آمارها حاکی از کاهش ازدواج و افزایش طلاق است به طوری که بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال، نسبت به سال گذشته رشد ازدواج کندتر و افزایش طلاق بیشتر شده است.

فهیمه حسن میری: اینطور که از گفته های مسوولان سازمان ملی جوانان طی این سال ها بر می آید، همواره یکی از مهمترین دغدغه های این سازمان اهتمام برای افزایش آمار ازدواج جوانان بوده و در این رابطه پرداخت وام ازدواج، صدور گواهینامه تخصصی ازدواج و راه اندازی مجمع خیرین ازدواج و کانونهای مهر (ازدواج) در تمامی استانهای کشور تنها چند نمونه از برنامه هایی بوده که تا کنون از اجرایشان سخن به میان آمده است. حالا دوباره رییس این سازمان از تصمیماتی در آستانه هفته ازدواج خبر داده و با اشاره به نامگذاری روز اول ذیحجه مصادف با سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) با عنوان «روز ازدواج» گفته است: "تلاش می‌کنیم با جلب نظر وزارت دادگستری، هفته‌ای را با عنوان «هفته بدون طلاق» به ثبت برسانیم اما فعلاً بر اساس توافقی که حاصل شد، روز اول ذیحجه در دادگاه‌های خانواده، روز بدون طلاق نامگذاری می‌شود."

مهرداد بذرپاش با بیان این که وظایف 20 دستگاه عضو ستاد در زمینه ازدواج، در قالب تفاهم نامه‌های جداگانه مشخص شده، از تفاهم با سازمان بهزیستی کشور برای افزایش تیم‌های سیار مشاوره در سطح شهر، طی هفته ازدواج خبرداده و گفته است: تجلیل از زوج‌های معلول و دارای توانمند‌ی‌های خاص موفق، از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته ازدواج است.

او همچنین درباره افزایش وام ازدواج به پنج میلیون تومان نیز با اشاره به این که "در مصوبه سال گذشته هیات دولت این افزایش تصویب شده بود و بنا بود که یک میلیون تومان این رقم از طریق صندوق مهر امام رضا (ع) پرداخت شود" ادامه داد: از آنجا که سالانه بالغ بر یک میلیون ازدواج در کشور اتفاق می‌افتد، پرداخت مبلغ یک میلیون تومان به این تعداد زوج، رقم قابل توجهی است و نیاز به پیش بینی اعتبار در بودجه سالانه از سوی صندوق مهر امام رضا(ع) داشت. بر این اساس، این صندوق اعلام کرده است که این اعتبار را در بودجه سال آینده خود منظور خواهد کرد و افزایش وام ازدواج از سال آینده محقق خواهد شد، با این وجود پیگیری‌هایی به منظور تحقق افزایش وام در دو سه ماه پایانی امسال انجام شده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

توافقات صورت گرفته با صدا و سیما برای پخش برنامه های تبلیغی در زمینه ازدواج، توافق با وزارت ارشاد برای تعلق 20 درصد از یارانه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به رسانه‌هایی که در امر ترویج ازدواج فعال هستند، تدارک یک بخش جانبی با عنوان «ازدواج» در جشنواره فیلم فجر امسال، هزینه حدود 20 درصد از یارانه فیلم‌های سینمایی برای حمایت از آثاری با موضوع تحکیم خانواده و ترویج ازدواج، عرضه جهیزیه ارزان در ایام هفته ازدواج با همکاری وزارت بازرگانی، برگزاری جشنواره «ازدواج و رسانه» و ... از دیگر طرحهایی هستند که بذرپاش، معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان در راستای تسهیل و افزایش ازدواج جوانان از آنها یاد کرده است.

این طرح ها در شرایطی بیان می شوند که آمارها حاکی از کاهش ازدواج و افزایش طلاق است به طوری که بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال، نسبت به سال گذشته رشد ازدواج کندتر و افزایش طلاق بیشتر شده است. بر اساس این آمارها در شش ماهه اول سال 1389 تعداد 65 هزار و 505 واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/6 درصد افزایش داشته است. شاید توجه به همین آمارهای نگران کننده است که سازمان ملی جوانان تصمیم گرفته این بار تنها به فکر ازدواج نباشد و توجه به واقعه طلاق را هم در دستور کار خود گذاشته و برایش برنامه بگذارد؛ حتی اگر صرفا در حد نامگذاری روز یا هفته ای به عنوان بدون طلاق.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
    0 0
    چه فایده داره این کارهای نمایشی؟؟؟؟؟؟!!!!!
  • حسین IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۱
    0 0
    الان که دیگه با این وضع اقتصادی کسی نمی تونه ازدواج کنه لااقل اونهایی که ازدواج کردن طلاق نگیرن