مهر نوشت:

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه فاضلابهای صنعتی و غیرمجاز، پسماند تصفیه خانه بندرعباس را آلوده می کند، گفت: ورود 500 مترمکعب فاضلاب در هر ثانیه به آبهای خلیج فارس مبالغه آمیز است.

حسین خادمی اظهارداشت: متاسفانه طی هفته های اخیر دستگاههای که متولی کنترل کشند قرمز هستند با فرافکنی قصد دارند بروز این پدیده را با ورود فاضلاب شهری به خلیج فارس ربط دهند که این مسئله صحت ندارد. وی گفت: حتی آمارهای مبالغه آمیزی همچون ورود 500 متر مکعب فاضلاب در هر ثانیه به دریا مطرح می شود که با این اوصاف می توان گفت حجم ذکر شده برابر با 43 میلیون و 200 هزار متر مکعب در شبانه روز یعنی حدودا 21 برابر حجم فاضلاب روزانه تولیدی کلان شهری مثل تهران است که این آمار کاملا غیرواقعی و مبالغه آمیز است.

خادمی از اظهار نظرهای غیرواقع بینانه و غیرکارشناسی برخی از مسئولان و متولیان امر مبنی بر مقصر قلمداد نمودن این شرکت در آلوده شدن محیط دریا و تشدید و تکثیر پدیده کشند قرمز از طریق رها سازی و ورود فاضلابهای خانگی به خورها انتقاد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت:مسئولیت پایش و کنترل مداوم و مستمر فرایندتصفیه فاضلاب خام جمع‌آوری‌شده از سطح محلات ومناطق تحت پوشش شبکه شهری فاضلاب در بندرعباس و پساب حاصل از انجام این عملیات باحساسیت ویژه‌ای دنبال میشود.

خادمی اظهارداشت: فاضلاب جمع آوری شده با انجام عملیات فیزیکی، بیولوژیکی و گندزدایی به روش اختلاط کاملا از لجن فعال تصفیه شده و پساب حاصل نیز پس از انجام آزمایشهای مداوم و مستمر روزانه توسط پرسنل متخصص و مجرب در آزمایشگاه تصفیه خانه فاضلاب که مجهز به دستگاهها و تجهیزات مدرن و پیشرفته بوده و دارای گواهینامه رسمی از سازمان حفاظت از محیط زیست و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی هرمزگان است، با کیفیتی مطلوب و مطابق با استانداردهای زیست محیطی، از طریق خور گورسوزان به عنوان منبع پذیرنده آب وارد دریا می شود. 

وی تصریح کرد: کیفیت پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس در مسیر حرکت خود به سمت دریا، در بستر خورگورسوزان متاسفانه توسط آلاینده های مختلفی از جمله رها سازی فاضلاب محلات، تخلیه غیر مجاز فاضلاب خام بهداشتی و صنعتی تاسیسات و مراکز مستقر در حاشیه ساحل، زباله های انباشته شده شهری و روان آبهای سطحی، دستخوش تغییرات نامطلوب و غیرقابل قبولی در بدو ورود به دریا می شود که مدیریت و کنترل اینگونه موارد در حیطه وظایف و مسئولیتهای این شرکت نیست.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری هرمزگان افزود: متاسفانه علیرغم تمام ادله هایی که بارها در دیدار با مسئولان و در مصاحبه با خبرنگاران مطبوعات و رسانه ها به آنها اشاره شده است، اخیرا مشاهده می شود که به دلیل عدم شناخت دقیق از علل پیدایش و عوامل تشدید کننده پدیده کشند قرمز توسط متولیان امر، تنها شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به صورت ناعادلانه و غیر منصفانه مورد اتهام قرار میگیرد.

وی بیان داشت: بنا به اظهار و عقیده دانشمندان، کارشناسان و متخصصین اکولوژی دریایی، عوامل بسیار زیادی از جمله تخلیه آب توازن کشتیها، طوفانهای دریایی همچون طوفان گونو که در خلیج فارس به وقوع پیوست، زلزله های زیردریایی متعدد، گرم شدن کف دریا، واژگونی آب و هوا و نیز آلودگیهای ناشی از فاضلابهای صنعتی از جمله آلودگیهای نفتی، نیروگاهی و پساب ناشی از صنایع مختلف مستقر در حاشیه و فاضلابهای خانگی در بروز و تشدید این پدیده نقش دارند. 

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجائیکه یکی دیگر از عوامل موثر در تشدید تکثیر پدیده کشند قرمز، مواد مغزی مانند فسفات و نیترات است، میانگین وجود فسفات "بر حسب فسفر" و نیترات "بر حسب نیترات" در پساب تصفیه شده فاضلاب در سال 88 به ترتیب به میزان 4.4 و 2.5 میلی گرم در لیتر و این میزان در شش ماهه اول سال 89 نیز به ترتیب 4.29 و 4.85 میلی گرم در لیتر بوده است در حالیکه حد مجاز این پارامترها به آب سطحی بر اساس استاندارد محیط زیست برای فسفات 6 میلی گرم و برای نیترات 5 میلی گرم در لیتر تعیین شده است.

وی بیان داشت: اما با کمال تاسف برخی متولیان امر، بدون توجه به کیفیت و حجم پساب تولیدی در خروجی تصفیه خانه بندرعباس و بدون عنایت به مسئولیت سایر ارگانها و سازمانهای متولی بهداشت و حفظ محیط زیست شهری، در اظهار نظرهای غیر واقع بینانه، وقوع پدیده ای با این وسعت و گستردگی در سراسر خلیج فارس که می تواند معلول عوامل متعدد و مختلفی باشد را تنها متوجه شرکت آب و فاضلاب هرمزگان دانسته اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =