جوابیه ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون خبر مندرج در تاریخ 11/4/88 پیرامون خدمت مقدس سربازی.

پنج‌شنبه دوهفته‌پیش گزارشی در صفحه 7 روزنامه خبر چاپ شد درباره طرح اصلاح و بازنگری قانون نظام وظیفه در مجلس شورای اسلامی. در واکنش به آن گزارش، ستاد کل نیروهای مسلح جوابیه‌ای برای روزنامه فرستاد که به شرح زیر است:

جوابیه ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون خبر مندرج در تاریخ 11/4/88 پیرامون خدمت مقدس سربازی
1- مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 9/4/88 با اصلاح بند «الف» ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی، مدت خدمت سربازی را 24 ماه تعیین نمود و سپس طی تبصره ذیل این ماده، مدت خدمت مشمولان دیپلم را 2 ماه، فوق‌دیپلم 4 ماه، لیسانس 6 ماه و فوق‌لیسانس 8 ماه و دکترا 10 ماه کاهش داد. بر این اساس مدت خدمت سربازی به شرح زیر خواهد بود.

جدول

2- در حال‌حاضر براساس مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح، مدت سربازی کاهش یافته و تا سال 1390 به شرح جدول زیر خواهد بود:

جدول

3- وجود خدمت سربازی 18 ماهه در 28 کشور جهان کذب محض است که در یکی از سایت‌ها قبلاً درج شده و آن روزنامه نیز بدون تحقیق از صحت و سقم موضوع از آن استفاده کرده است. بالغ بر 96 کشور دنیا در حال‌حاضر دارای خدمت سربازی اجباری هستند و خدمت بیش از 18 ماه نیز قطعاً در بیش از 28 کشور وجود دارد.

4- مصوبه دوره ششم مجلس شورای اسلامی درخصوص فروش سربازی توسط شورای محترم نگهبان مغایر با قانون اساسی شناخته شد و موضوع با اصرار نمایندگان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع گردید و مجمع نیز اجرای آن را به مصلحت ندانست، لذا نظر آن روزنامه درخصوص فروش سربازی نیز صحت ندارد.

توضیح روزنامه خبر: ضمن تأیید این نکته از جوابیه ستاد کل نیروهای مسلح که طرح اصلاح و بازنگری قانون نظام وظیفه در مجلس شورای اسلامی فارغ از ابلاغیه رهبری برای بخشش شش‌ماهه خدمت سربازی در دست بررسی است، لازم به یادآوری است که در این گزارش روزنامه خبر تأکید شده بود در صورت تمدید این ابلاغیه رهبری برای بخشش شش‌ماهه خدمت سربازی و همچنین تصویب این قانون در مجلس و شورای نگهبان، طول مدت سربازی به شرح جدول چاپ‌شده در روزنامه خواهد بود. بدیهی است هنوز نمی‌توان درباره تمدید ابلاغیه رهبری یا تصویب این قانون در مجلس پیش‌بینی‌ای کرد و گزارش مورد اشاره نیز چنین پیش‌بینی‌ای نکرده است.

همچنین توضیح ستاد کل نیروهای مسلح درباره کشورهایی با سربازی اجباری، منافاتی با آنچه در روزنامه خبر چاپ شده ندارد. هم در گزارش مورد اشاره روزنامه خبر و هم در جوابیه ستاد کل تصریح شده که تنها 28 کشور جهان بیش از 18ماه سربازی اجباری دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =