بارداری، زایمان، شیردهی، بچه داری و یائسگی از دیگر موارد مطرح در زمینه بالاتر بودن شیوع اختلالات روانی د ر زنان نسبت به مردان است.

زنان ایرانی افسرده‌اند. این را دیگر خیلی‌هایمان می‌دانیم. تعداد زیادی از زنان ایرانی، زنان خانه‌دار ایرانی، وقتی دارند در خانه‌هایشان کارهای هرروزه‌شان را می‌کنند، همینطور که دارند می‌شوند و پاک می‌کنند و می‌پزند، افسرده‌تر هم می‌شوند. اما این را خیلی‌هایشان نمی‌دانند. خیلی از زنان ایرانی نمی‌دانند که روزمرگی‌شان، بار مسئولیت زیادشان، تبعیض‌های قانونی که با آن در زندگی اجتماعی‌شان روبرو هستند و ... آن‌ها را ناخودآگاه افسرده کرده است. برای خیلی از زنان ایرانی حتی توضیح داده نشده که چه می‌شود که افسرده می‌شوند، دچار اختلال روانی می‌شوند.

 حالا اینطور که معلوم است این خودکشی‌ها و افسردگی در میان زنان ایرانی آنقدر افزایش پیدا کرده که مسئولان وزارت بهداشت نیز در این مورد لب به سخن گشوده‌ و نسبت به افزایش آن هشدار می‌دهند.رییس اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، شیوع اختلالات روان پزشکی را در زنان 11 درصد بیشتر از مردان عنوان کرده و گفته است که «هورمون‌های جنسی، استرس‌های مربوط به دوره‌های عادت ماهانه و پایین‌تر بودن زمان بلوغ جنسی و جسمی در زنان نسبت به مردان از جمله علل بیشتر بودن شیوع اختلالات روانی در زنان نسبت به مردان است.»

عباسعلی ناصحی اعلام کرده که « بررسی شیوع اختلالات روانی در کشور طی سال 1380 حاکی از آن است که 26 درصد زنان و 15 درصد مردان به نوعی از اختلالات روانی مبتلا هستند. در مجموع آمارها شیوع حدود 21 درصدی اختلالات روانی در کشور را نشان می‌دهند.»

او در توضیح علل بیشتر بودن اختلالات روانی در زنان نسبت به مردان گفت:‌ «هورمون‌های جنسی از جمله علت‌های این امر است چرا که هورمون‌های جنسی اثرات القای افسردگی دارند و این تغییرات می‌تواند باعث افسردگی در زنان شود. همچنین استرس‌های مربوط به دوره‌های عادت ماهانه به تدریج می‌تواند سبب افسردگی شود. همچنین پاسخ زنان به داروهای ضد افسردگی کمتر از مردان است و از طرف دیگر عوارض دارویی در زنان بیشتر از مردان است. بارداری، زایمان، شیردهی، بچه داری و یائسگی از دیگر موارد مطرح در زمینه بالاتر بودن شیوع اختلالات روانی د ر زنان نسبت به مردان است.»

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: « وقتی در جامعه زن باید دوشادوش مرد برای تأمین مایحتاج زندگی و ازدواج و اشتغال کار کند و فشار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی شوهر و فرزندان را در جامعه تحمل کند، چون زن حساس تر و عاطفی تر است بیشتر در معرض افسردگی قرار دارد.»

این جامعه‌شناس معتقد است: « در برخی استان های کشور به دلیل رفتارهای بد خانواده و سنتی برخورد کردن با زنان، میزان افسردگی بیشتر است . لذا، وقتی زن باید با حداقل درآمد شوهر مدیریت خانه را به نحو احسن انجام دهد و هرگونه رفتاری را از سوی شوهر و یا فرزندان و اطرافیان را تحمل کند و سنگ صبور همه باشد، در مقابل، کسی به حرف او گوش ندهد، معلوم است که افسردگی در بین این قشر بیشتر می شود.»

کارشناسان و پژوهشگران اجتماعی افزایش روز به روز افسردگی در میان زنان ایرانی را یکی از دلایل اصلی افزایش خودکشی در میان آنان اعلام می‌کنند.

ایران سومین کشور جهان است که در آن آمار خودکشی زنان در حال پیشی گرفتن از آمار خودکشی مردان است. رتبه های اول و دوم را در این زمینه کشورهای چین و هندوستان دارند. در کلیه کشورهای دنیا در برابر هر سه مرد که در اثر خودکشی می میرند، یک زن از این طریق جان خود را از دست می دهد.

بررسی های استانی نشان می دهد که استان ایلام بالاترین آمار خودکشی و استان سمنان پایین ترین شاخص خودکشی «موفق» را به خود اختصاص داده‌اند.

در مورد خودکشی زنان در گزارش ملی خشونت علیه زنان که توسط نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۹ منتشر شد، آمده است که آمار خودکشی زنان دراستان های کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و کردستان بسیار بالاتر از میزان کشوری آن است.

در حالی که رقم خودکشی زنان در استان هایی مثل تهران و سیستان و بلوچستان به زیر ۱۰درصد می رسد، اما در سه استان یادشده این رقم به ۳۶ تا ۳۸ درصد می‌رسد. بعد از سه استان کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و کردستان، بوشهر و خوزستان بالاترین رقم خودکشی زنان را به خود اختصاص داده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رها IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    4 1
    باید حقوقی از طرف دولت برای زنان قرار داده شود تا حدودی از نظر مالی تامین باشند