محسن غرویان

مهم ترین اثر و برکت سفر مقام معظم رهبری به قم ایجاد انسجام و وحدت بین حوزه و مراجع با جایگاه رهبری است. دیدارهای صمیمانه و بسیار گرمی که علما و مراجع در محضر ایشان دارند باعث دلگرمی و تقویت روحیه در مردم می شود. بسیاری از مراجع فعلی هم درس و هم بحث مقام معظم رهبری در گذشته بودند و تقریبا از هم دوره های ایشان هستند که در مدرسه حجتیه در یک حجره و مدرسه درس می خواندند.

برخی توهماتی دارند و مدعی وجود اختلاف بین بزرگان هستند، ولی هنگامی که  چهره به چهره همدیگر را می بینند بسیار صمیمی با یکدیگر مواجه شده و گرم برخورد می کنند. این تجدید دیدارها سرمایه بسیار ارزشمندی است. در این سفر وحدت و انسجام دیده می شود. البته خناسانی هستند که همیشه دنبال سوژه می گردند تا یک کلمه و نکته ای به دست آورده و آن را بزرگ کنند. اما روند کلی حضور ایشان در حوزه بسیار مثبت است.

مقام معظم رهبری روز پنج شنبه بیانات بسیار ارزنده ای درباره تحولات و آینده حوزه های علمیه و کارهای ضروری که باید در حوزه در خصوص آموزش، پژوهش و روش اجتهاد انجام شود داشته اند که برای حوزه بسیار راهگشا خواهد بود.

مقام معظم رهبری مجتهدی هستند آگاه به زمان و خود سالیان سال در حوزه مشغول تدریس بودند و به روش ها و زیر و بم حوزه واقف و رهنمودهایی که می دهند برای حوزه بسیار ارزشمند است.

از حدود دو، سه ماه قبل ما در حوزه جلساتی داشتیم که در آن ها بحث ها و مشورت هایی صورت می گرفت که دفتر مقام معظم رهبری این جمع بندی ها و نیز نظرات اساتید و صاحبنظران را اخذ کرده و به آقا منتقل کردند و ایشان نیز هم اکنون رهنمودهای خود در دیدارهایی که با فضلای حوزه، جامعه مدرسین و مراجع دارند در آن محورها بیان می کنند.

همچنین برکات عمرانی، سیاسی و اجتماعی بسیاری از این سفر عاید استان قم و مردم این استان می شود. هفته آینده هیات دولت با حضور آقا در قم جلسه خواهند داشت و مسئولین برای عمران و آبادانی استان قم تصمیم گیری های لازم را خواهند داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنان روز اول خود در جمع مردم قم نسبت به دو نکته یعنی اسلام منهای روحانیت و اسلام منهای سیاست هشدار دادند. اسلام منهای روحانیت و اسلام منهای سیاست هر دو تز استعماری است. استعمار انگلیس و اروپای قبل و همچنین امریکای فعلی بر اساس این دو تز هدف شان سلطه بر کشورهای اسلامی از جمله ایران بود. در ایران مذهب حرف اول را می زند. مردم ما مذهبی و دیندار هستند. در گذشته نیز تز جدایی دین از سیاست را مطرح کردند ولی مقابلشان مرحوم شهید مدرس بلند شده و گفت دیانت ما عین سیاست ما است و بعد امام خمینی نیز به این حرف شهید مدرس اشاره داشته و تاکید کرد که دیانت ما عین سیاست ما است.

استعمار همواره تلاش کرده مسایل سیاسی را از مسایل دینی جدا کند. راه حوزه را از راه حکومت و دولت جدا کند. گاهی حتی استعمارگران تحت عنوان استقلال حوزه ها مطالبی را بیان کردند که حوزه ها نباید دولتی شوند.

روز پنج شنبه مقام معظم رهبری در سخنان خود به این نکته اشاره فرمودند که استقلال حوزه ها یک معنای مثبت و یک معنای منفی دارد. اگر بگوییم استقلال حوزه به این معنا باشد که حوزه کاری به دولت و حکومت نداشته باشد و دولت نیز کاری به حوزه ها نداشته باشد همان تز استعماری است. اما اگر بگوییم دولت وظیفه تقویت حوزه های علمیه را دارد و حوزه از طرف دولت پشتیبانی شود چیز خوبی است و وظیفه دولت این است تا از لحاظ مالی و اعتبارات پشتیبان حوزه ها باشد.

تز اسلام منهای روحانیت نیز مانند تز قبلی استعماری است. از رنسانس اروپا به بعد جریانی توسط مارتین لوتر موسس فرقه پروتستان مسیحیت در اروپا اتفاق افتاد و وی اولین بار دین را از روحانیت جدا کرد و گفت انسان خودکشیشی را پیشه کند و دیگر احتیاجی به اسقف، کاردینال و کشیش نیست. این جریان تحت عنوان خودکشیشی در مسیحیت ایجاد شد. پس از آن روشنفکران غرب زده ما نیز مانند میرزا ملکم خان و تقی زاده ها این تفکر را وارد ایران کردند و کم کم به روشنفکران اخیر قبل و بعد از انقلاب اسلامی منتقل شد و آن ها نیز تحت تاثیر این تز قرار گرفته و گفتند که هر کس می تواند دین داشته باشد بدون اینکه نیازی به روحانیت و عالمان دینی باشد.

اخیرا جریان مرموز، خفته و پنهانی در کشور ما پدید آمده است که در واقع بی اعتنایی به گفته ها مراجع و یا کم اعتنایی به حوزه و نظرات فقها و مرجعیت در آن دیده می شود. یعنی برخی از سیاست مداران چنین حرکتی را آغاز کردند و توجه چندانی به گفته ها و رهنمودهای مراجع، فقها و بزرگان حوزوی در مسایل ندارند و در برابر تذکرات علمی، فقهی، شرعی و دینی مقاومت می کنند.

شاهد نوعی لجبازی برخی سیاست مداران مقابل توصیه های مراجع هستیم. به نظر می رسد سخنان و هشدارهای مقام معظم رهبری متوجه این نکته است که سیاست مداران نباید فکر کنند بدون روحانیت، مرجعیت و پشتوانه علمای حوزوی می توانند ادامه و استمرار بقای خود را تضمین کنند. چون پایه این انقلاب در دین بوده و مقام معظم رهبری فرمودند قم خواستگاه انقلاب است. بنابراین باید به حوزه های علمیه، مراجع و علما و توصیه های ایشان توجه بیشتری صورت گیرد خود مقام معظم رهبری نیز پیش از اینکه نسبت به اسلام منهای روحانیت هشدار دهند چندین بار در سخنرانی های خود تذکر دادند که باید به حرف های مراجع توجه شود. روز پنج شنبه نیز در جمع طلاب در حرم مطهر به این مسئله یعنی احترام به مراجع، گفته ها و توصیه های آنها مورد تاکید مجدد مقام معظم رهبری قرار گرفته است. به هر حال اسلام منهای روحانیت یک جریان خفته و پنهانی است که باید مراقب آن بود.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =