۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۷

با وجود کاهش 2 میلیون و 200 هزار بشکه ای کاهش تولید کشورهای عضو اوپک، بازار جهانی نفت در واکنشی منفی به افت قیمت ها تن نداد.

رهام وزیری: در حالی که اوپک در اجلاس الجزایر بزرگترین کاهش یکباره تاریخ خود را تصویب کرد ، بازار نفت به این تصمیم واکنش نشان نداده و روز پنج شنبه به فاصله یک روز پس از اعلام تصمیم اوپک قیمت نفت همچنان سیر نزولی را ادامه داد.این اتفاق در حالی رخ داده است که پیش از این کارشناسان از احتمال بازگشت قیمت ها در پی کاهش بالای سقف تولید خبر داده بودند.
وزیران نفت عضو اوپک روز چهارشنبه در یکصدوپنجاه و یکمین اجلاس خود در شهر اوران الجزایر، با کاهش تولید نفت خود به میزان ‪۲‬ میلیون و ‪ ۲۰۰‬هزار بشکه در روز از اول ژانویه ‪ ۲۰۰۹‬موافقت کردند و بدین ترتیب سقف تولید نفت اوپک به ‪ ۲۵‬میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز می‌رسد . با تصمیم اخیر وزیران نفت اوپک مجموع کاهش تولیدات این کارتل نفتی از ماه سپتامبر ‪ ۲۰۰۸‬تا کنون به چهار میلیون و ‪ ۲۰۰‬هزار بشکه در روز خواهد رسید.چنین کاهشی تا پیش از این در تاریخ اوپک سابقه نداشته است.
با این حال قیمت نفت خام روز پنج شنبه با نزدیک به 2 دلار کاهش رو به رو شده و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به 39.19 دلار رسید.این قیمت از جولای سال 2004 تا کنون بی سابقه بوده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس اطلاعات جدید در خصوص بحران اقتصادی جهان را مانعی بزرگ بر سر راه اثر گذاری تصمیم کاهش تولید اوپک بر بازار نفت عنوان داشته است.این اطلاعات جدید نشان می دهند که بخش زیادی از اتحادیه اروپا سال آینده میلادی را در رکود سپری خواهند کرد.همچنین خودرو سازان آمریکایی از تولیدات خود به شدت کاسته اند که این مساله کاهش رشد اقتصادی این کشور را به همراه خواهد داشت.
پیتر مک گوایر کارشناس بازار انرژی در این زمینه به آسوشیتد پرس گفت : به نظر می رسد در حال حاضر بازارها انتظار این کاهش را داشتند و به همین دلیل این تصمیم نتوانست شوک وارد کند.به عقیده این تحلیل گر اوپک در ماه ژانویه احتمالا اجلاس فوق العاده دیگری را در دستور کار خواهد داشت و در آن 3 میلیون بشکه از تولید خود کم می کند و در این صورت احتمال اینکه سقوط قیمت ها متوقف شود وجود دارد.این تحلیل گر پیش بینی کرد که قیمت نفت طی چند هفته آینده به سطح 35 دلار در هر بشکه برسد.
سطح بالای ذخایر نفتی در کشورهای صنعتی یکی دیگر از عوامل عدم اثر بخشی کاهش های اوپک بر بازار نفت است.هم اکنون حجم این ذخایر به 56 روز رسیده است که 10 درصد بیش از ذخیره تجاری استاندارد است.در شرایط ارزانی نفت کشورهای صنعتی اقدام به انباشت ذخایر استراتژیک خود می کنند که این کار افزایش امنیت عرضه انرژی در این کشورها و آرامش قیمت ها را به همراه خواهد داشت.
اما روند بازارها اینگونه نشان می دهند که تنها دستاورد اوپک از کاهش های پی در پی تولید نفت ، از دست دادن بیشتر سهم بازار و به تبع آن درآمدها است. درآمد اوپک نسبت به ماه جولای گذشته روزانه دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار کاهش یافته است. در ماه ژانویه امسال زمانیکه بهای هر بشکه نفت به قیمت 92 دلار در هر بشکه می رسید، درآمد روزانه اوپک 2.5 میلیارد دلار محاسبه می شد. در ماه جولای در برابرنفت هر بشکه صد و چهل و هفت دلاری درآمد روزانه اوپک چهار میلیارد دلار بود . در ماه دسامبر نیز با کاهش بی سابقه بهای نفت به 40 دلار در هر بشکه درآمد روزانه اوپک به یک 1.2 میلیارد دلار رسید.
با این حال یک گزینه دیگر وجود دارد و آن عملی شدن این تصمیم است.این می تواند آخرین امید اوپک برای تثبیت بازار نفت باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =