سیدمحمد خاتمی هنوز تصمیم نگرفته است /وزیر کشور عربستان دعوت کرد به این کشور بروم /خاطرات آیت الله هاشمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و هفتم فروردین سال ۱۳۸۰ در مورد دیدار با وزیر کشور عربستان و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان نوشته‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۲۷ فروردین ۱۳۸۰ را بخوانید؛

آقایان [محمدرضا] نوری‌شاهرودی، [سفیر سابق ایران در عربستان] و [علی‌اصغر] خاجی، سفیرمان در عربستان سعودی آمدند. راجع به عربستان و آقای [امیر] نایف[بن‌عبدالعزیز]، وزیرکشور، مطالبی‌ گفتند. آقای [عبدالواحد] موسوی‌لاری، [وزیر کشور] هم در همین مورد و نیز مسائل داخلی آمد؛ صحبت کرد و گفت، از شما انتظار است که برای‌ کم‌کردن تشنج‌ها و درگیری‌ها کمک کنید و گفت، هنوز آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، تصمیمش را در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] اعلام نکرده است.

آقای نایف، [وزیر کشور عربستان سعودی] و همراهان آمدند. بیش از یک ساعت و نیم مذاکره کردیم. گفت، ما از موضعی که در جنگ عراق علیه ایران داشتیم، متأسفیم؛ گرچه آقای فهد [بن‌عبدالعزیز]، [پادشاه عربستان سعودی]، در آن موقع تلاش زیادی کرد که مانع حمله عراق به ایران شود و نتوانست. از من برای نزدیک‌کردن دو کشور قدردانی‌ کرد و دعوت نمود برای تعمیق روابط، سفر دیگری به عربستان بروم. توافق‌ کردیم در مورد عراق، افغانستان و مسئله فلسطین، بیشتر مذاکره و همکاری بشود.

عصر اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان آمدند. گزارش‌ کارشان را دادند و اظهار حیرانی کردند در مواضع و نیز در مورد نامزدهای انتخاباتی، راهنمایی و کمک خواستند. تذکراتی دادم؛ نه آقای خاتمی را قبول دارند و نه افرادی که نامزدهای احتمالی خط مقابل‌اند. آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در روسیه آمد. گزارش سفر آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] به روسیه را داد و گفت، به تصمیم مشخصی در همکاری‌های مهم نرسیده‌اند؛ گرچه اظهارات دوستانه و مثبت بوده است.

دیشب، هواپیماهای اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در لبنان حمله کرده‌اند و چند نفر را به تلاقی حمله دیروز حزب‌الله به سربازان اسرائیلی در شبعای سینا کشته‌اند و منطقه را متشنج کرده‌اند. در شهر سین سیناتی اوهایو آمریکا، چند روز است که سیاه‌پوستان به‌خاطر کشته شدن یک سیاه‌پوست دیگر شورش کرده‌اند و با حکومت نظامی و بازداشت صدها نفر از سیاهان، پلیس می‌خواهد آرامش ایجاد کند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1895579

برچسب‌ها