سفیر روسیه در تهران، مزایای پیوستن ایران به بریکس را تشریح کرد

سفیر روسیه در تهران خاطر نشان کرد: الحاق ایران و سایر کشورها به بریکس، مشارکت استراتژیک و موقعیت بین‌المللی این اتحادیه را تقویت می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، الکسی دِدوف، سفیر روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک‌ با استقبال از پیوستن ایران به گروه بریکس اظهار داشت: الحاق ایران و سایر اعضای جدید به این اتحادیه، مشارکت راهبردی و موقعیت بین‌المللی این مجمع مهم و معتبر را تقویت می‌کند. شایان ذکر است که اصولا روابط بین‌الملل در حال تحول عمیقی است که نشان‌دهنده شکل‌گیری نظم جهانی دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ایران بر ضرورت و برگشت‌ناپذیری روند کاهش نفوذ کشورهای غربی در امور جهانی تأکید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات روس افزود: ایران هم مانند ما از این واقعیت پیروی می‌کند که چند جانبه‌گرایی باید در قالب‌های مختلف که همفکران ما در آن کار کنند، توسعه یابد.

ددوف همچنین گفت: با توجه به اینکه روسیه ریاست بریکس را بر عهده دارد، کشور ما متعهد به همکاری نزدیک با همه اعضای این اتحادیه، از جمله ایران است.

بریکس یک سازمان بین‌المللی است که ابتدا متشکل از پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی بود. این سازمان در ژوئن ۲۰۰۶ در چارچوب مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست.

اساساً روابط دوجانبه بین کشورهای عضو بریکس بر مبنای عدم مداخله، برابری و سود متقابل بنا شده است. علاوه بر اجلاس سران این کشورها، نشست‌هایی در سطح وزیران امورخارجه، وزیران دارایی و غیره اعضا برگزار می‌شود. کشورهای بریکس از سال ۲۰۰۹، به‌طور مرتب هر سال اجلاس‌ سران خود را برگزار می‌کنند.

اجلاس نوبتی بریکس در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اوت ۲۰۲۳ در ژوهانسبورگ به ریاست آفریقای جنوبی برگزار شد. در جریان این اجلاس، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی از دعوت رسمی آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای پیوستن به بریکس خبر داد.

سفیر مسکو در تهران تاکید کرد که عضویت کامل کشورهای جدیدی که به بریکس می‌پیوندند از اول ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1872422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =