رییس سازمان امور مالیاتی کشور از بدهی مالیاتی 550 میلیارد تومانی شرکت گاز و 996 میلیارد تومانی شرکت نفت ناشی از عملکرد سال 88 خبر داد.

علی عسکری در نشست امروز خود با خبرنگاران در تشریح عملکرد سازمان متبوعش در دریافت مالیات اظهار داشت: تا پایان 7 ماهه سال جاری در مجموع 12 هزار میلیارد تومان مالیات دریافت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9 درصد رشد داشته است و میزان تحقق درآمدهای مالیاتی مطابق تکلیف قانون بودجه 82 درصد است.

رییس سازمان امور مالیاتی سهم درآمدهای مالیاتی مستقیم را 2 هزار و 920 میلیارد تومان ذکر کرد که ضمن کسب رشد 7 درصدی در مقایسه با سال گذشته از تحقق 88  درصدی این بخش از مالیات ها حکایت دارد.

اما عسکری میزان تحقق درآمدهای مالیاتی غیر مستقیم را 62 درصد اعلام کرد و دلیل تحقق پایین این بخش از مالیات ها را عدم تحقق برخی ردیف های درآمدی قانون بودجه سال جاری عنوان کرد.

رییس سازمان امور مالیاتی در توضیح این دلایل گفت: شرکت گاز به دلیل این که در فهرست واگذاری های دولت قرار دارد، از پرداخت مالیات یک دوازدهم تا پیش از واگذاری امتناع می کند. این در حالی است که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری هم نظر ما را مبنی بر این که تا پیش از واگذاری این شرکت باید مالیات عملکرد خود را پرداخت کند، تایید کرده است.

عسکری افزود: همچنین مالیات عملکرد سال 88 شرکت نفت که بالغ بر 996 میلیارد تومان است تا کنون به دلیل آماده نشدن گزارش حسابرسی این شرکت معلق مانده است.

رییس سازمان امور مالیاتی یادآور شد: پش از تفسیر مجلس از قانون هدفمندسازی یارانه ها مالیات بر ما به التفاوت قیمت فعلی کالاهای مشمول هدفمندسازی یارانه ها و قیمت های آتی آنها که دولت تعیین می کند به صندوق هدفمندسازی یارانه ها واریز می شود و به همین دلیل بر خلاف پیش بینی قانون بودجه یکهزار و 600 میلیارد تومان درآمد مالیاتی در شرایطی که افزایش قیمت ها هنوز اعمال نشده محقق نشده است.

عسکری افزود: به دلایل فوق با وجود رشد 19 درصدی درآمدهای استانی تفاوت هایی بین ارقام استانی و ملی بروز کرده است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد که تا پایان سال یکهزار میلیاردتومان از بدهی های معوق مالیاتی وصول خواهد شد.

او در خصوص مراحل اجرای طرح جامع اطلاعات مالیاتی کشور نیز گفت: با استقرار شرکت فرانسوی در اردیبهشت ماه در ساختمان خیابان خرمشهر تا کنون 2 فاز از طرح که مربوط به سیستم نرم افزاری است، انجام شده است و از امروز نیز مرحله جدیدی از طرح آغاز شده که پس از 6 ماه پیش بینی می شود، طرح وارد فاز اختصاصی سازی شود. به این معنا که پروژه متناسب با قانون مالیات های ایران بومی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =