محمدرضا فرنقی زاد

با برداشته شدن محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی به نظر نمی رسد تعداد کاربران اینترنت با افزایش روبرو شود. بر این اساس رفع محدودیت پهنای باند اینترنت برای کاربران خانگی تعداد تقاضا را افزایش نخواهد داد و اگر افزایشی هم ایجاد شود شرکت زیرساخت آمادگی پاسخ‌گویی به آن را دارد.

احتمالا کسانی که تا پیش از این در دسته کاربران خانگی جای می گرفتند و محدودیت موجود را احساس می کردند، در صورت رفع محدودیت ارایه پهنای باند تقاضای پهنای باندی بیش از 128 کیلو بایت را داشته باشند.

از آنجا که هر افزایشی در میزان تقاضا به همان میزان شخص را متحمل هزینه می کند، شاید در ابتدا گروهی از کاربران مشتاق به استفاده از پهنای باند بالاتر باشند، اما به دلیل هزینه های بالاتری که هیچ کارایی و ارزش افزاینده ای برای آنها نخواهد داشت به زودی منصرف می شوند.

در واقع شیرینی حاصل از تجربه سرعت بالاتر که تنها فایده آن شاید صرفه جویی در اندکی زمان برای کاربر خانگی باشد ، جای خود را به تلخی ناشی از هزینه های اضافی خواهد داد. ظرفیت پهنای باند اینترنت اضافی در شرکت ارتباطات زیرساخت تا اندازه ای است که هرگونه افزایش تقاضای ناگهانی را نیز جواب می دهد. بر این اساس رها کردن کاربران به حال خود را تا زمانی که خودشان به نتیجه درست و منطقی برسند که به چه میان پهنای باند نیاز دارند را نادرست است. به عقیده من روش آزمون و خطا برای رسیدن به نقطه ای که هر کاربر خانگی بداند به چه میزان پهنای باند برای فعالیت های خود نیاز دارد، درست نیست و نهادهای مسوول باید با فرهنگ سازی و آموزش کاربران، مانع از آن شوند که کاربران دچار تبعات ناشی از استفاده های نادرست از اینترنت شوند.

بخشی از این فرهنگ سازی به زودی در شرکت ارتباطات زیرساخت انجام خواهد شد، اما اصلی ترین مشاوره را ارایه دهندگان اینترنت که با مصرف کننده نهایی در ارتباطند می توانند در اختیار کاربران قرار دهند.اگر ارایه دهندگان اینترنت به مراجعه کنندگان خود مشاوره بدهند که برای چه نیازی، چه سرعت و پهنای باندی لازم است، دیگر با هدر رفت سرمایه و زمان مواجه نخواهیم بود. از این رو یکی از متداول ترین روش های بازاریابی در دنیا دادن اطلاعات درست و به موقع به مشتریان است، چراکه شرکت ها در سطوح بالا می دانند که برای رسیدن به اهداف طولانی مدت باید صداقت را که همان دادن اطلاعات درست است حفظ کرد. بنابراین در برخورد با مشتری و یا حتی تبلیغات خود این اصل را رعایت می کنند. هر چند مشکل اصلی کاربران خانگی که با محدودیت سرعت 128 کیلو بیتی مواجه اند را واقعی نبودن پهنای باند 128 کیلو بیتی عنوان است.

 با این حال مجموعه فعالیت هایی که یک کاربر خانگی به عنوان یک مصرف کننده عام با آن سر و کار دارد از طریق دسترسی به سرعت 128 کیلو بایتی قابل انجام است.کاربر خانگی که می خواهد سایتی را ببیند، خبری بخواند، ثبت نامی کند، ایمیلی چک کند و یا احیانا از فضاهای مجازی برای گفت و گو استفاده کند به سرعتی بیش از این نیازی ندارد، اما مشکل اینجاست که پهنای باندی که تحت عنوان 128 کیلو بایت در اختیار وی قرار می گیرد در بعضی مواقع حتی 50 کیلو بایت هم نیست. لذا نا آگاهی کاربران از میزان پهنای باندی که در اختیارشان قرار گرفته است و بی توجهی آنان برای دسترسی به سرعت واقعی نیز از دیگر مشکلات این بخش از اینترنت است.به عنوان نمونه کاربری که برای ثبت نام در آزمون با اشکال سرعت مواجه می شود، به دنبال این نیست که علت پایین بودن سرعت سرویس خود را از شرکت ارایه دهنده اینترنت پیگیری کند و یا اینکه در زمان دریافت سرویس با سرویس دهنده قرارداد سطح خدمات (SLA) امضا کند. بر این اساس آنچه که در روند توسعه دولت الکترونیکی اختلال ایجاد می کند در نرم افزارها، شبکه ها وسرورهایی است که برای امور مربوط به دولت الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

 

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104558

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
    0 0
    بالاخره کیلو بیت یا کیلو بایت ، من که تا حالا ندیدم سرعت اینترنت را با بایت بیان کنند. و معمولا با بیت بیان میشه .
  • یک نفر IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
    0 0
    این آقای محترمی که این نظر رو از خودشون در کردن مسلما اطلاعات آماری مناسبی در این زمینه نداشتن و فقط صرفا از نظر اقتصادی و اونم بدون مقایسه با کشور های منطقه در زمینه هزینه کاربران برای اتصال با اینترنت این صحبت رو کرده اند . و خیلی مسئال دیگر رو در نظر نگرفته اند .