بار دیگر عنوان شده که هیچ سربازی حق ادامه تحصیل ندارد. به گفته موسی کمالی در حال حاضر هیچ سربازی در حین خدمت حق ادامه تحصیل ندارد. این در حالی است که قوانین مختلف و اظهار نظرهای متفاوتی در این باره به گوش می رسد.

امید سلیمی بنی: سربازی برای بسیاری از پسرها، دوره ای اجباری است که در آن، جامعه را بهتر ببینند و بشناسند. برای بعضی، دوره ای برای ورود به زندگی مستقل است و برای عده ای هم موقعیت ویژه ای است تا تواناییهایشان را نشان دهند. اما برای تعدادی از پسرها، سربازی، اینقدرها هم فرصت طلایی شمرده نمی شود، چون آنها دوست دارند درس بخوانند ولی قانون اجازه نمی دهد در طول گذراندن دوران سربازی، کسی دستش به کتاب و دفتر برود.

در آخرین سخنانی که مسئولان خدمت نظام وظیفه درباره ادامه تحصیل سربازان، گفته اند، بار دیگر عنوان شده که هیچ سربازی حق ادامه تحصیل ندارد. به گفته موسی کمالی در حال حاضر هیچ سربازی در حین خدمت حق ادامه تحصیل ندارد.

وی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا اظهار داشته: "بنا بر قوانین موجود مشمولانی که در دانشگاه‌ها قبول شوند، اگر غیبت نداشته باشند، از خدمت ترخیص شده و پس از به پایان رسیدن درس‌شان دوران سربازی خود را می‌گذرانند."

طبق گفته این مقام مسئول، پیشنهادی برای استفاده سربازان از امکانات تحصیلی وجود داشته، ولی مسایلی که به تعبیر وی "مشکلات پیش روی این طرح" عنوان می شود، باعث شد پیشنهاد ادامه تحصیل پسران در لباس نظام، رد شود. به گفته کمالی از جمله این مشکلات، انتقال اجباری سربازان در حین خذدمت از شهری به شهر دیگر بود که باعث می شود سرباز نتوان تمام واحدهای درسی خود را بگذراند.

شرط اول: توافق با وزارت علوم

مسئولان معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح می گویند در حال حاضر، مجلس با بررسی پیشنهادهای مختلف، سعی دارد امکان استفاده سربازان از دانشگاه را در طول خدمت، فراهم کند. به گفته آنها، در صورتی که مجلس طرح ادامه تحصیل سربازان را تصویب کند، سازمان نظام وظیفه باید با وزارت علوم توافقی را امضا کند تا طی آن، سربازان بتوانند تعدادی از واحدهای مشخص در برخی رشته های مشخص را در زمان سربازی شان بگذرانند.

گفته می شود این واحدها در مراکز آموزشی نیروهای مسلح یا در نزدیک‌ترین دانشگاه به محل خدمت‌شان ارائه می‌شود تا سربازان بتوانند در این کلاس‌های درسی شرکت کنند.

کارشناسان امور نظام وظیفه می گویند در صورت تصویب قانون جدید وظیفه عمومی باید توافقی با وزارت علوم صورت گیرد و در صورت تدوین آیین‌نامه، موضوع تحصیل سربازان اجرایی شود. طبق پیشنهادهایی که برای این آئین نامه مطرح شده، با اجرایی شدن این طرح، سربازان علاوه بر آموزش‌های ضمن خدمت، برخی از دروس دانشگاهی را در دوره پودمان دانشگاه علمی ـ کاربردی و پیام نور پشت سر می‌گذارند.

به عبارت دیگر، دوره های پودمانی دانشگاه هایی مانند پیام نور و علمی-کاربردی که وزارت علوم از آنها پشتیبانی می کند، برای دانشجویان سرباز، در نظر گرفته شده و آنها نمی توانند از دوره های روزانه دانشگاه های دولتی استفاده کنند، زیرا باید وقت خود را در پادگانها و محل خدمت خود بگذرانند.

با این وجود، قوانین فعلی امکان ادامه تحصیل را به سربازان نمی دهد. وضعیتی که پیش بینی می شود حداقل تا پایان سال 89، همچنان ادامه یابد، زیرا برخی از مسئولان، سال گذشته از غیر قابل بودن قوانین سربازی تا انتهای سال جاری، خبر داده بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =