ظاهراً این روزها مسئولان امر به نتیجه رسیده‌اند پروژه راه‌آهن اصفهان – شیراز در این زمان اندک به سرانجام نخواهد رسید.

سمیه فتحی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر دولت نهم بهره‌برداری از راه‌آهن اصفهان - شیراز به‌تدریج در هاله‌ای ابهام فرورفته است. پروژه‌ای که در ابتدای سال جدید با سرعت بی‌سابقه‌ای مواجه شده بود به طوری که تقریباً در 24 ساعت از شبانه‌روز در قالب 5 اکیپ تیم اجرایی مشغول به فعالیت بودند.

 ظاهراً این روزها مسئولان امر به نتیجه رسیده‌اند این پروژه در این زمان اندک به سرانجام نخواهد رسیدو راه چاره‌ دیگری را پیدا کرده‌اند به طوری که مجری پروژه راه‌آهن اصفهان-شیراز از عبور قطاری حامل زائران استان فارس از شهر جدید صدرا به تهران برای حضور در مراسم ارتحال امام خمینیره در 12 خردادماه جاری خبر داد.

رسول بی‌پروا مدیرکل ساخت وتوسعه راه‌آهن منطقه یک کشور در گفت و گو با «خبر» با اعلام اینکه از 12 خرداد ماه جاری راه‌آهن اصفهان - شیراز آماده تردد قطار می‌شود، اظهار کرد: امروز تصمیم گرفته شده یک قطار ترنست با حمل تعدادی از زائران از شهر جدید صدرا به سمت تهران حرکت کند تا این زائران در مراسم ارتحال امام خمینی ره شرکت کنند و به استان فارس بازگردانده شوند. وی با تأکید براینکه عملیات اجرایی پروژه با سرعت خوبی در حال انجام است و پروژه همزمان با اجرا قابل بهره‌برداری نیز هست، تصریح کرد: مراحل روسازی و ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن اصفهان- شیراز به سرعت در حال انجام است. بیش از 90درصد پروژه ریل‌گذاری شده وتا 5 خرداد ماه عملیات ریل‌گذاری تمام خواهد شد. بی‌پروا با بیان اینکه قسمت اصفهان به اقلید به طول 230 کیلومتر به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: بسیاری از تجهیزات از طریق این خط به قسمت اقلید تا شیراز می‌رسد تا بتوانیم هرچه سریعتر این پروژه به طور کامل به بهره‌برداری برسد. وی افزود: مشکلات مربوط به تونل نیز رفع شده است و تا 95 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

در زمینه تأمین اعتبارات نیز مانعی وجود ندارد و تاکنون 420 میلیارد تومان هزینه برای پروژه صرف شده و 90 میلیارد تومان نیز برای امسال تخصیص داده شده است. بی‌پروا درباره شایعاتی که پیرامون راه‌آهن اصفهان- شیراز شنیده می‌شود و ظاهراً این پروژه به این علت سرعت گرفته که تنها راه‌آهنی حتی شده نصفه ونیمه افتتاح شود و در ویترین دولت نهم قرار گیرد، گفت: دولتها در انجام پروژه‌ها سیستم خاص خود را دارند. دولت نهم هم شیوه خاص خود را دارد. این دولت نمی‌گذارد سرمایه معطل بماند و همزمان با عملیات اجرای پروژه در مسیرها امکان دارد بهره‌برداری را نیز آغاز می‌کند. راه‌آهن اصفهان-شیراز یکی از این نمونه هاست. وی افزود: در اوسط خردادماه این خط راه‌آهن قابل تردد خواهد شد و تا 8 ماه آینده به‌تدریج تکمیل خواهد شد. مطمئن باشید این روش تأثیر منفی بر کیفیت پروژه ندارد و سبب می‌شود یک پروژه سالها معطل باقی نماند تا به بهره‌برداری کامل برسد.

بی‌پروا درباره اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند ریل‌های که در این مسیر این راه‌آهن کار گذاشته شده است کمتر از یک سال باید از نو گذاشته شوند، تصریح کرد: این مسئله تنها یک شایعه است. این پروژه ازنظر فنی مشکلی ندارد چراکه دولت نهم ثابت کرده هر کاری عزم و اراده پشت آن وجود داشته باشد به طور قطع به ثمر خواهد رسید.

کد خبر 8200

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین