فارس: وزیر خارجه فرانسه گفت تصمیم‌گیری درباره دادگاه ترور حریری اقدامی بین‌المللی است و لبنان نمی‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

فارس: وزیر خارجه فرانسه طی سخنانی در راستای ایجاد بی‌ثباتی در لبنان گفت تصمیم‌گیری درباره دادگاه ترور حریری اقدامی بین‌المللی است و لبنان نمی‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

به گزارس فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات، "برنار کوشنر " وزیر خارجه فرانسه عصر دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی، سفر خود به لبنان و دیدار با مقامات مختلف این کشور را پایان داد.
وی بر حمایت فرانسه از روند دادگاه حریری تاکید کرد و مدعی شد که تصمیم‌گیری لبنان درباره دادگاه ترور نخست‌وزیر اسبق این کشور غیرممکن است و این تصمیمی بین‌المللی است.
وی بدون توجه به بروز فتنه در لبنان در صورت ادامه روند کنونی ادعا کرد که تحقق عدالت می‌تواند دولت را قویتر کند.
وزیر خارجه فرانسه در حالی که در دیدار با "عمار الموسوی " از رهبران مقاومت لبنان بر اتهامات علیه برخی عناصر حزب‌الله تاکید کرده بود، با نقض اظهارات سابق خود گفت که چیزی از این حکم نمی‌داند و کسی نمی‌تواند بر روند دادگاه تاثیر بگذارد.
وی همچنین از دعوت فرانسه برای سفر "سعد حریری " نخست‌وزیر لبنان به این کشور خبر داد و بروز اوضاعی ناخوشایند در لبنان را بعید دانست. این سخن وی نیز در تناقض با اظهارات پیشین است که گفته بود لبنان در حالت تشنج قرار دارد.
کوشنر درباره دادگاه حریری گفت: تشکیل این دادگاه در سال 2007 تصویب شده و در سال 2008 جامعه جهانی با آن موافقت کرد، مانند همان چیزی که در یوگسلاوی اتفاق افتاده بود، فرانسه از عدالت بین‌المللی در این زمینه حمایت می‌کند.
وی همچنین به دیدار خود با "نصرالله صفیر " اسقف مارونی‌های لبنان نیز اشاره کرد و گفت که در این دیدار موضوع مسیحیان عراق مطرح شده و دو طرف نگرانی خود را در مورد تهدیدات علیه آنها عنوان داشتند.
کوشنر در این سفر با بسیاری از مقامات لبنانی دیدار کرد، این در حالی است که "نبیه بری " رئیس پارلمان لبنان که مدتی پیش به فرانسه رفته بود، با وی دیدار نکرده و کوشنر با مشاور وی در پارلمان دیدار کرده است، گفته می‌شود که بری دعوت کوشنر برای دیدار با وی را رد کرده است، البته این موضوعی است که وزیر فرانسوی آن را به شدت رد می‌کند.
پیش از این در مورد دیدار بری و کوشنر در فرانسه اخباری از بحث‌های بسیار جدی و گاهی همراه با مشاجرات لفظی میان دو طرف منتشر شده بود.
کوشنر در سفر دو روزه خود به لبنان که از عصر روز جمعه آغاز شده بود علاوه بر حضور در ضیافت شام "سعدحریری " نخست‌وزیر لبنان با "علی الشامی " همتای لبنانی خود، "مروان حمادة " نماینده پارلمان، "امین الجمیل " رئیس حزب الکتائب لبنان، "نصرالله صفیر " اسقف مارونی‌های لبنان، "عمار الموسوی " مسئول روابط بین‌الملل حزب الله، "میشل عون " رئیس جریان آزاد ملی، "سمیر جعجع " مسئول اجرایی حزب الکتائب، "ولید جنبلاط " رئیس دروزی‌های لبنان و "فواد سنیوره " نخست‌وزیر اسبق لبنان نیز دیدار کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =