فارس: یکی از رهبران ائتلاف کردستان از اعمال فشار واشنگتن بر کردها برای عقب‌نشینی از پست ریاست‌جمهوری و اعطای آن به فهرست العراقیة خبر داد.

یکی از رهبران ائتلاف کردستان در گفت‌وگو با روزنامه عراقی "العالم " اعلام کرد که واشنگتن با اعمال فشار بر این ائتلاف تلاش دارد تا کردها را متقاعد کند که از پست ریاست‌جمهوری به نفع فهرست العراقیه عقب‌نشینی کند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: این اعمال فشارها موجب شده تا رابطه میان کردها و آمریکایی‌ها تیره شود بویژه اینکه رهبران ائتلاف کردستان اعلام می‌کنند که به هیچ وجه از پست ریاست‌جمهوری عقب‌نشینی نخواهند کرد حتی اگر بهای این پافشاری عقب‌نشینی و کناره‌گیری از روند سیاسی عراق باشد؛ آن را پرداخت خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا طی چند ماه گذشته تمام تلاش خود را وقف کرده تا گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات را متقاعد کند که با تقسیم قدرت و دادن یک پست کلیدی به "ایاد علاوی " رهبر فهرست العراقیه موافقت کنند. اما در پی ایجاد همگرایی بیشتر میان فراکسیون همپیمانی ملی و ائتلاف کردستان، کردها بیشترین بخت را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری به خود اختصاص دادند.

لذا در چنین شرایطی که نوری مالکی خود را برای نخست‌وزیری مجدد عراق آماده می‌کند و پست ریاست جمهوری نیز به کردها می‌رسد بسیار دشوار است که بتوان علاوی را متقاعد کرد که در این دولت شرکت کند. این همان چیزی است که دولت آمریکا را پس از عقب‌نشینی نظامیانش از عراق نگران می‌کند.

این منبع آگاه تصریح کرد: سفر اخیر یک هیئت آمریکایی به منطقه کردستان و دیدار با "مسعود بارزانی " رئیس این منطقه و رهبر حزب دموکراتیک کردستان در همین راستا صورت گرفت. این هیئت درخواست واشنگتن را به بارزانی اعلام کردند اما او بشدت آن را رد و اعلام کرد که پس از اظهارنظرهای برخی طرف‌ها علیه کردها ائتلاف کردستان نمی‌تواند از نامزدی برای ریاست‌جمهوری عراق صرف‌نظر کند.

این منبع افزود " "جلال طالبانی " رئیس‌جمهور کنونی عراق و بارزانی در این‌باره توافق دارند اما اگر اعمال فشارهای آمریکا ادامه یابد، کردها ترجیح خواهند داد که از روند سیاسی عراق کناره‌گیری کنند.
وی تاکید کرد: آمریکا پس از ناامیدی از بارزانی برای اجرای طرح خود، دست به دامن مالکی شد، اما او نیز بر شایستگی کردها و شخص طالبانی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق تاکید کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =