نرخ اشتغال در آذربایجان‌غربی به ٩٢/۴ درصد رسید / رشد شاخص‌های استان شمال‌غربی در دولت سیزدهم

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان از رشد ۵٩ درصدی اعتبارات تخصیصی استان آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم خبرداد و گفت: نرخ اشتغال در استان به ٩٢/۴ درصد رسید.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، حسین سپهری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت : مشکل استان محرومیت نیست و عقب‌ماندگی این استان بدلایل مختلف رخ داده که دولت سیزدهم در جبران آن اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

سپهری افزود : از جمله اقدامات دولت، رشد ۳۷.۵ درصدی اعتبارات مصوب از ۳۱۲۷ میلیارد تومان به ۴۳۰۰ میلیارد تومن در دو سال و رشد ۵۷ درصدی اعتبارات تخصیص یافته از ۱۵۲۷ میلیارد تومان به ۲۴۰۰ میلیارد تومان در طی این مدت بوده است ضمن اینکه بیشتر اعتبارات در سال ۱۴۰۰ بصورت اسناد خزانه بوده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم مطالبات عقب‌افتاده بازنشستگان پرداخت و امروز بروز شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی با اشاره به تکمیل ۴۸۵۰ پروژه نیمه تمام در سطح استان در ۲ سال اظهار کرد: این پروژه‌ها که دو سوم آن مربوط به دستگاه‌ها و مابقی مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده هزینه‌کردی حدود ۴۴۰۰۰ میلیارد تومان داشته است ضمن اینکه ۳۶۵ پروژه جدید براساس نیازها و عقب ماندگی‌های استان برنامه ریزی شده است.

سپهری درخصوص مهم‌ترین اقدامات دولت در راستای جبران عقب‌ماندگی‌ها گفت: گازرسانی به ۶۰۰ روستا، تحت پوشش اینترنت قرار گرفتن ۴۲۰ روستا، احداث ۷۵۴ کلاس درس ، اجرای طرح هادی ۷۷۷ روستا و بازنگری طرح هادی ۴۷۲ روستا ، آسفالت معابر ۳۰۷ روستا، احداث ۱۶ هزار و ۲۷۵ مسکن روستایی، ایجاد ۸۸ خانه بهداشت و ۱۰ مرکز جامع سلامت، احداث ۷۵ کیلومتر بزرگراه، ساخت ۷ پایگاه اورژانس، اضافه شدن ۲۰۸ تخت بیمارستانی، احداث ۱۲۵ کیلومتر راه اصلی و ۴۸۴ کیلومتر راه روستایی، احداث ۹۳۲۳ مترمربع فضای ورزشی سرپوشیده و ۱۷ هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای ورزشی روباز، دسترسی ۴۷ روستای دیگر به آب آشامیدنی سالم، ایجاد ۶۵۹۸ هکتار آبیاری تحت فشار و ... از مهم ترین اقدامات دولت در دو سال گذشته بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در طی این مدت ۲۲۴ پروژه با ۱۳۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه اقتصادی افتتاح و ۳۲ طرح جدید اقتصادی با ۳۸۸۰۰ میلیارد تومان هم آغاز شده که مجموعا در دولت سیزدهم ۲۵۶ طرح با سرمایه گذاری ۵۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومانی با اشتغالزایی ۲۶ هزار و ۳۲۱ نفر که عمدتا توسط بخش خصوصی و هلدینگ‌ها بوده اجرایی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی گفت : در سفر رئیس جمهور به استان ١٧۶ مصوبه با ٢٠ هزار میلیارد تومان اعتبار و ٣٠ هزار میلیارد تسهیلات بانکی بوده که تاکنون ۴۶ مصوبه بطور کامل اجرایی، ۱۲۳ مصوبه پیشرفت بالای ۶۰ درصد داشته و ۵ مصوبه درحال پیگیری است.

سپهری افزود: در سفرهای شهرستانی استاندار نیز که بعد از پایان مرحله نخست آن، ۸ مرحله سفر در دور دوم انجام گرفته، ۱۴۲۰ مصوبه عمرانی و ۲۸۶ مصوبه اقتصادی انجام گرفته و تاکنون ۷۵ درصد مصوبات تحقق یافته و ۶۰ درصد تخصیص یافته است.

وی ادامه داد : در کل استان ٨٣ هزار و ٢٠٠ نفر در ٧٧ دستگاه اجرایی مشغول به کار هستند که در استان ۵۵ هزار و ۵٠٧ پست با تصدی و حدود ١٧ هزار و ۵٧٠ هزار پست بلاتصدی می‌باشند و برای جبران آن تاکنون ٢٢٠٠ نفر مجوز استخدامی دریافت شده که از این تعداد ۱۸۹۰ سهمیه آموزش و پرورش، ۴۷۱ سهمیه دانشگاه علوم پزشکی و ۳۰۸ سهمیه سایر دستگاه‌هاست.

وی اضافه کرد: تاکنون در استان، ۶٣٠٩ نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شده اند.

او خاطر نشان کرد : در دو سال اخیر ٢٩٨ واحد صنعتی و تولیدی راکد با اشتغالزایی ٢٩۴٠ نفر فعال شده و ١٣٠ میلیارد تومان هم تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت گردیده و در تبصره ١۶ نیز ١٢٠٠ میلیارد تومان به ١٣۵١٨ طرح به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شده است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت : رشد اقتصادی استان از ۰.۹ درصد سال ١۴٠٠ به ٣/٨ درصد در سال ١۴٠١ و نرخ بیکاری از ١٢/۴ درصد به ٧/٧ درصد ،نرخ مشارکت از ۴٣/۶ به ۴٣/٨ درصد، نرخ فلاکت ۵٣/٢ درصد به ۵٢/٩، نرخ تورم سالانه از ۴۵/۶ به ۴۵/٨ و نرخ اشتغال از ٩١/۶ به ٩٢/۴ رسیده است.

سپهری بیان کرد : در فاصله سال های ١۴٠١ تا ١۴٠٢ اشتفال بخش خصوصی آذربایجان‌غربی از ٨٨/٨ درصد به ٩١ درصد رسیده است.

وی گفت : سهم شاغلین بخش های مختلف اقتصادی ۴۶/۶ درصد خدمات ، ٢٩/٣درصد کشاورزی و ٢۴/١ درصد در بخش صنعت می باشد.

خبر: سینا افشاریان

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1876653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =