به گفته هوشنگ جاوید با سندهای بسیاری که شرق شناسان یافته‌اند متوجه شدند در صدر اسلام زمانی که خندق می‌کندند، سلمان به پیامبر(ص) می‌گوید که ایرانی‌ها آواز می‌خوانند، پیامبر(ص) دستور می‌دهد که بخوانند تا کار حفر خندق زودتر پیش رود.


هوشنگ جاوید، پژوهشگر (موسیقی سنتی و مقامی) معتقد است: غربی‌ها بعد از سال‌ها پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که اگر برای گیاه آواز بخوانیم زودتر رشد می‌کند. نیاکان ما زودتر این را ثابت کرده‌اند... آن چه من دنبال می‌کنم این است که این دام را جمع کنیم. لازم نبود آمریکایی‌ها به ما ثابت کنند، این جا سرزمین سیمرغ است و نباید هر کسی به سادگی به دام بیافتد. ما باید سیمرغ خود را بشناسیم.

وی بر این نکته تاکید دارد که کشورهای غربی هر چه از فرهنگ گرفته‌اند از ما گرفته‌اند و برای همین باید در برابر فرهنگ ما تعظیم کنند.

این پژوهشگر (موسیقی سنتی و مقامی) با تاکید بر وجود پشتوانه فرهنگی، تاریخی و معنوی قوی در ایران در گفت‌وگویی با خبرآنلاین تصریح کرد: غربی‌ها خیلی چیزها را از ما برداشت کرده‌اند؛ از رفتار های اجتماعی گرفته تا رفتارهای فرهنگی و ... به رساله‌هایی در تحقیقاتم برخوردم که بسیار جالب هستند.

وی ادامه داد: تمام مشاغل ایرانی وقتی به دوره اسلامی می‌رسند و بحث فتوت و جوانمردی پیش می‌آید برای هر کار خود دلیل معنوی می‌آورند. از لحظه‌ای که گوشت را می‌خواهند خرد کنند، باورهایی دارند و ذکر‌های آهنگین دارند و تا زمانی که طباخ‌ها گوشت را تحویل می‌گیرند و می‌خواهند آن را بپزند... در تمام لحظات یک سری ذکرهای آهنگین دیگر دارند. هفده صنف جامعه از این اذکار و موسیقی بهره می‌برده‌اند.

به گفته جاوید با سندهای بسیاری که شرق شناسان یافته‌اند متوجه شدند در صدر اسلام زمانی که خندق می‌کندند، سلمان به پیامبر(ص) می‌گوید که ایرانی‌ها آواز می‌خوانند، پیامبر(ص) دستور می‌دهد که بخوانند که کار خندق زودتر پیش رود.

وی با بیان این موضوع که همواره فکر می‌کرده که آنها در آن زمان چه می‌خواندند؛‌ در پاسخ به این سوال ذهنی خود اینگونه توضیح داد: حتما آنچه می‌خواندند دور از باورهای مذهبی و حماسی نبوده است. این ریشه‌ها را باید پیدا کنیم.

جاوید با ابراز تاسف از اینکه موسیقی ما دچار کم‌کاری شده است، اعتقاد دارد: نگاه دستگاه فرهنگی بد شده است. در قالب موسیقی پاپ و با کلاه‌های علمی چیزی می‌سازند که فضای اصلی تغییر می‌کند. همین آقایان که موسیقی پاپ را ترویج کردند الان در برابر موسیقی رپ کم آورده‌اند.

وی یادآور شد: اینها الگویی شده‌اند و از آن طرف دارند تلاش می‌کنند که این چیزها را در جامعه جا بیاندازند. از این طرف هم دچار کم کاری هستیم برای اینکه هنرمندی که می‌خواهد کار کند به عنوان مفسد شناخته می‌شود. من که می‌خواهم کار کنم وقتی می‌گویند موسیقی حرام است چه کنم؟ اگر بخواهم جواب رپ را هم بدهم وقتی می‌گویند حرام است این کار را نمی‌کنم. همین عدم حمایت است که لطمه می‌زند.

متن کامل گفت‌وگوی خبرآنلاین با هوشنگ جاوید درباره «موسیقی کار» را اینجــــا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    0 0
    از کجا معلوم این آقا هوشنگ راست بگه ، البته بعید هم نیست ولی معلوم نیست راست هم باشه .
  • بابک IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    0 2
    برو؛عبادت خدارابکن جواب این همه ظلم غربیهابده موسیقی پیشکش غرب میخواهد مارابرخساند؛نمیدننداشکشنودرمیاریم؛
  • بهنام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    1 0
    واقعا ما رو چي فرض كرده ايد؟ از روي چه سندي به اين كشف مهم رسيده اند؟لطفا سند بياوريد
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    0 0
    کسی که اینقدر با تعصب صحبت میکنه چه انتظاری ازش میره این آقا یک دانشمندی که در عصر ارشمیدس و یا فیثاغورث و یا ارسطور رو نام ببره چرا دست از خوشخیلی بر نمیدارید چرا پیشرفت بشر را نمی بینید؟
  • ص ح IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    0 3
    حتما سندشون گفته امثال علی شریعتیه که دین رو به میل خودشون تفسیر میکنن
  • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    0 1
    سندهای بسیاری که شرق شناسان یافته اند کدام است که خود ما یکی از آنها را ندیده ایم؟!
  • امید IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    0 0
    مطرح کردن مسائل بی پایه و اساس درباره دین به ضرر است نه به نفع! چنین چیزی را ایشان از خیالات خود اختراع کرده اند و این مطلب هیچ سندی ندارد! گویا به ایشان الهام شده!!! این مطالب بی پایه اساس را منتشر نکنید تا متهم به جعل و تحریف و اشاعه اکاذیب و بدعت نشوید!