میمون جدید با بینی بسیار سربالا و منحصر به فرد خود،‌ از باران فراری است؛ چون آب باران وارد بینی‌اش می‌شود و باعث عطسه‌های پیاپی او می شود. محلی‌ها از روی همین صدای عطسه این میمون‌ها را پیدا می‌کنند.

بهنوش خرم‌روز: محققین کشف گونه تازه‌ای از میمون‌ها را اعلام کرده‌اند که بینی‌های سربالایی دارند. این کشف در پی گزارش شکارچیانی انجام شده که گفته بودند به گونه عجیبی از میمون‌ها برخورده‌اند که بینی‌هایی بسیار سربالا و لب‌هایی برجسته دارند. شکارچیان این میمون‌های عجیب را از مناطق شرقی هیمالیا تا شمال شرقی ایالت کاچین دیده‌اند.

به گزارش دیسکاوری، این میمون سربالا که رینوپیتکوس استریکری نامیده شده‌، اگر چه برای علم و محققین جدید است؛ اما برای مردم محلی بسیار آشناست. به گفته مردم این مناطق، پیدا کردن این میمون‌ها در هنگام بارش باران بسیار ساده است؛ چون آب باران وارد بینی بسیار سربالای آن‌ها می‌شود و میمون بیچاره دائم عطسه می‌کند.

محلی‌ها می‌گویند این میمون‌ها برای جلوگیری از ورود باران به بینی‌شان، روزهای بارانی گوشه‌ای می‌نشینند و سرشان را بین زانوهایشان نگه می‌دارند تا باران تمام بشود. ظاهرا آن‌ها هیچ علاقه‌ای به باران و البته عطسه‌های ناشی از آن ندارند!

گونه جدید میمون بینی سربالا

دانشمندان برای یافتن آنها، گروه جستجویی تشکیل دادند تا به انتظار باران بنشینند و بعد صدای عطسه‌ها را دنبال کنند تا به این میمون‌ها برسند. آن‌ها موفق شدند جمعیت کوچکی از این میمون‌ها را با بینی‌های سربالای منحصر به فردشان پیدا کنند و آن‌ها را بیشتر ارزیابی کنند.

به گفته این محققین، این میمون‌ تقریبا سیاه است و فقط در گوش‌ها، صورت و قسمتی از پشتش رنگ سفید دیده می‌شود. همچنین دم نسبتا بلندی دارد که تقریبا 140 درصد اندازه بدنش است. محلی‌ها به این میمون‌ها عنوان می‌نوا داده‌اند که به زبان محلی به معنای میمونی با صورت رو به بالا است.

گونه جدید میمون بینی سربالا

تنها 260 تا 330 میمون از این گونه باقی مانده است،‌ بنابراین این میمون‌های جدید در طبقه بسیار در خطر انقراض جای می‌گیرند. سایر گونه‌های میمون‌های بینی سربالا که پیش از این در چین و ویتنام کشف شده بودند هم در خطر انقراض هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =