وزرای امور خارجه ایران و عمان بر گسترش همکاری های دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصادی تاکید کردند.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان که به منظور مذاکرات دوجانبه و همچنین شرکت در نهمین نشست وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی به تهران سفر کرده، دیشب با منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

متکی در این دیدار، سفر بن علوی به ایران را با سه هدف بررسی روابط دوجانبه، شرکت در اجلاس مهم چند جانبه همکاری های ترانزیتی و همچنین نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیایی مهم توصیف کرد. 

متکی افزود: توسعه مناسبات با همسایگان به ویژه با دوستان در خلیج فارس در 5 سال گذشته در سرلوحه برنامه های دولت جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و خوشبختانه پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی نیز برای منطقه به همراه داشته است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: بر همین اساس وزارت امور خارجه مکلف شده است ضمن پیگیری توافقات با عمان، تحرک بیشتری در روابط دوجانبه و به ویژه همکاری های اقتصادی داشته باشد که در این خصوص هماهنگی ما و شما راهگشا خواهد بود.

متکی تاکید کرد: ما باید تعریف تازه ای از روابط دو جانبه به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی داشته باشیم و معتقدیم نباید اجازه دهیم برنامه های دو جانبه با تاخیر مواجه شود زیرا نفع این برنامه ها متوجه مردم دو کشور و کل منطقه خواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از سفر سلطان قابوس به جمهوری اسلامی ایران‌، دو کشور صفحه جدیدی از روابط را گشودند که مطمئنا نتیجه آن را در آینده ای بسیار نزدیک مشاهده خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در حوزه همکاری های ترانزیت و حمل و نقل، تاسیس شرکت کشتیرانی مشترک را یکی از گام های مهم توصیف کرد.

وی با تاکید بر همکاری و رایزنی های مشترک در سطح منطقه ای و بین المللی تصریح کرد: متاسفانه دشمنان و بدخواهان منطقه به سیاست های خود برای ایجاد و تشدید اختلاف میان کشورها و ملت های منطقه ادامه می دهند.

بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار اظهار داشت: ما همواره از احساس نزدیک و مودت با ایران افتخار می کنیم. 

وی افزود: ارتباطات و تماس های دوجانبه پیوسته ادامه دارد و سفر اخیر شما به عمان برای شرکت در کمیسیون مشترک بسیار تاثیرگذار بود. 

وزیر امور خارجه عمان برگزاری اجلاس گفتگوی همکاری آسیایی در تهران را مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که نتایج مهمی را نیز به همراه داشته باشد. 

بن علوی با استقبال از تبادل نظر و رایزنی مستمر دو کشور، دیدگاه های دو کشور را یکسان خواند و دلیل آن را روابط برادرانه، قدیمی و مستحکم دو کشور با ابعاد راهبردی و تاریخی دانست. 

وزیر امور خارجه عمان با تاکید بر اینکه کشورش علاقه مند به گسترش همکاری های اقتصادی فیمابین است، منافع مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و عمان را بسیار عمده و اساسی دانست. 

بن علوی در این راستا تاسیس شرکت مشترک حمل و نقل دریایی را گامی مهم توصیف کرد. 

وی در ادامه به دستاوردهای ارزشمند دانشمندان ایران در زمینه علوم و فناوری اشاره کرد. 

در این دیدار همچنین دوطرف همکاری های چندجانبه در منطقه را در کنار همکاری های دوجانبه مهم و رهبردی برای گسترش رفاه، توسعه و عمران منطقه توصیف کردند. 

بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات در عراق و افغانستان از دیگر محورهای مذاکرات متکی و بن علوی بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =