۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶

نتانیاهو از جو بایدن خواست در مسیر به رسمیت شناختن فلسطین قرار نگیرد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به ایالات متحده رسید. دیدار با جو بایدن معاون اوباما در حاشیه نشست یهودیان در ایالت نیواورلئان نخستین دستاورد این سفر چهار روزه بود . دیدار با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم در برنامه کاری بی بی قرار دارد . ظاهرا ایران و پرونده هسته ای این کشور در راس محورهای گفتگوی نتانیاهو با مقام های امریکایی قرار دارند . جو بایدن در دیدار با نتانیاهو از بسته های پیشنهادی سخن گفت که قرار است در ازای توقف شهرک سازی ها در اختیار تل آویو قرار گیرد . بی بی اما از واشنگتن خواست که از اقدامات یکجانبه فلسطین برای تشکیل کشور فلسطین حمایت نکند .

بی بی که با متوقف کردن شهرک سازی ها مهر تعلیق را بر پیشانی مذاکرات کوبیده بود این بار در آمریکا هم ادعا کرد که مسئولیت عدم دستیابی به توافق صلح تاکنون به عهده تشکیلات خودگردان می‌باشد.
وی در ادامه افزود: اسراییل تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافقنامه‌ صلح با فلسطینی‌ها به کار گرفته است اما تاکنون در مقابل این تلاشها با پاسخ کافی فلسطینی‌ها مواجه نشده است!

نتانیاهو هم‌چنین تاکید کرد: نمی‌توان با فشارهای بسیار زیاد به توافقنامه‌ صلح دست یافت. باید مانع آن شد که فلسطینی‌ها اقدامات یک جانبه در سازمان ملل در خصوص اعلام کشور فلسطین انجام دهند.
نتانیاهو هم‌چنین عنوان داشت: کشورهای عربی نیز باید در روند صلح مشارکت کنند و از اسراییل حمایت‌های سیاسی مورد نیاز را به عمل آورند.
بایدن نیز در این دیدار تاکید کرد که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به امنیت اسراییل پایبند است: زمانی که مساله امنیت اسراییل در میان باشد بین آمریکا و اسراییل هیچ تفاوتی وجود ندارد. اختلافات اخیر بین کاخ سفید و تل آویو اختلافات تاکتیکی بود و این مسائل ریشه‌ا‌ی و اساسی نیست.

نتانیاهو در حالی راهی ایالات متحده شده است که بسیاری همزمانی سفر او با نبود باراک اوباما در ایالات متحده را به نوعی مغرضانه می دانند و اعتقاد دارند که اوباما به دلیل کدورتی که از نتانیاهو بر سر بحث شهرک سازی ها داشت حاضر به رویارویی نشد . همزمان با این سخنان نتانیاهو در آمریکا، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر حق آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین خود تاکید کرده و گفت: چنانچه مذاکرات مستقیم شکست بخورد به سازمان ملل برای اعلام کشور فلسطین می‌رویم. چنانچه مذاکرات مستقیم با اسراییلی‌ها موفقیت آمیز نباشد ما مجبوریم در پایان کار حرف آخر را بزنیم.

عباس برای چندمین بار تاکید کرد که چنانچه بخواهیم مذاکرات مستقیم را از سر بگیریم شهرک‌سازی‌ها باید به صورت کامل متوقف شود و بعد برای بررسی مسائل مربوط به مرزها و امنیت مذاکره می‌کنیم. با مخالفت اسراییل در خصوص توقف شهرک‌سازی‌ها از آمریکا می‌خواهیم طرحی را به دو طرف ارائه دهد. ما این طرح را به آمریکا ارایه می‌دهیم چنان‌چه در این زمینه شکست بخوریم خواهان رفتن به شورای امنیت برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستیم.
عباس در ادامه افزود: ما با ایده‌ کشور یهودی اسراییل مخالف هستیم و هدف کسانی که می‌خواهند این مساله را محقق سازند می‌دانیم. جمعیت اعراب در فلسطین یک و نیم میلیون تن می‌باشد. چنانچه به کشور یهودی اسراییل اذعان کنیم این مساله توجیهی خوب برای بیرون راندن ساکنان فلسطین می‌باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =