۰ نفر
۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰

فارس: یک روزنامه عراقی در گزارش از اعمال فشار واشنگتن بر کردها برای جلوگیری از توافق آنها با همپیمانی ملی عراق خبر داد و نوشت آمریکا با نخست‌وزیری مجدد مالکی " راضی شده ‌است مشروط بر اینکه علاوی نیز با وی در قدرت سهیم باشد.

روزنامه عراقی "العالم " طی یک گزارش نوشت: پس از ماهها اعمال فشارهای مختلف بر عراقی‌ها برای تسریع روند تشکیل دولت ، واشنگتن اکنون تلاش می‌کند تا روند تشکیل دولت را کند نماید تا منافع خود در عراق را تامین نماید حتی اگر این امر به ضرر امنیت عراق تمام شود.
بر اساس این گزارش، آمریکا اکنون به نخست‌وزیری مجدد "نوری المالکی " راضی شده ‌است اما این امر را به شرطی می‌پذیرد که "ایاد علاوی " رهبر فهرست العراقیه نیز با مالکی در این قدرت سهیم شود.

در این گزارش آمده است: پس از موافقت مقتدا صدر رهبر جریان صدر مبنی بر حمایت از نخست‌وزیری مالکی وی به داشتن موافقت اکثریت پارلمان نزدیک شد. در چنین شرایطی در صورت موفقیت مالکی در دستیابی به توافق با کردها، وی اکثریت آراء پارلمانی برای نخست‌وزیری مجدد در عراق را به خود اختصاص خواهد داد.

 در این صورت دولتی تشکیل خواهد شد که مخالف اهداف واشنگتن خواهد بود، اهدافی که آمریکا مدتها برای آن تلاش کرده است. لذا کاخ سفید امیدوار است که با اعمال فشارهای متعدد موفق شود طرح "جو بایدن " معاون رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تقسیم قدرت در عراق را اجرایی کند. به این ترتیب مالکی همچنان نخست‌وزیر خواهد بود اما ناگزیر از هماهنگی با "ایاد علاوی " رهبر فهرست العراقیه خواهد بود.

بنا بر این گزارش، مقامات مسئول عراقی و آمریکایی اعلام می‌کنند که آمریکا با اعمال فشار بر کردها تلاش می‌کند تا اوضاع را به نفع خود مهار کند. به همین دلیل از کردها می‌خواهد که در تایید نخست‌وزیری مالکی شتاب نکنند. این در حالی است که کردها همچنان بر ضرورت تسریع روند تشکیل دولت در راستای منافع ملی عراق تاکید دارند.

یک مقام مسئول آمریکایی که بدلیل حساسیت مذاکرات جاری خواست که نامش فاش نشود ، گفت: ما ترجیح می‌دهیم که دولت عراق بشکلی درست تشکیل شود نه سریع.

مقامات مسئول آمریکایی می گویند که هدف آنها تشکیل دولتی است که نماینده تمام گروههای سیاسی عراق بویژه اهل تسنن باشد در همین راستا نیز بایدن از طرح "مسعود بارزانی " رئیس منطقه کردستان مبنی بر برگزاری یک میزگرد با حضور تمام گروههای سیاسی عراق برای تشکیل دولت وحدت ملی حمایت می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان دلیل تاکید واشنگتن بر تقسیم قدرت در عراق، عدم توانمندی هیچ گروه خاصی در مقابله با منافع آمریکا در این کشور است. زیرا تنها با تقسیم قدرت می‌توان موج مخالفت ائتلاف شیعیان علیه آمریکا را مهار کرد.

تقسیم عراق به سه بخش کردنشین ، شیعه نشین و سنی نشین از دیدگاه آمریکا مسئله‌ای جدید نبوده است و برخی از سیاستمداران و دولتمردان این کشور هر از گاهی این مسئله را در قالب فرمولهای مختلفی مطرح کرده‌اند .

بایدن صاحب نظریه تقسیم عراق به سه اقلیم با منطقه خودگردان چندی پیش این طرح را تعدیل کرد و با سوء استفاده از وضعیت حاکم در عراق پس از انتخابات طرح جدیدی را ارائه کرد به طوری که بر اساس این طرح، نوری المالکی نخست وزیری را با کاهش اختیاراتش به عهده می‌گیرد و در مقابل، ایاد علاوی فرماندهی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های امنیتی را بر اساس قوانین جدید به دست می‌گیرد به طوری که این نهادها خارج از حیطه اختیارات نخست وزیر قرار می‌گیرد.

طرح بایدن بر تدوین قوانین جدید تکیه می‌کند به طوری که ایاد علاوی مسئولیت پرونده امنیتی را با داشتن اختیارات گسترده بدون اینکه از سوی نخست وزیر تضعیف شود، برعهده می‌گیرد.

بر اساس طرح بایدن، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق مسئول معرفی رئیس جمهوری عراق می‌شود و حتی اختیار تصدی این پست به وی داده شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۰۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اینهم از آن جوکهاست ( شوخی بیمزه)خوب آمریکاییها همیشه مهره های خود را تا وقتی کارساز باشند استفاده میکنند و اگر نباشند خوب مثل دستمال کهنه دور می اندازند .