چهار سد در استان کردستان سرریز شدند

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: سدهای چراغ ویس، گاران، آزاد و عباس آباد، با فاصله کم، سرریز کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، محمد معززاده‌مردوخی معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت در خصوص وضعیت آب ذخیره پشت سدهای استان، اظهار کرد: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از 28 اسفند 1402 لغایت 6 فروردین سالجاری تداوم داشت، متوسط بارندگی استان در فروردین ماه سال‌جاری 29 میلی‌متر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود 81 میلی‌متر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان 11 میلی‌متر بود.

محمدمعززاده مردوخی، میزان بارش سال آبی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را 110 میلی‌متر دانست و خاطرنشان کرد: این بارش‌ها منجر به افزایش 29 درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها گردیده است که البته این رقم نسبت به درازمدت 14 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: خوشبختانه این بارندگی‌ها منجر به سرریز سدهایی همچون؛ عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سدهای قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز بزودی سرریز نمایند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و اظهار کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل، گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مهمانپذیر بوده و هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان هموطنان و هم‌استانی‌های گرامی می‌باشد و با توجه به سیلابی بودن بیشتر رودخانه‌های استان، از گردشگران، مسافران، کشاورزان و ذینفان تقاضا می‌گردد از تردد و اتراق در مسیر جریان‌های آبی خصوصاً پائین دست سدها، اکیداً خودداری نمایند.

معززاده مردوخی ذخیره آب سدهای استان را حدود 65 درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدهای استان حدود یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب است و درصد پرشدگی سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته 56 درصد بود.

وی افزود: هر چند به لطف پروردگار و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب، توسط این شرکت، ذخایر آب خوبی در پشت سدهای استان داریم، اما متأسفانه بارش برف خوبی را طی سال آبی گذشته شاهد نبودیم و ذخایر آب زیرزمینی همچنان نیازمند حفاظت و صیانت می‌باشند؛ از عموم شهروندان، ذینفعان و خصوصاً کشاورزان عزیز استان تقاضامندیم نسبت به رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب نهایت تلاش خود را مبذول دارند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =