انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴ شهرستان و ۲۰ بخش مستقل کرمانشاه برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴ شهرستان و ۲۰ بخش مستقل استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، علی شعبانی پیش از ظهر امروز یکشنبه (ششم خرداد ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای مرز استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شهید رئیسی برای هیچ مسئولیتی پیش قدم نشد و برای ریاست جمهوری مذاکرات سنگینی از طرف جبهه انقلاب با وی انجام شده بود.

وی افزود: شهید رئیسی هیچگونه حزب دولت ساز و تشکیلاتی نداشت و در زمان انتخابات نیز اعلام کرد که دولت هیچ کاندیدایی ندارد؛ او تنها به فکر نظام اسلامی بود و کلید واژه اصلی او مردم و خدمت به مردم بود که تا پای جان برای آن ایستاد.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: کار رئیس جمهور بعدی سخت خواهد بود زیرا مردم او را با رئیس جمهور شهید مقایسه خواهند کرد.

شعبانی تشریح کرد: مظلومیت شهید رئیسی اینجا مشخص می‌شود که در برابر تهمت مبنی بر سطح سواد حتی دفاع نکرد و فیلم دفاع از رساله دکترای وی پس از شهادت او منتشر شد.

وی ادامه داد: ایران تا پیش از شهید امیرعبداللهیان با همسایگان نیز چالش‌هایی داشت و تنش‌های بسیاری با جهان در جریان بود پلماسی صحیح از یک دیپلمات انقلابی برمی‌آمد که توانایی وی در این زمینه بی‌بدیل بود.

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه برگزار می‌شود

وی در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی بنا بر دلایلی شریفات قانونی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود که ظرف ۵۰ روز رئیس جمهور بعدی انتخاب شود.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در ادامه گفت: معاون اول رئیس جمهور با تایید رهبر معظم انقلاب موقتاً مدیر قوه مجریه می‌شود و روسای سه قوه موظف به برگزاری انتخابات طی ۵۰ روز هستند.

وی عنوان کرد: ما برگزار کننده مغموم انتخابات هستیم اما با قدرت آن را به پیش می‌بریم، ستاد انتخابات استان کرمانشاه از روز گذشته تشکیل و احکام آن صادر شده است.

شعبانی گفت: در تاریخ دهم خرداد ماه با دستور وزیر کشور فرایند انتخابات رسماً آغاز می‌شود و هیئت‌های اجرایی نیز شکل خواهند گرفت، برای تسریع امور هماهنگی بین شورای نگهبان و ستاد انتخابات انجام شده است.

وی اضافه کرد: هیئت‌های اجرایی در دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی متشکل از هشت نفر بود که با تغییر اندکی برای انتخابات ریاست جمهوری به ۹ نفر تغییر خواهد یافت، ۱۴ شهرستان و ۲۰ بخش مستقل استان میزبان برگزاری انتخابات خواهند بود.

شعبانی افزود: از دهم لغایت چهاردهم خرداد ماه فرصت ثبت نام افراد و مراجعه به وزارت کشور در نظر گرفته شده است که در مرحله مقدماتی اوطلبان مدارک خود را در سایت بارگذاری می‌کنند و در صورت لزوم در مرحله دوم به وزارت کشور مراجعه می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه عنوان کرد: شرایط ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری داشتن حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال سن، سابقه مدیریت ارشد به مدت حداقل چهار سال، داشتن مدرک فوق لیسانس و بالاتر و نداشتن سوء پیشینه کیفری است؛ شرط اساسی ثبت نام این است که فرد از رجال سیاسی و مذهبی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون ریاست جمهوری برخلاف مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون درج شده تنها با شناسنامه و کارت ملی می‌توان عملیات رأی دهی را انجام داد.

شعبانی گفت: افرادی که متولدین پیش از هشتم تیرماه ۱۳۸۵ هستند می‌توانند در فرایند انتخابات حضور یابند، از پانزدهم الی بیست و یکم خرداد ماه به مدت ۷ روز شورای نگهبان فرصت دارد که صلاحیت‌ها را رسیدگی کند و در تاریخ بیست و دوم خرداد ماه اسامی داوطلبین اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: از ۲۳ خرداد لغایت ششم تیر ماه فرصت تبلیغات انتخاباتی، هفتم تیر ماه سکوت تبلیغاتی و هشتم تیر ماه روز فرایند انتخابات خواهد بود.

وی در خصوص شعب اخذ رای تشریح کرد: شعب انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری به قوت خود باقی خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه عنوان کرد: پیشنهاد ما مبنی بر این است که انتخابات در کلان شهرها به صورت الکترونیکی انجام شود اما در هر صورت ستاد انتخابات استان برای برگزاری انتخابات به صورت دستی و الکترونیکی آمادگی کامل دارد.

وی در خصوص ثبت نام مقامات در انتخابات گفت: در حال حاضر مقامات می‌توانند بدون استعفا از مقام خود ثبت نام را انجام دهند، اما اگر مجری یا ناظر انتخابات هستند باید استعفا کنند.

شعبانی خاطرنشان کرد: انتخابات شوراها در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد اما مهلت آن استثنائاً سه ساله خواهد بود و دوره ریاست جمهوری را به صورت چهار ساله خواهیم داشت.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =