غلامعلی میگلی‌نژاد

سیستمی که برای پالایشگاه ها تعریف شده است برای تولید فرآورده های نفتی است نه تولید بنزین اما بنا به شرایط موجود برای خودکفایی وبه این دلیل که کشور در همه زمینه ها استعداد تولید را داراست، لذا از بین پالایشگاه های موجود 6 پالایشگاه به سمت تولید بنزین سوق داده شدند.

موضوعی که در هفته های اخیر در مورد بنزین تولیدی این پالایشگاه ها مطرح شده شائبه سرطانزا بودن این بنزین است که، در خصوص این موضوع مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات مجلس مامور شدند تا قضیه را مورد بررسی قرار داده و گزارش نهایی را به کمیسیون ارائه دهند.

در اولین گزارش کارشناسی دیوان محاسبات آلوده بودن بنزین های تولیدی در پالایشگاه ها به صورت تلویحی رد شده است اما کمیسیون اصرار دارد که این موضوع دوباره مورد بررسی قرار گیرد که اگر این بنزین آثار سوء دارد تولید آن متوقف شود.

قرار است دیوان محاسبات آخرین گزارش  خود را در خصوص بنزین تولیدی از پالایشگاه های  پتروشیمی ارائه کند و سپس از ناحیه کمیسیون تعیین تکلیف شود و در دستور کار کمیسیون تاکنون قرار نگرفته است.

تا زمان ارائه گزارش کارشناسی از ناحیه دیوان محاسبات تصمیم گیری صورت نخواهد گرفت . لذا باید منتظر شد تا از ناحیه دیوان محاسبات در ارتباط با بنزین تولیدی از ناحیه پتروشیمی منتشر شود.

در صورت اثبات سرطانزا بودن بنزین تولیدی در این 6 پالایشگاه، یقینا کمیسیون از تولید بنزین غیر استاندارد که مشکل زیست محیطی داشته باشد.

البته نباید فراموش کرد خودکفایی بنزین در عرصه اقتصادی کشور دستاورد مهمی تلقی می شود و بر طرف کردن شبهاتی که در این زمینه مطرح شده است به طور حتمی می تواند ضمن ایجاد امنیت خاطر مردم مهر تاکیدی باشد بر توانمندی های فنی و اقتصادی ایران در مقابله با تحریم هایی که به ناحق از سوی قدرتهای بزرگ به مردم ایران تحمیل می شود.

عضو کمیسیون انرژی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۱
    0 0
    دقت بفرماييد كه خيلي ها م اين بنزين ها را ازمايش خواهند كرد پس بهتر است واقع بين بود
  • اختياري IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۱
    0 0
    درمورد "‌بنزین تولیدی از ناحیه پتروشیمی "‌ ، توليد بنزين چه ربطي به پتروشيمي داره بيسواد ؟‌ مردم رو چي فرض کردين ؟ همه ميدونن که پالايشگاهها تحت پوشش شرکت پخش و پالايش هست و نه پتروشيمي .