عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مشکل به‌تصویب‌نرسیدن این طرح را در شورای نگهبان، صرفا مسئله مالی برای دولت می داند و معتقد است که هرگاه معلوم نباشد منابع مالی طرح از کجا تامین می‌شود، شورای نگهبان آن را به مجلس بر می گرداند.

طرح اصلاح قانون وظیفه عمومی، در حالی که به تصویب مجلس رسید نتوانست به تصویب شورای نگهبان در آید و در حال حاضر سازمان وظیفه عمومی ناجا هنوز هم بر سر اجرای این طرح در حالت تعلیق و انتظار قرار دارد . محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مشکل به تصویب نرسیدن این طرح را در شورای نگهبان تنها مسئله مالی برای دولت می داند و معتقد است که شورای نگهبان هر گاه نداند که قرار است منابع مالی طرح از کجا تامین شود طرح را با ایراداتش به مجلس بر می گرداند .

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرده بررسی این طرح را باز از هفته آینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید آغاز کند . سردارزاده کمند ایراد این طرح را مباحث مالی دانستند .در اینباره توضیح دهید. 
 بله همین طور است  .اما باید توضیح دهم که شورای نگهبان حدود 14 ایراد از این طرح گرفته است که یکی از این موارد مباحث مالی است .که در این رابطه باید حتما با دولت طرح را هماهنگ نماییم .معمولا هر گاه شورای نگهبان نتواند منابع مالی را که دولت باید تامین کند تشخیص دهد .طرح را برای بررسی به مجلس باز می گرداند .

در چه صورت طرح اجرایی می شود ؟
در صورتی که ایرادات را به صفر برسانیم .این اقدام را باید کمیسیون امنیت ملی با هم فکری سازمان وظیفه عمومی انجام دهد و دراین میان تامین منابع مالی از جانب دولت هم باید مشخص شود .

در این رابطه چه اقداماتی انجام شده است ؟
 دعوت کردیم نماینده شورای نگهبان به کمیسیون بیاید و دررابطه با ایرادات و چگونگی رفع آن صحبت کند کمیسیون نیز باید تک تک موارد را رسیدگی کند

شما به 14 ایراد اشاره کردید و منابع مالی تنها یکی از این موارد است مابقی کدام ایرادات هستند ؟
یکسری از ایرادها هم مربوط به موضوعاتی از جمله معافیت‌های کفالت و مدت خدمت وظیفه عمومی است که عمدتا این موضوعات در چارچوب اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است و باید هماهنگی‌ها در این باره صورت گیرد. در جلسات بررسی مجدد طرح نمایندگان ستاد کل، نیروی انتظامی، مجلس، شورای نگهبان و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور دارند، پس از اعلام نظر کمیسیون امنیت ملی مجلس، این طرح دوباره به صحن مجلس بازمی‌گردد که زمان آن بستگی به میزان جلسات این کمیسیون دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوست پرست IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۷
    0 0
    باتصویب این قانون جوانان سربازی را هدر دادن عمر تلقی نخواند کرد.وانگیزه رادرانان تقویت خواهد کرد