به گزارش فارس، بخشی از یادداشت زم که برای رسانهها ارسال شده، به شرح زیر است:
مدیر عامل محترم خبرگزاری فارس
با سلام؛ نظر باین که مطالبی به نقل از آقای رحیمیان نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با فیلم دموکراسی تو (در) روز روشن و علیه این جانب طی خبر شماره8907160075 در مورخ 17/7/89 در گروه فرهنگی آن خبرگزاری درج گردیده است، حسب قانون مطبوعات دستور فرمائید پاسخ بنیان فرهنگ و هنر ایرانیان نسبت به فرموده مشارالیه را در همان صفحات و همان گروه مربوطه درج نمایند.
محمد علی زم
این که روحانی در فضل و قامت حجت الاسلام آقای رحیمیان متصف به نمایندگی مقام معظم رهبری "مدظله العالی" و با سابقة دو دهه افتخار خدمت در بنیاد شهید، زبان سینما را نفهمد و فیلم و سینما را نشناسد و از هنر و ادبیات چیزی نداند، جای نقد، ایراد و عجبی نیست و امثال ایشان در کسوت روحانیت فراوان بوده و هستند که یا چون سینما را از اساس ملعبه شیطان دانسته و یا آن که شأن علمی و حرمت لباس پیامبری خود را اجلی از ورود به عرصه های سخیف و کثیفی! چون سینما می دانند، عامداً از ورود به عرصه سینما و هنر دور مانده باشند اما اگر روحانی خصوصاً در قد مدعای ایشان به دلیل کثرت مشاغل دنیوی یا اخروی!
این مقدار از روح قرآن و روایات حضرات معصومین علیهم السلام دور مانده باشد جای شگفتی و تّعجب دارد .حجت الاسلام رحیمیان در سخنرانی خود چنین بیان داشته اند: " در این سالها به نام دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت فجایعی رخ داده است ، آن شیخ که نمی دانم چه صفتی را باید برای او به کار برد - آقای زم را می گویم که مسئول سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات بود- در سال گذشته فیلمی ارائه داد به نام "دموکراسی در روز روشن "که به صراحت مسئله ایثار و شهادت را زیر سئوال برد و لجن پراکنی کرد، این فیلم یکی از کثیف ترین و زشت ترین فیلم هایی بود که به اساس بنیاد شهید و امور ایثارگران توهین کرد " هر کس که از اندک معرفت دینی بر خودار، حامل عقل، بهره مند از اندیشه و دارای فکر باشد وقتی فیلم "دموکراسی تو روز روشن " را ببیند ژانر فیلم را مذهبی دانسته و منکر قدرت تأثیرگذاری بینش و مضمون دینی حاکم بر فیلم نخواهد بود و من در شگفت از این که چرا باید روحانی چون ایشان از حداقل فهم موضوعات مذهبی در یک فیلم عاجز باشد!
اگر قضاوت و گفته های ایشان راجع به این فیلم برآمده از شنیده هایشان باشد ( از این جهت که اکران سینمایی و انتشار نسخة نمایش خانگی در همین سه، چهار ماه اخیر بوده است و نه آن چنان که ایشان گفته اند سال گذشته پس احتمالاً فیلم را ندیده اند، آن چنان که گفته هایشان در همان سخنرانی دربارة برخی فیلم های دیگر و جشن خانه سینما را نمی توان بر آمده از شنیده هایشان ندانست) نباید این سخنان را بر آمده از اندیشه و علم دینی، فکر صائب اجتماعی، ایمان جانسوز انقلابی و بینش صحیح سیاسی ایشان دانست و در شرایطی که هنوز گرد سخنان معطر رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت به عنوان ضروری ترین نیاز ملی و اجتماعی امروز ما ایرانیان بر زمین ننشسته است چگونه کسی در جلوت نمایندگی ایشان، باید به چنین تحریکات و ایجاد اشوب های اجتماعی مبادرت ورزد و چرا باید از خانوادة معظم شهدا و ایثارگران که به فرموده امام راحل گل سر سبد ملت ما بوده و هستند در جهت نا یافته های علمی و نافهمیده های عقلانی و یا هوس های سیاسی خود استفاده چماقی و کلنگی کند و آنان را به "حرکت و تجمع و تخریب خانه فساد (خانه سینما) بر سر افراد آن" دعوت کند!
آقای رحیمیان! که فیلم دموکراسی تو روز روشن را دیده و یا ندیده اید و اگر دیده اید ، آنرا نفهمیده و یا بد فهمیده اید و حتی اسم فیلم و زمان ارائه آن را درست نگفته اید! به اشاره می گویم که یک سوم آیات قرآن ، مربوط به جهان پس از مرگ آدمی و طبیعت است در این فیلم از روح و مضمون حدود 170 آیه از آیات کریمه الهی مربوط به معاد و نیز حدود 400 حدیث از گفتار پیامبر و معصومین علیهم السلام استفاده شده است.
این فیلم برای همة اقشار سنی و خانواده هایی که علاقمند به رعایت آموزه های اخلاقی و پایبند به معارف دینی هستند و دنیا را مقدمه و ذخیرة آخرت خود می پندارند و برای اعمال ، نیّات و گفتار دنیایی خود حساب و کتاب اخروی قائلند و در تلاش برای دست یابی به روشنی های تازه ای برای خوب زندگی کردن و زندگی خوب داشتن می باشند و خود را نیازمند رهایی از تاریکی های نفسانی خود می دانند و برای آنانی که ، برای دانستن راز غریبه ها و رمز آشناها در دربار حضرت ربوبی راهی جز "توسل به ظاهر شریعت" و "توصل به باطن حقیقت" و سیر و صیرورت در مسیر کمال معنوی نمی جویند و بالاخره برای آنان که در لوای کسوت مذهب ، ظاهر سازی دینی و شعار معنویت خواهی در پی تکسب امور دنیوی و اکتساب سهمیه های مادی نیستند ... ساخته شده است برای آنان که با دیدن فیلم، رهایی را در رها شدن از چشمان بسته ، قلب های خسته و عقلهای نشسته در جهل ، خرافه و عصیّبت های مذهبی و سیاسی و ارتجاع و انجماد و انسداد دینی ... جستجو می کنند . جناب رحیمیان !1- فحش و ناسزا گویی حتی نسبت به کفّار هم در نزد خداوند تبارک و تعالی همواره مذموم و در خلق او هم هیچگاه محبوب و محبوبیت آور نبوده است ، شما (مؤمنان ) دشنام به آن که غیر خدا را می خوانند ندهید ... انعام آیه 108
مضاف بر آن که مردم از روحانیت خصوصاً آنها که خود را شبیه بزرگان می نمایانند و ذیل ساحت ایشان بودن را همة وجیزة و افتخارخود می پندارند انتظار ادبیات فاخر ، متین ، مزّین به حقیقت و آمیختة با عدالت دارند ، راستی به تفاوت ادبیات عصیبت آلود خود با مردم ، با شیوة خدای رحمان که رسولش را موظف به اجرای آن کرده است تاکنون تأملی داشته اید؟ آنجا که می فرماید: ای رسول ما ، خلق را به حکمت و برهان و موعظة نیکو به راه خدا دعوت کن و با بهترین طریق و استدلال -با اهل جدل- مناظره کن -وظیفة تو بیش از این نیست- که البته خدا - عاقبت حال- کسی که از راه او گمراه شده و آنکه هدایت یافته است را بهتر می داند -سورة نحل آیه 125-
جناب عالی در دو دهه گذشته همواره نسبت به آثار فرهنگی و هنری حتی نسبت به نمونه های انقلابی و اسلامی آن برخورد تند داشته اید ، آیا بهتر نبود با بودجه های هزار میلیاردی ، موقعیت ، قدرت و مزیت های قانونی که در اختیار و با احساس رسالت فرهنگی که نسبت به اعلای مقام شهادت ، ایثارگری و جانبازی در راه دین داشته اید ، حداقل های مطلوب خویش در عرصه های سینما ، تئاتر ، موسیقی ، نقاشی ، ... را تولید کرده و بجای مبهم گویی و برخورد افراطی با نیروهای انقلاب در عرصة فرهنگ و نفی و طرد آثار هنری و شخصیت ایشان که عمدتاً خوشامد دشمنان فرهنگ و دین و ملت را درپی داشته است ، به ایجاب توان ، اثبات تقوا و احسان فرهنگی خود مبادرت می کردید؟ آیا باور ندارید که :همانا خداوند یار و یاور متقیان و نیکوکاران جهان است (سورة نحل 128) در مقام کار ایجابی ، آیا جناب عالی همان آقای رحیمیان سردبیر مجله پاسدار اسلام که این مجله را از تیراژ یک میلیونی به تعطیلی کشانده است نیستید؟
راستی در بخش های هنری ، سینمایی ، انتشارات ، مطبوعات ، موزه داری ... با آن همه امکانات مادی و مالی و فرصت های قانونی بنیاد شهید در زمان مدیریت بیست ساله شما چه اتفاق مثبت و تأثیر گذاری افتاده است ؟
نظر شما