روز گذشته در خبرها آمده بود که با تنگ شدن عرصه بر تولید کنندگان معتبر ایرانی، بازار 9 هزار میلیارد تومانی پوشاک را به دست قاچاقچیان سپرده می شود و به زودی باید منتظر ورشکستگی مارک های برتر پوشاک کشور باشیم، تولید کنندگانی که تا چندی پیش در جمع صادر کنندگان ایرانی قرار می گرفته اند امروز حتی برای جلب مشتری در بازارهای داخلی از تبلیغ کردن نیز خودداری می کنند.
به طور کلی در حال حاضر رکود در بازار پوشاک مشاهده می شود ولی این رکود محدود به تولیدکنندگان داخلی و خارجی نمی شود. چرا که عرضه بسیار بیشتر از تقاضاست و در مقایسه با گذشته میزان تقاضا حتی با وجود تغییر فصل کاهش چشمگیری داشته است. لذا اکثر تولیدکنندگان در حال حراج و فروش فوق العاده به سر می برند.
در این میان نکته ای که توجه کافی به آن صورت نگرفته این است که اتفاقاً در شرایط رکود، تبلیغات رونق بیشتری می یابد چراکه نیاز به بازاریابی بیشتر حس شده و تبلیغات اصلی ترین قوه این امر محسوب می شود. پس به صرف بررسی عملکرد یک یا دو مارک نمی توان نتیجه گرفت که تولیدکنندگان داخلی همگی از بازار تبلیغات کنار کشیده اند.
در عین حال تقاضاها از اتحادیه برای دریافت مجوز برای کار و تبلیغات همچنان به قوت خود باقی است.
از سوی دیگر، تمام همّ و غم اتحادیه پوشاک و مسئولان وزارت بازرگانی، ایجاد تغییرات در جهت بهتر شدن شرایط برای فعالیت برندهای داخلی است و مشاهده می کنیم که این تولیدکنندگان با همان ظرفیت سابق در حال فعالیت هستند.
البته ساماندهی برندهای خارجی نیز در دستور کار اتحادیه است و سوء استفاده کنندگانی که بدون داشتن مجوز از این برندها استفاده می کنند و به واقع اصلاً به آن برندها تعلق ندارند نیز جمع آوری می شوند. آنهایی هم که مجوز دارند شناسایی شده و ملزم به کسب مجوز از مرکز امور اصناف می شوند. چرا که حضور برندهای خارجی در بازار پوشاک کشور نه تنها اشتباه نیست بلکه ثمرات انکار ناپذیری دارد از جمله اینکه سبب رقابتی شدن بازار و ارتقای کیفیت محصولات می شود.
البته نباید فراموش کرد که میزان صادرات پوشاک طی چند سال اخیر در ایران به سرعت افت کرده است و آمار شش ماهه نخست سال جاری به 37 میلیون دلار می رسد در حالی که آمار شش ماهه نخست سال 87 خبر از صادراتی معادل 60 میلیون دلار را می دهد. در عمل نیز تا پایان سال 87 میزان صادرات پوشاک ایران به رقمی معادل 111 میلیون دلار رسیده است در حالی که پیش بینی کارشناسان صنعت پوشاک در مورد میزان صادرات سال جاری اصلا امیدوار کننده نیست.
*رییس اتحادیه پوشاک
نظر شما