فکر می‌کنید بدون استفاده از دوربین‌های عکاسی هم می‌شود، عکس‌های بی‌نظیری را خلق کرد؟ نمایشگاه عکس تعدادی از هنرمندان معاصر در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، شاید پاسخ خوبی برای این پرسش باشد.

محبوبه عمیدی: فکر می‌کنید بدون استفاده از دوربین‌های عکاسی هم می‌شود، عکس‌های بی‌نظیری را خلق کرد؟ نمایشگاه عکس تعدادی از هنرمندان معاصر در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، شاید پاسخ خوبی برای این پرسش باشد. 5 هنرمند معاصر با استفاده از تکنیک‌های گوناگون عکس‌برداری و استفاده از اثر نور طبیعی روی صفحات عکاسی، جلوه‌های بصری بسیار‌زیبایی را خلق کرده‌اند که در این گزارش به چندتایی از آثار برگزیده این نمایشگاه خواهیم پرداخت.

روح پروانه
آدام فاز برای تهیه این عکس از روش داگروتیپ، اولین شیوه عکاس‌برداری عمومی استفاده کرده است. داگروتیپ اولین‌بار توسط لوئیس داگر، یکی از نقاشان قرن نوزدهم میلادی در سال 1839 معرفی شده است. این اولین تلاش برای گسترش عکس‌برداری در میان عموم مردم بوده است.

برای تهیه صفحات داگروتیپ، صفحه نقرهای که با مس پوشیده‌شده در معرض بخار ید قرار می‌گیرد تا صفحات حساس به نور تشکیل‌شده از یدور نقره شکل بگیرند. صفحه در معرض نور قرار خواهد گرفت و فرایند ظهور عکس به وسیله تماس با بخار جیوه ادامه خواهد یافت. در نهایت محلول گرم نمک طعام تصویر را تثبیت خواهد کرد.

محبوبیت این روش تنها تا نیمه اول قرن نوزدهم میلادی دوام آورد و پس از آن روش‌های ساده‌تری برای عکاسی ظهور کردند. با این حال هنوز هم هنرمندانی مانند فاز از این روش برای خلق تصاویری زیبا استفاده می‌کنند. این پروانه در فضای آبی ابر و باد عکس‌برداری شده که نتیجه طولانی‌بودن زمان نوردهی است. فاز با استفاده از نماد پروانه به کوتاه ‌بودن زندگی اشاره کرده است.

روح پروانه

 

عکس یا نقاشی
این تصویر را پیر کوردیر به کمک شیوه ابداعی خودش و در سال 1956 خلق کرده است. در این روش که بسیار‌نزدیک به نقاشی روی بوم هست، مواد ظاهرکننده عکس یا تثبیت کننده، مستقیما روی صفحات حساس به نور قرار می‌گیرند تا بخش‌هایی تیره و روشن را به تناوب شکل دهند.

در این تصاویر برای تغییر شکل و بافت هر یک از بخش‌ها به شکل مجزا از موادی مانند رزین، موم، روغن، تخم‌مرغ و سیروپ استفاده می‌شود.

کوردیر برای خلق این تصویر ساده از اثر مستقیم مواد ظاهرکننده و تثبیت‌کننده‌ها بر روی صفحات حساس به نور پوشیده‌شده توسط ترکیب ژلاتین-نقره استفاده کرده است. در میان مواد شیمیایی به کار گرفته شده، رنگ‌های محلول در آب نیز وجود دارند.

خطرات شیمیایی

 

ماده مذاب آتشفشانی
گری فابیان میلر، خلق تصویر بدون استفاده از دوربین‌های عکاسی را از اواسط دهه 1980 آغاز کرده است. او نور را از میان ظروف شیشهای رنگی و کاغذهای بریده‌شده به اشکال هندسی مختلف عبور می‌دهد تا در نهایت تصویر ایجاد شده را مستقیما روی صفحات حساس به نور ایجاد کند.

برای خلق رنگ‌های گوناگون در تصویر از زمان‌های متفاوت نوردهی استفاده شده است. این تصویر ماده مذاب و جریان آن درون هسته زمین را به تصویر کشیده است.

ماده مذاب

 

زمستان سخت
این تصویر که ترکیبی از عکس‌برداری دیجیتالی و روش‌های کنونی است، توسط سوزان درگس خلق شده است. درگس برای تهیه این تصویر در ابتدا اسکن‌های دیجیتالی متعددی از لحظات پراکنده‌شدن جوهر در آب تهیه کرده است. سپس این تصاویر چاپ شده و روی صفحات شفاف بزرگ قرار گرفته‌اند. در مرحله بعد صفحات شفاف به کف یک مخزن شیشه‌ای پر از آب منتقل شده‌اند که محتوی سرخس، نی و انواع علف‌ها بوده است.

درگس از چاپ مستقیم روی کاغذهای چاپ استفاده کرده که زیر صفحات شفاف تعبیه شده بودند و در نهایت با عکاسی از آنها و ترکیب دیجتالی عکس‌ها این تصویر از زمستان را خلق کرده است.

زمستان سخت

 

منبع: نیوساینتیست

 

کد خبر 103732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hero IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    چطور چنین چیزی امکان دارد؟...