بارندگی در سال آبی امسال کمتر از سال های گذشته

یکماه از آغاز سال آبی جدید می گذرد و آمارها نشان می دهد در صورت ادامه روند  فعلی بارش ها ، بهار و تابستان سال آینده بحران آبی بزرگی در پیشروی کشور خواهد بود.براساس آمارهای موجود در یک ماه ابتدایی سال آبی جدید حجم بارش های کشور به سه میلی متر رسیده است.این میزان در زمان مشابه سال آبی گذشته چهار میلی متر و در دوره مشابه دراز مدت نیز هفت میلی متر بوده است.با وجود آنکه در سال گذشته در ماه ابتدایی سال آبی حجم بارش ها در کشور به چهار میلی متر رسیده بود باز هم مسوولان وزارت نیرو در سال گذشته از بحران آبی در 120 شهر کشور خبر دادند .البته این بحران تنها معطوف به شهرهای کوچک  نمی شد چرا که به اذعان مسوولان وزارت نیرو سال گذشته 6 هزار روستا در سال گذشته و بهار و تابستان امسال با مشکلات کم آبی دست و پنجه نرم کردند. این آمار کافی است تا بیشتر از هر موقع دیگر به بحران بی آبی در بهار و تابستان آتی پی برد چرا که امسال نیز نسبت به سال گذشته و البته سال های پیش از آن با بارش کمتری مواجه بوده ایم.اگرچه در این بین بسیاری از کارشناسان تاکید دارند: این بحران مربوط به امسال و سال های گذشته نیست و با توجه به شرایط جوی و پیش بینی های صورت گرفته هر سال میزان بارش کاهش خواهد یافت به طوریکه برحان جدی را باید در قرن آینده جستجو کرد.

در عین حال ،  کارشناسان در گفت وگو با خبرانلاین تاکید دارند در صورت ادامه روند فعلی قطعا از بهار سال آینده آب در اغلب شهرهای کشور جیره بندی خواهد شد مگر انکه وزارت نیرو از هم اکنون به فکر تشکیل کمیته بحران و یافتن راه حل هایی برای تامین آب کشور در این دو فصل باشد.

در عین حال پیش بینی می شود بخش اعظم محدودیت ها برای آب کشاورزی اعمال شود که بر این اساس پیش بینی می شود که بخش کشاورزی با محدودیت و خسارت ناشی از خشکسالی مواجه شود، ضمن اینکه عشایر و دامها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

به گفته یکی از کارشناسان  آب کشور ، ایران در یک منطقه نیمه خشک قرار دارد و همین امر نیازمند بهره گیری از روش های جدید برای تامین آب کشور است در این شرایط بهتر است با توجه به آنکه ایران از چند جهت با دریا احاطه شده است از دستگاه های آب شیرین کن برای تبدیل آب شور به شیرین جهت تامین نیاز کشور بهره ببرد.

براساس اظهارات این حمید عماد ، در صورت استفاده از آب شیرین در کشور میت وان بحران آبی را مدیریت کرد اما این امر نیازمند حمایت دولت و بهره بردن از این تکنولوژی درکشور است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور از این تکنولوژی بهره برده می شود که البته توسط بخش خصوصی این امر اجرا می شود .

این کارشناس آب معتقد است: احداث این آب شیرین کن ها به زمانی در حدود 8 تا 16 ماه زمان نیاز دارد که در صورت برنامه ریزی دولت می توان با استفاده از بخش خصوصی آب شیرین کن های لازم را در مناطقی که در بهار و تابستان امسال با بحران جدی تری مواجه می شوند نصب کرد و از آن در شرایط بحران بهره برد.

به گفته عماد ، در حال حاضر بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از این تکنولوژی برای تامین آب مورد نیاز کشورشان بهره می برند واین امر می توان بهترین راه حل برای برون رفت از بحران های آبی موجود برای ایران باشد.

در این بین به گفته بهنود مدیر فنی و اجرایی یکی از بزرگترین شرکت های آب شیرین کن در کشور، درصورت احداث یک واحد برای تولید 10 تا 15 هزار متر مکعب آب در شبانه روز قیمت هر متر مکعب حدود هزار تا هزار و 100 تومان در می اید که البته این رقم در واحدهای بزرگتر کاهش می یابد.

به اذعان وی ، این رقمی است که در شرایط فعلی محاسبه می شود اما در صورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور و افزایش قیمت برق قطعا این رقم نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته او ، این رقم نسبت به رقم فعلی در حاشیه خلیج فارس کمتریسن قیمت محسوب می شود چرا که در حال حاضر در یک واحد 200 تا 300 هزار متر مکعبی در حاشیه خلیج فارس هزینه تولید هر متر مکعب آب شیرین حدود 2 دلار است که ایران به نسبت کشورهای حاشیه خلیج فارس ارزان ترین قیمت را دارد که این امر بیشتر به دلیل ارزان تر بودن قیمت برق در کشور است .

براساس اظهارات این مدیر فنی و اجرایی یک شرکت بزرگ آب شیرین کن در کشور ، در حال حاضر در تمام جزایر ایران چون کیش ، قشم،لاوان،هرمز و شهرهایی چون بوشهر آبادان سیستان و بلوچستان،ساوه،کرمان و ... از این تکنولوژی باری تامین آب بهره برده می شود و با اینکه بخش خصوصی مجری شیرین کردن آب لب شور و اب شور است اما مخاطب های این شرکت ها بخش دولتی است به طوریکه دولت با خرید آب از این شرکت ها آب را به قیمت یارانه ای به مردم عرضه می کند اما قیمت ها بگونه ای است که خریداران این آب باید ریشه ای از دولت داشته باشند تا برای آنها خرید این نوع آب به صرفه باشد.

این در حالی است که وزیر نیرو نیز تاکید دارد : بحران کم آبی در کشور جدی است و برای مقابله با آن باید برنامه ریزی شود.

براساس اظهارات مجید نامجو، مشکل کمبود آب مربوط به کل کشور است که  طبق مطالعات انجام شده مشکل کم آبی در سال های آتی نیز بیشتر نمود خواهد داشت و این وزارتخانه در چشم انداز برنامه ریزی خود تمام تلاش خود را برای جبران این کم آبی انجام داده است.

به گفته او، امروز با احداث سدهای مختلف توانسته ایم 40 میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای کشور ذخیره نماییم که با برنامه ریزی انجام شده این میزان تا 52 میلیارد متر مکعب قابل افزایش خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت برای کاهش مصرف آب و نیز تامین آب مورد نیاز کشور تاکید دارد: برای این منظور شورای عالی آب با مسوولیت رییس جمهوری تشکیل شده که وظیفه آن برنامه ریزی برای بهره مندی در بخش کشاورزی، ساماندهی آب، تغییر نحوه آبیاری و افزایش راندمان تولید و بهره برداری از 40 درصد به 70 درصد و تغییر الگوی کشت و نیز جلوگیری از هدر رفتن آب در این بخش است.

همچنین بر اساس این گزارش، حجم بارندگی در حوضه آبریز دریای خزر در هفته گذشته با شش میلی متر افزایش به 22 میلی متر رسید و بیشترین بارش را در میان حوضه های آبریز به خود اختصاص داد.

حوضه دریاچه ارومیه نیز با یک میلی متر بارش در هفته گذشته حجم بارش دو میلی متر را ثبت کرد.

همچنین حجم تجمعی بارش در حوضه های مرکزی، مرزهای شرقی، سرخس و خلیج فارس از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) بدون بارش باقی ماندند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۱
    1 0
    اگر درزمان سردار سازندگی این چند سد ساخته نمی شد حالا مردم چه وضعی داشتند ؟؟؟؟