دندان، چوب کبریت، چیپس و کاغذ گرفته تا چوب با قطرهای تیر و تیرک برحسب قطر هدف و تقاضای بازار، همچنین طبق برآوردها در هر هکتار از زراعت چوب ۲۵۰ میلیون تومان درآمد سالانه پیش بینی می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۹۰۰ هزار نهال صنوبر از سهم سه میلیون نهال استان به این گونه اختصاص داده شده است، سنجد و سماق نیز جزو گونه های تولیدی در برنامه کاشت اداره کل بوده که امسال میان کشاورزان و بهره برداران توزیع می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۵۰۰ هکتار زمین جهت کاشت نهال صنوبر میان کشاورزان و بهره برداران شناساسی شده که متقاضیان این طرح هستند و تاکنون ۵۰۰ هزار نهال توزیع شده است.

غیاث الدین یادآور شد: احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌ها از اهداف اصلی طرح و پس از آن مقابله با ریزگردها و در نهایت توسعه صنعت زراعت چوب و توسعه فضای سبز است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1861867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =