سمیه فتحی
راهآهن 506 کیلومتری اصفهان - شیراز در حالی روز 13 خردادماه افتتاح شد که یک منبع آگاه به «خبر» اعلام کرد: این راهآهن پس از افتتاح توسط مسئولان امر و عبور قطاری حامل زائران شیرازی به سمت تهران برای تکمیل پروژه تعطیل تا عملیات بلاستریزی و تراورسها تکمیل و ارتباطات ایستگاهها برقرار شود و چراکه با وضعیت این راهآهن آماده بهره برداری نیست و عبور قطار حادثه آفرین خواهد بود. این منبع اگاه افزود: در روز 13 خرداد قطار ی که حامل زائران بود با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت حرکت کرد و تنها از شیراز تا آباده در حدود 7 ساعت طول کشید تا مسافران جا به جا شوند مسیری که باید در حدود 11 ساعت به طور عادی طول میکشید تا مسافران به تهران جابه جا شوند، در حدود 17 ساعت به طول انجامید.
وی ادامه داد: این راهآهن برای سرعت 160 کیلومتر در ساعت طراحی شده است و سیر قطارهای عادی نیز در حدود 120 کیلومتر در ساعت است اما با این شرایط این قطار بیشتر از 30 کیلومتر در ساعت حرکت نمیکند. به گفته وی هنوز بلاستریزی در مسیر اقلید تا اصفهان تکمیل نشده است و از قسمت سعادتشهر تا شیراز پیچهای تراورسهای بتنی به ریل نیز کامل سفت نشدهاند و هر لحظه ممکن است حادثه رخ دهد.
به همین منظور این راهآهن تعطیل شده است تا در زمان مقرر آماده بهرهبرداری کامل شود. پیش از این نیز محمدرضا منتظری قائم مقام شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در گفت وگو با خبر با تأکید براینکه این مراسم برای اتصال راهآهن اصفهان-شیراز به شبکه ریلی کشور است، گفته بود: این راهآهن به شبکه متصل خواهد شد اما ما بهرهبردار نیستیم و باید راهآهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پاسخ دهد که چه زمانی این خط قابل تردد خواهد شد. اما ظاهراً مسئولان راهآهن کشور نیز برنامه برای عبور قطار از این راهآهن ندارند چراکه هنوز برای بهره برداری این راهآهن تحویل داده نشده است و تنها اتصال به شبکه ریلی انجام گرفته است.
با این وجود هشدار کارشناسان ریلی در روزهای اخیر و حرف و حدیثهای فراوان در خصوص عدم ایمنی این راهآهن در روز 13 خرداد ماه این راهآهن افتتاح شد و وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاحیه از راهآهن شیرازـ اصفهان به عنوان آرزوی دیرینه مردم ایران و خصوصاً مردم استان فارس و شهر شیراز است یاد کرد و با اشاره به خاطرات دوران مدرسه خود گفت: وقتی در دوران کودکی به مدرسه میرفتیم، میپرسیدیم آیا روزی قطار وارد استان فارس میشود؟ میگفتند وجود کوههای سربه فلک کشیده اجازه احداث راهآهن نمیدهد و حالا این آرزوی مردم فارس محقق شده است. حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاح خط آهن شیراز به اصفهان گفت: با جذب مشارکتهای خارجی تا سال1404 حدود 25 هزار کیلومتر راهآهن در کشور احداث میشود. بهبهانی به تشریح عملیات اجرایی راهآهن شیراز به اصفهان پرداخت و افزود: در مسیر 506 کیلومتری این پروژه عظیم که در هفت قطعه اجرا شده، 21 دستگاه تونل به طول 13 هزار و200 متر، یک هزار و 735 دستگاه پل ساخته شده و 25 ایستگاه نیز پیشبینی شده است.
نظر شما